Ska man ha hel eller halvförsäkring?

Jag kör halvförsäkrat på min busa, det kostar ca 3000:- jämfört med 8000:- för helförsäkring där självrisken ligger på 5000:-.

Lite enkel matematik ger att jag kan reparera hojen för tio papp/år innan det börjar löna sig med en helförsäkring, det är en ganska rejäl skrotning som ska till för att komma över den summan.:näsblod

Det beror ju på hur dyr hoj du har och hur mycket försäkringen kostar.
SKiljer det väldigt mycket mellan halv och helförsäkring och du har en hoj som inte är så dyr så är det ju ingen mening med helförsäkring. Pengarna det kostar att köpa en ny hoj på att klota sparar man snabbt in på lägre premier då. I en del fall kan man ju spara 20 000 om året på att inte ha hel och om du då har en hoj som är värd 50 000 och självrisken är 25000 (Som den är på en del sporthojar) så inser man ju att om du klotar hojen efter ett år så går det i stort sett jämnt ut om du har helförsäkring eller inte.

Är försäkringen ganska billig så finns ingen större anledning att inte ha hel.
För min del så kostar helförsäkring 4600 om året. Jag tror att jag skulle spara ca 1000 kr om året på att ta halv. Hojen är värd i bästa fall 40 000. Det betyder att det tar ganska många års premie för att spara in hojens värde. Alltså tar jag hel.

Så det beror på hoj och försäkringspremier helt och hållet.

Om man kraschar kan man ofta skruva isär hojen och sälja den i delar och då får man tillbaka en hel del mer än om man säljer en smälld hoj.

PÅ min 98 har jag faktiskt hel-försäkring....kanske inte behövligt men det känns tryggt....

skulle jag nu dö på kuppen om d vill sig mck illa får dotra min en slant...är faktiskt värt varje öre....men å andra sidan betalar jag nästan inga pengar alls om året å då har jag även tillägsförsäkring.....

Hur klotningsbenägen är du? Jag skulle välja efter det...el om du har en hojtyp som är billig att försäkra på helt.

Jag har bara haft helförsäkring på en hoj då den modellen var så tokbillig att försäkra:) Har bara varit i backen en gång i min mc karriär, på bana och blött så den räknas inte heller:tungan

Trafik så länge man inte har en hoj som är värd mer än 50 lax, det är standard.

standard!? nej nej, jag köpte min k7a ny (109000) och har bara haft halv och de 2 hojarna tidigare oxå och på det har jag nog "sparat" runt 50 000 i förs.premie så nåt annat än halv blir det aldrig för min del på en leksak.

Kör på halvförsäkring på min gammla 97....
Detta för att jag vill komma åt bergningsdelen som annars är svår att få tag i (pga att det är så gammal hoj)

Jag har min gathoj halvförsäkrad........dessutom ingår bärgning vid halvförsäkring, och det kan ju vara bra att ha ibland.

en bärgning kostar inte mer än 800 spänn kontant, hur ofta måste inte en hoj pajja för att halvförsäkring kontra trafik ska va lönsamt?

jag kör trafik då jag tycker att saker man själv har förstört ska man själv laga. sen vad jag har hört så verkar man riskera hjärnblödning om man skulle få för sig att kontakta försäkringsbolag i skadeärenden.

Själv kör jag 25kw, då min hel/hel liger på 4400 per år, halv kostar säker runt 2500 per år.

Jag är väldigt nöjd att jag valde hel/hel, två veckor efter jag fått mitt körkort körde jag omkull pga rullgrus i kurva.:huvet
Reperationerna skulle gå på över 30-40 000, då självrisken ligger på 10 000. (Lackskador + ny kyl, och lite andra småsaker)

Det slutade med att de löste in hojen. Då jag fick tillbaka mer än vad jag gav för den!:tummenupp

Helförsäkring!:yoparty

Själv kör jag 25kw, då min hel/hel liger på 4400 per år, halv kostar säker runt 2500 per år.

Jag är väldigt nöjd att jag valde hel/hel, två veckor efter jag fått mitt körkort körde jag omkull pga rullgrus i kurva.:huvet
Reperationerna skulle gå på över 30-40 000, då självrisken ligger på 10 000. (Lackskador + ny kyl, och lite andra småsaker)

Det slutade med att de löste in hojen. Då jag fick tillbaka mer än vad jag gav för den!:tummenupp

Helförsäkring!:yoparty

Kör du verkligen 25kw på riktigt?
Eller har du bara reggat ner den för att få billig försäkring? :va

Helförsäkring är ju att föredra om det är en hoj som inte har ett överjävligt pris för vagnsskadan... (t ex sporthoj om man är lite yngre).

