Ska man "köra in" kylpasta?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Läste det på sweclockers forum....

Behövs det timtals av "inkörning" innan kylpastan på processorer visar bäst resultat? Tom upp till 50-100tim tills den fungerar optimalt, läste jag någon som skrev.

Stämmer detta? Misstänker att dom på sweclockers har koll men tänkte bara dubbelkolla här då jag inte har något konto i deras forum.

Är väl inte direkt en jättegrej att bry sig om tycker jag, möjligen får du aningens bättre temperaturer efter en tids körning. Bättre då att se till att pastan verkligen hamnar rätt och i rätt mängd från början. :tummenupp

Luskade vidare på detta....

Hittade följande på www.arcticsilver.com

"Due to the unique shapes and sizes of the particels in Artic Silver 5 conductive matrix, it will take up to 200 hours an several thermal cycles to achive maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period.

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_singlecore_wcap.pdf

Det verkar ligga sanning i detta. :)

Arctic Silver 5 behöver 2 veckors användning för att nå optimal värmeöverföring. Zalman STG-1 behöver bara 3 dagar på sig.

AC5 använder du när cpu'ns kylyta är väldigt skev som t.ex. c2d tillverkade före 0632. Zalman STG-1 på hyffsat plana ytor som t.ex. AMD elle lappade c2d.

Arctic Silver 5 behöver 2 veckors användning för att nå optimal värmeöverföring. Zalman STG-1 behöver bara 3 dagar på sig.

AC5 använder du när cpu'ns kylyta är väldigt skev som t.ex. c2d tillverkade före 0632. Zalman STG-1 på hyffsat plana ytor som t.ex. AMD elle lappade c2d.

Dessa 2 veckor är det normal användning av datorn? Förmodar det eftersom kylpastan ska ska bli varm ömsom kall för "sätta sig".

Anledningen till min fundering är att det finns rapporter om PS3:or där fläkten inte går ner i varv efter tex Folding@Home (sök för info) där PS3 får jobba rätt hårt. Vissa PS3 verkar dock ha "gått till sig" efter att ha kört mycket F@H.

Så min tanke var att även här behöver kylpastan en hel del med inkörning för att leda värmen optimalt.

Att prata om "inkörning" när det gäller en normal kemisk process är som om vi skulle kalla det för "inkörning" när lim härdar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg