Ska med i Facket eller inte?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj på er alla.

Det är så att jag kommer byta jobb snart så tänka höra lite med er ang facket i just den branschen jag kommer jobba i. Jag är med i Unionen nu pga A-kassan var så pass hög så det skiljde så pass lite att gå med i facket så det var lika bra. Men nu kommer jag börja jobba för ett stort företag där jag kommer köra lastbil samt en del sanering så transport förbundet kommer det gälla för mig. I mitt nuvarande så ligger fack + A-kassa på ca 450:-/mån, när jag ev kommer gå över till transport så kommer detta kosta 713:-/mån

Så vänder mig till er här på SH & framförallt de som är chaufförer om det verkligen är värt att gå med i facket för den summan? Har alla bokstäver på körkortet & ADR kommer jag få så jobbet är rätt säkert då de saknar folk med CE. Vad får man egentligen för dom pengarna? De som kör löst har det lite kämpigt under vintern har jag frågat & de har bara A-kassa, men va fan över 7000:- i fackavgift/år känns lite surt om det mesta går till sådana som inte har nåt jobb eller inte orkar jobba vad vet jag?

Så ni som är med i Transport har ni haft nytta av er fack?

Tack på förhand. :Bugar

Det är inte alltid det är för ens egen skull man går med i t ex facket. Det kan även vara för att hjälpa andra. Fast det sticker ofta i ögonen på folk att det går omkring personer och får "mina" pengar.

Ofta ingår det en del försäkringar i fackavgifterna så som hemförsäkring, inkomstbortfall, gruppliv mm. Men det är inget du inte kan ordna på egen hand om du skulle vilja det istället.
Det finns väl både för- och nackdelar med att vara med i facket, ibland är dom väl ivriga att försvara sina medlemmar, även om det är några riktiga rövhål dom försvarar.

Som driven och talför person som kan tala för sin sak och har koll på vad som gäller så klarar man sig generellt utan facket. Men för folk som inte har koll på saker och ting och som kanske inte vågar säga ifrån kan det nog vara bra att någonstans att vända sig om dom stöter på problem med t ex löner, chefer och dyl. Då kan det väl vara lite av ett ideologiskt/moraliskt val om man vill hjälpa dessa personer genom att vara med i facket eller ej.

Har du tur kanske du får en toblerone!

En bekant till mig, och hans arbetskamrater blev kickade och företaget tog in ett bemaningsföretag istället. Facket var där och grötade, men lyckades inte med ett smack.
Jag är endast med i A-kassan. ca 200:-/mån.
Visst kan facket vara bra, men 7000:-/år är mycket pengar.

Utan att ha läst inlägget svarar jag nej.
Efter att ha läst inlägget svarar jag fortfarande nej.

Dock får du räkna med en massa sura miner och påtryckningar från de andra gubbarna på företaget - vilket skulle göra åtminstone mig ännu mer förbannad och ännu mer anti mot facket.

Du betalar idag 450:- för unionen säger du. Själv är jag bara med i unionens a-kassa och för det betalar jag 237kr/mån tror jag. Visserligen säger a-kassa.nu att avgiften är 340kr men 237kr är vad de drar från mitt autogiro.

Tack för alla svaren hittills, hoppas på fler svar. Ska kolla ordentligt vad man egentligen får då jag är mer intresserad om jag är tillräckligt skyddad vid ev olycka än ev en tvist med företaget i framtiden.

Jag är med enbart för grupp- och inkomstförsäkringen. Svindyrt annars.
Resten kunde faktiskt kvitta enligt mig, även om tanken med ett fackförbund är god.

Svårt val, jag har stått där du står flera ggr, men hur du än gör så gör du rätt.. :tummenupp

Jag är med enbart för grupp- och inkomstförsäkringen. Svindyrt annars.
Resten kunde faktiskt kvitta enligt mig, även om tanken med ett fackförbund är god.

Svårt val, jag har stått där du står flera ggr, men hur du än gör så gör du rätt.. :tummenupp
Gruppförsäkring är bra för medlemmar som är äldre. Yngre får ofta betala de äldres kalas då äldre kostar mer att försäkra eftersom de tillhör en högre riskklass (större sannolikhet för sjukdomar och dödsfall). Kolla vad det kostar för individuell försäkring istället direkt hos ett försäkringsbolag. Hemförsäkring ingår sällan och om det ingår, vad försäkras egentligen? Vad täcker den?

700 per månad är rena rånet. Men sannolikt så har det facket väldigt hög arbetslöshet? Halva fackavgiften (exkl a-kassa) dras av på din deklaration, om jag inte missminner mig.

Inkomstförsäkring är bra men vad kostar det dig att teckna separat och vad innebär just den? Hur stor andel av din inkomst? Vilken inkomst baseras den på samt hur länge får du ersättning vid en eventuell arbetslöshet?

Du kan välja andra fack. Kan ditt nuvarande fack din bransch? Om arbetsgivaren inte har kollektivavtal kan det vara klokt att vara med. Finns kollektivavtal så brukar det finnas lite bättre trygghet för den anställde. Ja, LAS finns men det går att kringgå om man är en kreativ arbetsgivare och utan ett fack bakom sig kan det bli dyrt att kämpa mot en arbetsgivare. Juridisk hjälp kostar mucho dineros...
Lycka till!

