ska man köpa en zx9r?

Bladen är inte helelr helt felfri, men jag hade hellre kört en Blade än en zx9 oavsett årsmodell. Speciellt om du ska ha en zx9 innan 98, 245kg fulltankad är ändå jävligt mycket hoj, fast på fel sätt :hihi Iofs är din 750 i princip lika tung men desdå större anledning att köpa en lättare hoj.

Pinky skrev:
2195851 Ingen av dom 2 hojarna är snygga :arsele :hihi. Dock är det bra att vi inte gillar samma saker, nu har vi ju varsin istället :krama.

Som tidigare sagts till trådskaparen, testa båda hojarna och välj den du gillar bäst...sitter mest en massa nötter här på SH som bara snackar massa skit hela tiden :tummenupp.
Stämmer :tummenupp :hihi
Fast jag vill inte säga nötter . :rofl
Dom flesta e kanon :tummenupp

devilsdream skrev:
2195446 sitter här utan hoj o våndas i abstinensen. :(
orkar inte stå emot längre utan har bestämt mej att köpa en hoj.
har surfat runt o läst otaliga trådar om olika hojar och försökt bestämma mej.
senariot är följande:
har max 35 000 att lägga på hoj. stod o valde mellan blade o zx9r då jag ville ha lite nyare hoj med lite mer mos i än 750 gsxr:n från 92.
saken är den att jag tycker att bladen är lite övervärderad och att man får nyare hoj för samma pengar om man väljer ninjan.
men man blir lite rädd när man läser om alla växellådshaverier, topplockspackningar som går sönder och topplock som överhettas.

är det en problem hoj?
och är det därför den ligger lägre i pris i förhållande till t ex bladen?
eller är jag en fjolla och oroar mej i onödan.

behöver lite hjälp att reda ut detta för jag tänkte handla inom en till två veckor. :2cool

Hade jag varit du så hade jag lagt pengarna på en Blade.
Jag har haft en kawa och jag hade inget annat än problem med den. under 2 säsonger skruvade jag nog lika mycket som jag körde.

Köp en Blade. få en betydligt lättare och smidigare hoj som håller grym kvalité i motorn.
det blir knappast någon med kawa för min del iallfall.
förvisso en trevlig hoj med skapligt mos när den funkade, men lite för mycket strul.

//droopfy

Om jag inte minns fel är det zx9 -98 och framåt man ska satsa på. De tidigare sköt toppackningar och rasade lådor betydligt oftare än andra hojar.
Det är en roligare hoj än blejdar i samma årskull.

ok efter att hängivet lyssnat på era åsikter :) så misstänker jag det ligger till så som jag trodde.
ninjan är ett bättre val, mera cykel för pengarna, men väger en del o krånglar.
bladen är pålitlig men dyrare . har jag rätt eller kommer jag att bli korsfäst nu? :kryckor

devilsdream skrev:
2196159 ok efter att hängivet lyssnat på era åsikter :) så misstänker jag det ligger till så som jag trodde.
bladen är pålitlig men dyrare . har jag rätt eller kommer jag att bli korsfäst nu? :kryckor

konstigt . jag som oberoende läsare tycker att det väger över till bladens fördel . men du hade redan bestämt dig innan du skapade tråden till att börja med antar jag :D

devilsdream skrev:
senariot är följande:
har max 35 000 att lägga på hoj. stod o valde mellan blade o zx9r då jag ville ha lite nyare hoj med lite mer mos i än 750 gsxr:n från 92.
saken är den att jag tycker att bladen är lite övervärderad och att man får nyare hoj för samma pengar om man väljer ninjan.
men man blir lite rädd när man läser om alla växellådshaverier, topplockspackningar som går sönder och topplock som överhettas.

är det en problem hoj?

behöver lite hjälp att reda ut detta för jag tänkte handla inom en till två veckor. :2cool

Hej!! Köpte en ninja -98 som gått 1300 mil för 52000:- kunde säkert prutat ner den 2 men killen var hygglig o levererade den...men jag måste säga att detta är en underbart skön hoj att köra, bra drag i för den som inte är farträdd:) Så mitt tips till dig är att den där budgeten du har på 35 000:-, utöka den med ca 15000:- o satsa på en ninja ifrån 98 och uppåt. Köp inget gammal o slött som du kommer få råskruva med och inte heller nått där fartresurserna är "sådär".....Lycka till med ditt köp!! Obs....snåla ej med skyddsutrustningen...lagom kul att sitta förlamad och några futtiga tusen rikare för att man vart kuljude......

Köp en Blade istället, den är bättre på allt utom toppfart.

Jag har haft flera i bekantskaps kretsen som kört äldre Kawor som ZX9R och ZZR1100. Det är härliga landsvägslok men resten är inget vidare, jag var nära att köpa en ZZR och det är jag glad att jag inte gjorde. Lådorna har konstiga mellan lägen som man kan hamna i om man växlar fort eller för löst, ganska jobbigt då det oftast händer när man inte vill... :fatta!

