Ska man visa extra respekt för någon som kör för titeln?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Frågan kommer upp efter gårdagens avgörande i AMA Supersport där Martin Cardenas tryckte av Roger Lee Hayden i Korkskruven efter en tuff manöver, har inte sett den men den verkar vara på gränsen men inte över den, vilket gav Jamie Hacking chansen att ta titeln. Nu gick det inte så utan Roger Lee Hayden kunde ta titeln.

Följande citat från Roger Lee Hayden fick mig att fundera på om de andra förarna ska ge de som kör om titeln mer "plats" på banan.

Q What'd you think when Martin came by in the Corkscrew?

A I think everybody knows how I feel about it. I didn't really think it was very cool to put that kind of aggressive pass on somebody going for a championship. But everybody makes mistakes. But I've never really raced him like that. It happens. I just wish that I could've had a little bit more respect since I was going for the championship.

om han inte är team/personlig kompis så tycker jag inte man skall ge plats, alla kjör väl för att vinna, skulle man tro...

För mycket taktik och respekt är astråkigt. Alla borde köra för att komma först i mål i racet som körs just nu.

Det är roligast för oss som tittar iallafall.

ge plats för någon annan är team polare? ALDRIG!!

Beror ju på hur "sportslig" man är...
Michael Schumacher, som anses som världens mest
osportsligaste, körde rakt in i Damon Hill så att han vann
en av sina VM titlar....när Schumis bil hade pajat och han
hade två val...svänga av och ställa sig i gräset ELLER
köra rakt in i Damon Hill och vinna VM...
Han valde VM titeln....

Ja det tycker jag. Om det är sista racet så ska det vara upp till de som fightas om titeln vem som ska ta hem det. Ren skandal om ett mästerskap avgörs av att någon mid-pack rider kör av nån av toppgubbarna. Men först på sista racet. Mitt i säsongen ska naturligtvis alla köra fullt och så hårt dom tycker är lämpligt...

Ja det tycker jag. Om det är sista racet så ska det vara upp till de som fightas om titeln vem som ska ta hem det. Ren skandal om ett mästerskap avgörs av att någon mid-pack rider kör av nån av toppgubbarna. Men först på sista racet. Mitt i säsongen ska naturligtvis alla köra fullt och så hårt dom tycker är lämpligt...

Vi skojade med #18 Alltid Väck nu i senaste NEC när dom ledde över er med 47 sekunder i slutet av racet, vi frågade om vi skulle skicka ut Sugo på vår bajk så han kunde kasta sig på rakan och fixa pace car för att jämmna ut tiderna lite.

Dock behövdes inte det eftersom #5 Roberto Augustini körde som besatt och slog Hägerström på mållinjen med 0.4 sekunder.

Svaret på frågan är, snabbt, snyggt och säkert ger bra racing.

Cardenas blev inte diskad för manövern utan hans team misstänks ha fipplat med motorerna. Ännu har dock inget slutgiltigt beslut tagits i frågan.

Actually the AMA is now (7:11 PM) issuing new "provisional" results and points from today's Supersport and Superstock races. As it sits now, Jake Holden and Aaron Yates have been DQ'd from today's Superstock race, Martin Cardenas has been DQ'd from the 600 race. And more are coming.

The inspection process turned up some problems with the cranks or crankcases or perhaps the crankcase breathers of the motorcycles in question.

Update: The AMA has now said these results are provisional and they are taking bikes back to Ohio for further inspection. The bikes in question have not been disqualified, according to the AMA, they just are not listed in the results right now.

Beror ju på hur "sportslig" man är...
Michael Schumacher, som anses som världens mest
osportsligaste, körde rakt in i Damon Hill så att han vann
en av sina VM titlar....när Schumis bil hade pajat och han
hade två val...svänga av och ställa sig i gräset ELLER
köra rakt in i Damon Hill och vinna VM...
Han valde VM titeln....

nej de va inte Hill de var Jacques Villeneuve -97 då Jack blev världsmäster. och Schumacher diskad.

de som hände mellan Hill och MS skedde tidigare och var mer racing incident än prejning som med Jack..

nej de va inte Hill de var Jacques Villeneuve -97 då Jack blev världsmäster. och Schumacher diskad.

de som hände mellan Hill och MS skedde tidigare och var mer racing incident än prejning som med Jack..

Gjorde han inte lika dant mot Hakkinen? Har för mig det fick mig att hata han rejält. Visst man kan se det som att allt är tillåtet för att vinna, men man får ingen respekt av mig om man vinner med osjyssta metoder.

Jag tycker att alla har rätt att köra för position oavsett race eller vem man har framför. Däremot bör man nog kanske köra med lite extra "omtanke" och planering, men strular man ändå till det så må det vara hänt. Även om det är trist för den drabbade.

Jag tycker man ska köra lika hårt/sjysst mot alla och under alla tävlingar. Specialinställning i slutet av säsongen suger.

Jag tycker man ska köra lika hårt/sjysst mot alla och under alla tävlingar. Specialinställning i slutet av säsongen suger.
Det är ju lätt att säga för oss som sitter bredvid och vill se spännande race. Du skulle nog resonera annorlunda om du var teamchef och din förare som hade chans att vinna mästerskapet vart torpederad av en förare som inte hade något med totalen att göra. Eller?

Nu var ju frågan generell men visst skulle man vara sur om man var teamchef. Jag hävdar dock att ur ett rent sportsligt synsätt så är ju extra utrymme eller hänsyn i slutet av säsongen för att någon kan ta en titel sjukt osportsligt.

Nu var ju frågan generell men visst skulle man vara sur om man var teamchef. Jag hävdar dock att ur ett rent sportsligt synsätt så är ju extra utrymme eller hänsyn i slutet av säsongen för att någon kan ta en titel sjukt osportsligt.
Det håller jag med om men det där med "sportslighet" försvann väl från de flesta sporterna samtidigt som pengarna kom in. Trist, men sant.

Förarna tänker nog inte så mycket på pengarna men det gör däremot teamcheferna, tillverkarna och sponsorerna.

Det är ju dock enbart förarna som är ute på banan och också de som får ta beslutet huruvida de ska försöka köra om en titelutmanare eller inte. Tycker inte att man ska visa extra hänsyn, då tappar man ju en stor del av spänningen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...