Ska man ta febernedsättande eller inte?

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har åkt på någon förkylning eller nått. Svårt att tro när det är 28* ute men så är det.

En kollega hävdar bestämt att febern är kroppens sätt att göra miljön otrevlig för vad det nu är som gör en sjuk och att man därför gör sig själv en björntjänst genom att ta febernedsättande. Är det så?

MÅSTE vara frisk tills på lördag...

Edit: WTF!?! Vad hände med pollen?

Last edited:
darth_igel skrev:
2230732 Jo, den ligger på min nytvättade bil... :mad:

Hmm, jo, tell me about it, mellanblåmetallic och gult gör sig ganska bra ihop...

Kikade på vårdguiden och nu blir det Alvedon för hela slanten.

Vad jag fått lära mig ska man undvika att ta febernedsättande av just den anledningen att kroppen höjer temperaturen av en anledning.
Mkt vätska & sömn/vila ska vara bästa medicinen.

Men sen beror det klart lite på. Har man så mkt feber att man tappar aptit t.ex. är det säkert smart att käka piller så man får i sig lite.

Håller med Barrett. Hade jag varit som dig hade jag undvikit att ta febernedsättande. Men om du får över 39 graders feber, närmare 40 så är det nog klokt att ta en ändå.

Krya på dig och hoppas att du blir frisk till på lördag!

undviker själv piller så mycket som möjligt. (inte tagit mer än pencelin när jag var 2-3 år ungefär)

har kompisar som säkerligen ploppar i sig 5 hela tuber alvedon/treo/motsvarande per år...
själv tar jag det aldrig och har kanske huvudvärk max 3 gånger om året... (bara att kämpa på dom få gånger man har det)

känns som att dessa piller även skapar huvudvärk... så att dom kan sälja vidare dom (vilket konsperation det blev...) eller så.

för att hålla mig på gränsen till OT:
har en kompis som gör slut på en 200 gram (<--- trovärdig chansning) handkräm-tub på en vecka... vecka efter vecka... beroende? missbruk?...

Feber är ju kroppens sätt att döda bakterier och virus som oftast inte överlever i högre kroppstemperaturer. först efter 39 grader är det igentligen bra om man vill bli frisk.. efter 40 bör man kyla huvudet och uppsöka läkare...

Micke O skrev:
2230657 Har åkt på någon förkylning eller nått. Svårt att tro när det är 28* ute men så är det.

En kollega hävdar bestämt att febern är kroppens sätt att göra miljön otrevlig för vad det nu är som gör en sjuk och att man därför gör sig själv en björntjänst genom att ta febernedsättande. Är det så?

MÅSTE vara frisk tills på lördag...

Edit: WTF!?! Vad hände med pollen?

Lätt hänt att bli förkyld vid första värmeböljan och mkt solande

Ljunghusen skrev:
2231768 Lätt hänt att bli förkyld vid första värmeböljan

Jo jag märkte det jag också. Rejält förkyld och 40.4 graders feber igår kväll :gnissla Ligger väl på stadiga 38 nånting nu dock.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back