Ska på anställningsintervju nästa veckan. Hilfe bitte!

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Så ja, gjorde så bra av mig å telefonen då jag ringde angående ett jobb att jag får komma på intervju nästa vecka + lämna det vanliga CV´t då.

Jobbet är som supporttekniker för ett större datorföretag.
Chefen där verkar vara hel trevlig, i alla fall på telefonen.

Men vad kan man ta upp på mötet för att verka intressant?

Jag saknar erfarenheten angående jobbet (alldrig jobbat som det) och även ett windows certifikat de vill ha men jag anser mig kunna det som certifikatet täcker (vill inte betala ca 6000:- för några papper som säger att jag vet hur man trycker ctrl + alt +del i windows).
Men till min fördel har jag att jag läst
bla.

Programering A-B-C,
Webbdesign,
Baskurs i Linux,
Datorkunskap,
Datorkommunikation.
Även läst till A+ certifiering och ECDL körkort

Fick bra betyg i allt.
+ Välldigt enorm datorvana =p

Ge mig lite tipps på vad jag kan ta upp mm, mötet blir ungefär 20-30min.

wiiiiiiiiiiiii :banana :banana :banana :banana

aldrig stavas aldrig med 2 L och alltid stavas alltid med 2 L.

Jag har massor av word filer som tar upp detta, folk verkar tycka dom är bra.
ge mig din mail kan jag dra över dom. klart läsvärt.
eller dra dom från mig på dc.

lycka till!

Låter som en självklarhet, men var dig själv :)

Kom i tid!!! Hel o ren!!! :mattias

Ljug aldrig (modifiera sanningen) under en intervju det kan bli så fel senare. Berätta inte om det som står i dina handlingar, det kan man som rekryterare läsa sig till utan presentera dig själv, fritidssysselsättning, ev. familj lite som ger en bild av dig som person.
Nu är jag inte i IT svängen men supporttekniker är nog ett ganska socialt arbete som ger chans/risk till möte/konflikter så var beredd på frågor kring din förmåga att hantera människor i lite stressade situationer dvs :mad: "varför funkar inte......"
Läs på om företaget så du kan ställa "bra" frågor som visar ditt intresse.
Lön? Ja men ta inte upp det direkt, utan vänta tills han/hon som du träffar själv tar upp det.

Ta det lungt det fixar sig.

Lycka till :tummenupp

Dina meriter lämnar du i CV:et, så tjata inte överdrivet om dem, visa intresse för företaget, ta reda på allt du kan. Var välklädd och vårdad (normalt). Sälj in dig som person och det du inte kan lär du dig mer än gärna!

Lycka till :tummenupp

Blåflagg skrev:
Ljug aldrig (modifiera sanningen) under en intervju det kan bli så fel senare.

Håller inte med, ljug som fan - det kommer intervjuaren göra. Du kan allt, du är bäst, och de ska vara glada som får chansen att anställa dig.

Långa farbron skrev:
Gissar på att du inte har ett jobb?

Jo hur så? Ska man vara ärlig på intervjun menar du? Säg då att jag är "väl ganska bra på..." och säg vad din sämsta sida är, som sällan är speciellt smickrande. De skiter i vad din sämsta sida är, för de utgår ifrån att du inte kommer visa den under arbetstid ändå - såvida du inte jobbar på ett lager där det är ok att kasta kniv och skrika könsord mellan hyllorna. De vill veta huruvida du kan svara på ett "korrekt" sätt, en kunskap som du måste besitta om du nu har supportjobb.

Snygg och prydlig.
Intresserad
Artig

Kom sedan ihåg att det är mååånga små datanördar som kan bygga en Boeing av en VIC64 hemma på pojkrummet, men som inte kan omsätta det till att installera en skrivare på ett nätverk. Skryt inte om du inte är jävligt säker. Har du inte gjort det förut så vet du ju inte, eller hur.

Att ljuga på intervjun är för folk som inte sätter någon stolthet i sitt jobb och inte bryr sig ett skit om vad kollergorna tycker...

Markus skrev:
Jo hur så? Ska man vara ärlig på intervjun menar du? Säg då att jag är "väl ganska bra på..." och säg vad din sämsta sida är, som sällan är speciellt smickrande. De skiter i vad din sämsta sida är, för de utgår ifrån att du inte kommer visa den under arbetstid ändå - såvida du inte jobbar på ett lager där det är ok att kasta kniv och skrika könsord mellan hyllorna. De vill veta huruvida du kan svara på ett "korrekt" sätt, en kunskap som du måste besitta om du nu har supportjobb.

Lägger man fram sina saker på det sättet som du gör här ovan så är det bättre att ljuga.