Bladen är mycket smidigare, lättare, roligare och sitter ihop bättre. :tummenupp

Måste du ha en ZX9R så köp en 98 eller nyare men de är övervärderade tycker jag.

sundaman81 skrev:
2196232 Hej!! Köpte en ninja -98 som gått 1300 mil för 52000:- kunde säkert prutat ner den 2 men killen var hygglig o levererade den...men jag måste säga att detta är en underbart skön hoj att köra, bra drag i för den som inte är farträdd:) Så mitt tips till dig är att den där budgeten du har på 35 000:-, utöka den med ca 15000:- o satsa på en ninja ifrån 98 och uppåt. Köp inget gammal o slött som du kommer få råskruva med och inte heller nått där fartresurserna är "sådär".....Lycka till med ditt köp!! Obs....snåla ej med skyddsutrustningen...lagom kul att sitta förlamad och några futtiga tusen rikare för att man vart kuljude......

Det är inte alla som kan lägga 15 till på en hoj, han har ju en budget av en anledning. :rolleyes:

Jag har ungefär samma budget och funderar på vilken jag ska ta, har sett att det finns en hel del hojar att välja mellan, men jag tror att det kommer bli en cbr för mig. Känns tryggare på nåt sätt.

Jag vet av en zx9r -95 till salu, drygt 30k, lite skönhetsfel.

Den ska grejas lite med innan försäljning men PM:a så kan jag berätta om den.

hållundan skrev:
2195790 Stenberg och Dano? :hihi

inte mobba oss nu när vi har varit så duktiga... fy pinky... :7peta

Till trådskaparen:

Kör då som sagt en zx9r -95:a och är, trotts senaste helgens skruvande väldigt nöjd... Hojen passa mig bra eftersom jag är ganska lång, ca: 190 cm, har inte testkört eller suttit på en cbr men den ser lite mindre ut och inte alls lika bekväm som min är.
Sen har jag inte kört hoj så länge, 1 sommar ungefär och kan inte ge några expert utlåtande om hur en hoj ska kännas när den pressas hårt, visst är kawan tung men det är ju inte direkt så att hojens tyngde eller eventuellt sämre väghållning gör mina "varvtider" sämre...

Som andra har sagt innan mig så tycker jag absolut att du ska testa båda hojarna innan du bestämmer dig... Kommer du förbi stan så kanske du tillochmed kan få testa min!

Lycka till nu med dit hojköp! :banana

devilsdream skrev:
2195481 saken är ju den att jag undrar lite försynt om bladen är mer driftsäker än ninjan. man har ju hört att maskinerna i hondorna ska vara näst intill skottsäkra. men jag upplever att jag får en nyare hoj om jag köper ninjan. och jag vill inte stå i två veckor o byta maskin mitt i sommaren.

Sitter i ungefär samma situation so du, men har hört att både det ena och det andra har tittat ut ur Blade:ens motorer..

Blade vs Ninja...

devilsdream skrev:
2196159 ok efter att hängivet lyssnat på era åsikter :) så misstänker jag det ligger till så som jag trodde.
Men Hallå - bommade Du hållUndan:s kommentar/tips :confused:

Bladen han tipsade verkar väl högintressant, och definitivt väl så prisvärd som någon Ninja före -97...

Har själv inget ben i något av lägren, men hittar man en vettig blade för 35k och vill vara så säker det nu går på att tillbringa tiden med hojen på landsväg och inte i garaget - verkar inte bladen vara rätt maskin då??

Naturligtvis kan Du värdera andra parametrar (vad har polarna, service etc i Din närhet) - eller så tillhöra de som tycker att bladen är trött och slö. Själv är jag för dålig chaffis för att uppleva att min körförmåga begränsas av någon av de cyklar Du är intresserad av!

Lycka till med Ditt val, och...

Ha de :)

blueblade skrev:
2195759 Vill bara säga att min e från 92 o den går fortfarande som en klocka :Bugar
Vilken som väger tyngst för dig vet jag inte så lycka till :tummenupp
Samma här 92 byter bara stift olje filter o sen måste jag tanka lite då och då :yoparty

SPID skrev:
2198163 Samma här 92 byter bara stift olje filter o sen måste jag tanka lite då och då :yoparty
Faan måste man tanka en sån oxå.

Då ska jag leta efter nåt annat :\

devilsdream skrev:
senariot är följande:

är det en problem hoj?

Det problemet jag känner till när det gäller kawa är dom kassa ventilerna, vet inte om det gäller alla men min zx6r blev jag tvungen att shimsa om dom efter dryga tusen mil. Hade en polare som hade en "nia" från ´98 som även han hade samma problem ..