Tackar Mirre för det svaret. Jo de kör kollektivavtal det känns som det är för stort företag att börja missbruka diverse säkerhet med tanke på vilka kunder de har. Får ta ett snack med mitt försäkringsbolag också.

Tackar Mirre för det svaret. Jo de kör kollektivavtal det känns som det är för stort företag att börja missbruka diverse säkerhet med tanke på vilka kunder de har. Får ta ett snack med mitt försäkringsbolag också.
Men glöm inte att säljarna på försäkringsbolaget ofta jobbar på provis eller bonus. ;)

Hemförsäkring ingår sällan och om det ingår, vad försäkras egentligen? Vad täcker den?

Jag är med i transport och i fackavgiften ingår hemförsäkring på Folksam. Vad försäkras? Ja, jag vet inte allt men jag fick i alla fall ut en ny hjälm genom hemförsäkringen efter att ha bromsat omkull mig på mittsverigebanan.

Jag är med i transport och i fackavgiften ingår hemförsäkring på Folksam. Vad försäkras? Ja, jag vet inte allt men jag fick i alla fall ut en ny hjälm genom hemförsäkringen efter att ha bromsat omkull mig på mittsverigebanan.
Ring och fråga Folksam om det är någon skillnad på den du har och om du skulle teckna direkt hos dem. Om inte, ja då är kanske Transports fackavgift billig? En hemförsäkring brukar ju ligga mellan 150-300/mån för en vanlig lägenhet (2:a).

Det är därför jag utvecklar trådskaparens ursprungsfråga så att man jämför lite mer. Småkostnader här och var blir totalt rätt mycket pengar man kan köpa soppa för istället. :hojsmilie Vissa kanske då har en bra hemförsäkring genom sitt fack men ligger och betalar även en separat. :)

Ringde Folksam precis nu och frågade. 63 kronor i månaden hade min hemförsäkring kostat för min tvåa. Men, har man bostadsrätt måste man nästan ha en tilläggsförsäkring för bostadsrätt eftersom den vanliga hemförsäkringen inte täcker vattenskador och sådant. Men den ingår inte i fackavgiften heller.

Jag glömde fråga hur mycket bostadsrättstillägget var på men runt 30-40kr i månaden tror jag att jag betalar?

I alla fall... Jag betalar 408kr/mån i fackavgift och 63kr av de täcker hemförsäkringen. Jag är ganska säker på att man får valuta för de resterande 345 kronorna man betalar...

Last edited:
Nja jag klippte det som ingick i medlemsskapet ifrån Transport, vad tycker ni? Om hemförsäkring så har vi max man kan få då vi har alla försäkringar i samma bolag

Medlemsförmåner

Som medlem i facket har du en rad förmåner

* Hjälp att tolka och följa kollektivavtalet för att få rätt lön, sjukersättning, rimliga arbetstider, OB och semesterersättning.

* Garanti för att du får rätt lön om du skadas i arbetet eller blir av med jobbet och möjlighet till juridisk hjälp vid tvister.

* Delta i fackliga utbildningar. Se hemsidans kurskalendarium.

* Konfliktersättning vid strejk.

* Möjligheter att påverka innehållet i avtalen och din situation på arbetsplatsen.

Dessutom har du en rad förmåner förutom de rent fackliga

* Hemförsäkring som också inkluderar reseförsäkring där även visst rättskydd ingår i medlemsavgiften.

* Möjlighet att teckna ett förmånligt medlemslån i Swedbank eller NORDE

* Billigare energi genom Medlemsel. För mer information kring priser mm, se LO:s hemsida.

* Möjlighet att teckna förmånliga tilläggsförsäkringar för dig och din familj. Kontakta Folksam

* Möjlighet att hyra stuga till ett förmånligt pris i Lysekil och Ljungdalen.

* Möjlighet att hyra stuga till ett förmånligt pris i avdelning 6 stuga i Sälen eller avdelning 28:s stuga i Hemavan

* Tidningen Transportarbetaren 11 gånger per år.

* (Nytt 081217: Rabatt på hotellboende på Best Western Carlia, Uddevalla)

Gå igenom de olika punkterna och fråga dig själv om du kommer att utnyttja de olika förmånerna. Är det troligt, då har du en bra deal, annars låter du bli.

För mig så låter det lite som ett fantastiskt rabbatthäfte. Utnyttjar man allt så kan man tjäna en slant. Men det bästa kanske är att stoppa 400:-/mån på nåt bra sparande...

De utanför fackliga sakerna kan jag vara utan, tror inte att vi får bättre ränta än vad vi har av banken nu & hemförsäkringen har vi max på. så kommer koncentrera mig på de över fackliga sakerna om jag har någon nytta. Men har någon haft nytta av sitt fack vid någon tvist gärna igenom transport & hur har de skött det hela?

Där jag har jobbat har en ganska stor del av de anställda varit med i facket,
men nästan alla (inkl jag) har varit för lata att ställa upp och jobba för facket själva.

Om det är likadant på din arbetsplats är ett tips:
Ställ upp som kandidat till förtroendeposter och försök göra karriär inom facket.
Få, med balansgång och rävspel, båda anställda och företagsledningen att tro att du står på deras sida.
Vik ner dig så fort företaget hittar på en massa försämringar för de anställda.
Berätta för de anställda om hur du efter hårda förhandlingar lyckats få företaget att kompromissa.
Att stå på god fot både med anställda och företagsledning kan löna sig på många sätt ...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back