Men att vara säker på sin kompetens och ha självinsikt nog att inse sina svaga sidor/brister är allt igenom en styrka.Det är det som är grundtanken bakom en sådan fråga.

Sen handlar det inte om att framstå som smickrande eller inte,utan ha rätt kompetens och passa in mentalt i sitt arbete och med kollegorna.

Ställ dig själv frågan vad en arbetsgivare vill ha av en presumtiv anställd?
Kommer du fram till det så har du betydligt större chans att lyckas.

Långa farbron skrev:
Men att vara säker på sin kompetens och ha självinsikt nog att inse sina svaga sidor/brister är allt igenom en styrka.Det är det som är grundtanken bakom en sådan fråga.

Jag har ingen kompetens... :(

Långa farbron skrev:
Sen handlar det inte om att framstå som smickrande eller inte,utan ha rätt kompetens och passa in mentalt i sitt arbete och med kollegorna.

Nej, inte smöra - det stämmer. Det är en balans, tuff attityd men samtidigt intresserad och ödmjuk. Skitsvårt.

Långa farbron skrev:
Ställ dig själv frågan vad en arbetsgivare vill ha av en presumtiv anställd?
Kommer du fram till det så har du betydligt större chans att lyckas.

Omöjligt att svara på, det beror ju på ens tjänst helt och hållet.

Ljuga? Skulle inte tro det. Det lyser igenom och är det något jobb värt besväret så går de också igenom mödan att kolla dig lite.

Var dig själv. Erkänn dåliga sidor men nämn också vad du gör för att hantera dem. Inte "jag har problem att hålla rätt på saker" utan "jag skriver ofta ner saker eftersom jag annars gärna glömmer något".

Gör en lista på frågor du kan tänkas få och tänk igenom svar. Inte detaljerade svar ord för ord, för du kommer inte att få den exakta frågan ändå, men snarare vad du vill ha sagt om standardfrågorna. "Varför vill du ha jobbet", "vad tror du att du kan tillföra", "hur ser du på din framtid som...", "vilka är dina dåliga/bra sidor", "hur trivs du med att jobba med andra"...

Dyk förbi AF. De brukar ha något häfte om intervjuer. Leta på nätet.

Markus skrev:
Jag har ingen kompetens... :(

Nej, inte smöra - det stämmer. Det är en balans, tuff attityd men samtidigt intresserad och ödmjuk. Skitsvårt.

Omöjligt att svara på, det beror ju på ens tjänst helt och hållet.

Du har en massa kompetens,det märks på dina inlägg,det enda du behöver göra är att slipa lite på den.
Du är med säkerhet en social och kompetent människa med mycket kunskap,mjukna upp attityden lite och svep in orden i lite mer bomull så kan du bli vad du vill.

På övriga punkter ger jag dig helt rätt.

Mvh

Farbron

Långa farbron skrev:
Du har en massa kompetens,det märks på dina inlägg,det enda du behöver göra är att slipa lite på den.
Du är med säkerhet en social och kompetent människa med mycket kunskap,mjukna upp attityden lite och svep in orden i lite mer bomull så kan du bli vad du vill.

På övriga punkter ger jag dig helt rätt.

Mvh

Farbron

Vilken trevlig farbror du verkar vara! :) :tummenupp

/Markus
(Nu med självförtroende igen)

Ljug inte! Var som du är när du träffar vilken person som helst, vill han veta något så frågar han, Och sen babbla inte på som fan utan se till att få honom att berätta om företaget och ditt framtida jobb. Detta ger dig tid att klura ut vad du ska säga/fråga.

När folk kommer till mig och frågar om jobb så går jag mest på hur dom är som person då social kompetens är mer viktigt än toppenbetyg. Kan man bara grunderna i det man ska hålla på med så lär man sig resten på resans gång. Det spelar igenterligen ingen roll om du redan kan allt från ditt förra jobb för du måste iaf lära om till det nya.

Tat lungt o var dig själv så ska du se att det kommer gå sketabra :tummenupp

Varför inte få lite tips på...

... ams.se Kolla upp vad som finns i "Jobbsökaren". Behöver du hjälp så ringer du 0771-416416.

The-PatriX skrev:
Så ja, gjorde så bra av mig å telefonen då jag ringde angående ett jobb att jag får komma på intervju nästa vecka + lämna det vanliga CV´t då.

Jobbet är som supporttekniker för ett större datorföretag.
Chefen där verkar vara hel trevlig, i alla fall på telefonen.

Men vad kan man ta upp på mötet för att verka intressant?

Jag saknar erfarenheten angående jobbet (alldrig jobbat som det) och även ett windows certifikat de vill ha men jag anser mig kunna det som certifikatet täcker (vill inte betala ca 6000:- för några papper som säger att jag vet hur man trycker ctrl + alt +del i windows).
Men till min fördel har jag att jag läst
bla.