Känns ju väldigt drygt att ha en båge man måste fixa ventilerna på för 5000 spänn varje 1000:e mil ..

Jag kommer aldrig att köpa en äldre ninja igen eller kawa överhuvudtaget. Får väl bara hoppas att dom har bättre kvalitet på grejerna nu för tiden

om du vill ha råhet o power så köp en ninja...
vill du ha en snäll o trevlig hoj köp en Hynda....

Kawa har stora ventilspel därav att dom rasslar lite.men dom ska låta så...och maskinen håller om man e noga med UNDERHÅLL(menar nu inte det som din flickvän gör under täcket med din lilla sak) :)

Hondan e väl typ skottsäker men mesig i karraktären....snackar vi typ 35 papp så e det ju en 919 vi pratar om...den e fin o lugn i motorn...

Kawasaki har fått massa vikt...men välj en 98 eller nyare så borde vxl lådan hålla för dig...den e tung men INTE tungstyrd...den går helt enkelt som en dröm...

KÖP KAWA NU FÖR BÖVELN

enchanter skrev:
2199315 Det problemet jag känner till när det gäller kawa är dom kassa ventilerna, vet inte om det gäller alla men min zx6r blev jag tvungen att shimsa om dom efter dryga tusen mil. Hade en polare som hade en "nia" från ´98 som även han hade samma problem ..

Känns ju väldigt drygt att ha en båge man måste fixa ventilerna på för 5000 spänn varje 1000:e mil ..

Jag kommer aldrig att köpa en äldre ninja igen eller kawa överhuvudtaget. Får väl bara hoppas att dom har bättre kvalitet på grejerna nu för tiden
Ja du verkar ha bra koll på grejjerna...Knappast ventilen i sig som e kass...
Ventilspelen är stora på kawa o det tar ett tag för hojjen att slita in sig ordentligt..sedan tar det ett tag så måste du justera igen...and so on...det e samma med en bil...
Alltså inte kassa ventiler för dom bytte du väl ändå inte varje 1000:e mil...

JonaZ skrev:
2199628 om du vill ha råhet o power så köp en ninja...
vill du ha en snäll o trevlig hoj köp en Hynda....

Kawa har stora ventilspel därav att dom rasslar lite.men dom ska låta så...och maskinen håller om man e noga med UNDERHÅLL(menar nu inte det som din flickvän gör under täcket med din lilla sak) :)

Hondan e väl typ skottsäker men mesig i karraktären....snackar vi typ 35 papp så e det ju en 919 vi pratar om...den e fin o lugn i motorn...

Kawasaki har fått massa vikt...men välj en 98 eller nyare så borde vxl lådan hålla för dig...den e tung men INTE tungstyrd...den går helt enkelt som en dröm...

KÖP KAWA NU FÖR BÖVELN

Ja du verkar ha bra koll på grejjerna...Knappast ventilen i sig som e kass...
Ventilspelen är stora på kawa o det tar ett tag för hojjen att slita in sig ordentligt..sedan tar det ett tag så måste du justera igen...and so on...det e samma med en bil...
Alltså inte kassa ventiler för dom bytte du väl ändå inte varje 1000:e mil...

Som sagt vet jag inte om detta gäller kawasaki generellt men på min ninja var det kassa ventiler samt även en polares. Att man är tvungen att shimsa om dom efter 1000 mil anser jag är en stor kvalitets brist. Kompisen som hade en nia körde ungefär 2500 mil o då fick han göra det två gånger.

Hade det var billigt hade jag inte brytt mig men man är ju inte så pigg på att lägga ut 5000 spänn varje tusende mil för att fixa kassa ventiler som borde "hålla" betydligt längre än så..

Vad jag har hört så beror det på att ventilerna är "mjuka" så dom töjs efter en tid vilket resulterar att man måste shimsa om dom för annars så stänger dom inte riktigt.

jag tror nästan att jag har bestämmt mej för blade -96 efter att ha lyssnat på er.
får se om jag hittar en i när området.
fanns en i över kalix o en på gotland. lite långt ifån västkusten
låter som att det är lite mycket strul med ninjorna. hade jag haft en större budget så kunde jag köpte en ninja -98 men det räcker pengarna inte till i nu läget.
jag tackar så mycket för hjälpen :)

Finns det ingen 600 du kan tänka dej? Hade en Ninja -00 6:a och var kanonnöjd med den.. hittade en fin på blocket för 40.000,- (prisbilderna på blocket är lite galna just nu)

Alt. en Suzuki GSX 750R -00, en rapp och smidig hoj vet jag..

En modernare 600, R6, Zx6 fr. -00 o framåt hade jag hellre haft än en 900/1000 från 95 känns det som...

Det händer ju en hel del på 5 år.. bara ett tips..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back