Ska man visa extra respekt för någon som kör för titeln?

Det är ju dock enbart förarna som är ute på banan och också de som får ta beslutet huruvida de ska försöka köra om en titelutmanare eller inte. Tycker inte att man ska visa extra hänsyn, då tappar man ju en stor del av spänningen.
Visst, men det är ju återigen spänningen för oss tittare då, inte för teamen som är involverade i kampen om titeln.

Jag vill precis som alla andra se täta och jämna race men om tex Tamada, som inte har något med titeln att göra, fäller Rossi i sista racet, där han har chans att vinna titeln, tycker jag att det är fel/klantigt.

3180338 Visst, men det är ju återigen spänningen för oss tittare då, inte för teamen som är involverade i kampen om titeln.

Jag vill precis som alla andra se täta och jämna race men om tex Tamada, som inte har något med titeln att göra, fäller Rossi i sista racet, där han har chans att vinna titeln, tycker jag att det är fel/klantigt.
Men det är ju inte mer fel i sista racet än i det sjätte.

Vadå så ni som tycker att de som inte kör för titeln ska lägga sig i en klunga bakom ifall det är så att dom är snabbare ? "näe grabbar vi tar det lugnt här och kollar deras fight ist för att köra för att vinna." så fungerar inte jag iaf, känner jag att jag har en chans att köra om så gör jag det. sen om det är en stall kompis som har chans att vinna och jag inte har det så får han väl det då, men annat team näe tack.

Visst har oxå förare som inte kör för titel anledning att köra fullt (nytt kontrakt) o ska oxå ha möjlighet att göra så. d e väl alltid surt att bli avtryckt, men kör inte då! Tror d skulle bli väldigt konstiga race om större delen av ett startfält började titta höger o vänster var en möjlig titelaspirant tar vägen som tex får en sämre start o när han om möjligt kan komma ikapp..D e väl d som e racing att aldrig underskatta någon/något o alltid vara baredd på d oförutsättbara o att sanningen e att d kommer att hända titelaspiranter "olyckor" även i framtiden oavsett hur andra tänker vid passeringar.

Jag tycker man ska köra lika hårt/sjysst mot alla och under alla tävlingar.

Racing by heart. Det enda rätta. :tummenupp

Givetvis ska mid-pack-hojarna få slåss om förstaplatsen oavsett när på säsongen det är.

..men om tex Tamada, som inte har något med titeln att göra, fäller Rossi i sista racet, där han har chans att vinna titeln, tycker jag att det är fel/klantigt.

Varför det? Har inte Tamada rättigheten att köra till max och få vinna? Om han kan köra snabbare än Rossi ska han givetvis göra så.

Sen hurvida Tamada gör bort sig genom att torpedera (slå ut a la Pedrobot/Hayden '06 menar jag, inte kela lite i ingången på kurvan) eller inte har inte med saken att göra. Inställningen hos alla på grid:en måste vara att slåss om att vara först.

Last edited:
Visst, men det är ju återigen spänningen för oss tittare då, inte för teamen som är involverade i kampen om titeln.

Fast som förare måste man ju ha vinnarinstinkt oavsett. Om det var så att de som låg sämre än t.ex. femma i sammandraget inte fick köra om titelkandidater aggresivt i de sista racen på säsongen så hade de ju säkert tappat sugen ganska rejält. Inte på något sätt positivt för teamchef eller sponsorer heller.

Frågan kommer upp efter gårdagens avgörande i AMA Supersport där
Martin Cardenas tryckte av Roger Lee Hayden i Korkskruven efter en tuff
manöver, har inte sett den men den verkar vara på gränsen men inte över den,
vilket gav Jamie Hacking chansen att ta titeln. Nu gick det inte så utan Roger
Lee Hayden kunde ta titeln.

Hmm kallio talmasci någon?
Vill minnas att de flesta tyckte det var dumt av talmacsi.

Personligen kan jag att:
Om det är en förare som inte har med ett ev.avgörande av serien på just det racet att göra kanske han inte behöver satsa för mycket?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...