Programering A-B-C,
Webbdesign,
Baskurs i Linux,
Datorkunskap,
Datorkommunikation.
Även läst till A+ certifiering och ECDL körkort

Fick bra betyg i allt.
+ Välldigt enorm datorvana =p

Ge mig lite tipps på vad jag kan ta upp mm, mötet blir ungefär 20-30min.

wiiiiiiiiiiiii :banana :banana :banana :banana

Ljuga hoppar jag över, sånt slår oftast tillbaka på en.

Frågor jag tänkte använda mig av.

- Villka är de vanligaste frågorna som kommer på supporten?

- Villka produkter ger ni support på?

- Har ni inriktar er på något speciellt märke?

`

Har ni några förslag på support relaterade frågor?

Hmm snygga kläder, jag är inte bra på det där med kläd val.
Nej min stavning suger verkligen, men pappa doktor säger att jag får stava del (dyslexi).

Villken sorts kläder skulle ni använda på ett sådant möte?
Vad hade ni föredragit att personen i fråga som söker jobbet klär sig i?

The-PatriX skrev:
Ljuga hoppar jag över, sånt slår oftast tillbaka på en.

Frågor jag tänkte använda mig av.

- Villka är de vanligaste frågorna som kommer på supporten?

- Villka produkter ger ni support på?

- Har ni inriktar er på något speciellt märke?

`

Har ni några förslag på support relaterade frågor?

Hmm snygga kläder, jag är inte bra på det där med kläd val.
Nej min stavning suger verkligen, men pappa doktor säger att jag får stava del (dyslexi).

Villken sorts kläder skulle ni använda på ett sådant möte?
Vad hade ni föredragit att personen i fråga som söker jobbet klär sig i?

Jag hade nog sett ett par normala byxor eller snygga jeans,skjorta kavaj,ingen slips,snygga skor(putsa dom :gnissla )

Balans är ordet som gäller.

Dom söker efter en lung,pedagogisk,hjälpsam,tålmodig,trevlig och social människa.
Som kan ta folk och vara trevlig utan att det låter krystat.En människa som bjuder till och erbjuder lösningar på kundens problem.

Tänk också på att det är oftast inte svaret som räknas,utan hur du säger/lägger fram det.

Var också beredd på dom klassiska "handgranatsfrågorna" vars enda uppgift är att mäta din reaktion på frågan.

Sen letar varje arbetsgivare efter en lojal,sällan sjuk,ställer alltid upp,inget bråk anställd.

Edit:Lider själv av visuell dyselxi.(ser inte när jag tappar ord osv)

Långa farbron skrev:
Jag hade nog sett ett par normala byxor eller snygga jeans,skjorta kavaj,ingen slips,snygga skor(putsa dom :gnissla )

Balans är ordet som gäller.

Dom söker efter en lung,pedagogisk,hjälpsam,tålmodig,trevlig och social människa.
Som kan ta folk och vara trevlig utan att det låter krystat.En människa som bjuder till och erbjuder lösningar på kundens problem.

Tänk också på att det är oftast inte svaret som räknas,utan hur du säger/lägger fram det.

Var också beredd på dom klassiska "handgranatsfrågorna" vars enda uppgift är att mäta din reaktion på frågan.

Sen letar varje arbetsgivare efter en lojal,sällan sjuk,ställer alltid upp,inget bråk anställd.

Edit:Lider själv av visuell dyselxi.(ser inte när jag tappar ord osv)

Hmmm svarta Jeans, vit långärmad t-shirt (står dock NIKE i stor text på ena ärmen) och gympadojjor?`Näe har sk "lackskor" eller vad dom heter, får tvinga på min sådana. Duger det? Ska se om jag har någon annan tröja utan mega stort märke på.
Funkar en mörk tröja med svarta jeans och svart kavaj?
Blir kanske lite mörkt, men men, slingorna i håret jämnar nog ut det =).

The-PatriX skrev:
Hmmm svarta Jeans, vit långärmad t-shirt (står dock NIKE i stor text på ena ärmen) och gympadojjor?`Näe har sk "lackskor" eller vad dom heter, får tvinga på min sådana. Duger det? Ska se om jag har någon annan tröja utan mega stort märke på.
Funkar en mörk tröja med svarta jeans och svart kavaj?
Blir kanske lite mörkt, men men, slingorna i håret jämnar nog ut det =).

På med bästa gå-bort-skorna nu :7peta :lol

Äh..ta den vita tröjan till så blir det nog bra om det känns för svart ,tänk Svensson.

( ja jag vet, Hållundan -Han heter Svensson)

Ta det bara lung och känn dig bekväm.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...