Det är lätt att sitta i förväg och säga att "de pengar jag sparar in på försäkringen kan jag köpa en ny hoj för.. blabla.."

Frågan är väl hur många det är som faktiskt sparar och lägger undan de pengarna så att de faktiskt har råd att köpa en ny den dan man totalskrotar sin gamla?

Tyvärr så blir det fort VÄLDIGT dyrt att laga en vurpad hoj..
Visst, lägger man ner den på asfalten och skrapar lite plast så går det ju att lösa med hongkongkåpor.. men den dagen man drar ut i skogen eller kör tidernas highsider ut i terrängen så pajar oftast mer än lite plast.

(Har man dessutom lån på hojen så skulle jag säga att helförsäkring är ett måste.)

Mitt tips är att man tecknar en försäkring med den omfattningen man finner prisvärdast i risk per krona, i förhållande till hojens värde samt sin egen riskmedvetenhet och tjocklek på plånbok.

Det är lätt att sitta i förväg och säga att "de pengar jag sparar in på försäkringen kan jag köpa en ny hoj för.. blabla.."

Frågan är väl hur många det är som faktiskt sparar och lägger undan de pengarna så att de faktiskt har råd att köpa en ny den dan man totalskrotar sin gamla?

jag gör det. men de pengarna är inte öronmärkta för just en ny hoj utan det kallas för frihet, frihet att göra vad jag vill för de pengarna och inte ge dom till försäkringsbolagen. Om jag tittar bakåt i tiden från jag började köra hoj (26 år sen) och vad jag spenderat på försäkringspremier så blir man förbannad på sig själv, jag förstår de som vill helförsäkra men för mig handlar det om en leksak. Om jag kvaddar så tycker jag att det minsta bekymmret är en skadad hoj, om jag klarar mig utan men så skiter jag rent ut sagt i hojen. Sen ser jag halvförsäkringen som en "reminder" om vad som kan hända dvs. jag kanske inte tar den där onödiga risken som många andra gör för de är ju "helförsäkrade".

jag gör det. men de pengarna är inte öronmärkta för just en ny hoj utan det kallas för frihet, frihet att göra vad jag vill för de pengarna och inte ge dom till försäkringsbolagen. Om jag tittar bakåt i tiden från jag började köra hoj (26 år sen) och vad jag spenderat på försäkringspremier så blir man förbannad på sig själv, jag förstår de som vill helförsäkra men för mig handlar det om en leksak. Om jag kvaddar så tycker jag att det minsta bekymmret är en skadad hoj, om jag klarar mig utan men så skiter jag rent ut sagt i hojen. Sen ser jag halvförsäkringen som en "reminder" om vad som kan hända dvs. jag kanske inte tar den där onödiga risken som många andra gör för de är ju "helförsäkrade".

Ja, jag ser det exakt likadant som dig och sparar oxå. Kör oxå halvförsäkrat.

Menade lite mer generellt, då är det ju ganska vanligt att man hör det där att för de pengarna som man inte lägger på helförsäkring så kan man laga sin kraschade hoj. Ville mest höja ett varnande finger till trådskaparen att det ofta blir dyrare än man tror. Och för att faktiskt ha råd att laga så är det bra om man faktiskt sparar de där extra pengarna. (om man inte är tät ändå såklart)

(C.Barrow har en bra poäng i sitt inlägg oxå.)

fråga om något helt annat, jag ringde Salus Ansvar som jag alltid gör å ville ha en trafikförsäkring, jag får då tillsvar att dem inte försäkrade min R6a för enbart trafik utan att jag fick ta en halvförsäkring, hur fan ska man tolka det?

vad jag vet så får inget bolag neka en trafikförsäkring men får dem neka en enbartbart trafik å puckla på en både trafik och halv?

Ja, jag ser det exakt likadant som dig och sparar oxå. Kör oxå halvförsäkrat.

Menade lite mer generellt, då är det ju ganska vanligt att man hör det där att för de pengarna som man inte lägger på helförsäkring så kan man laga sin kraschade hoj. Ville mest höja ett varnande finger till trådskaparen att det ofta blir dyrare än man tror. Och för att faktiskt ha råd att laga så är det bra om man faktiskt sparar de där extra pengarna. (om man inte är tät ändå såklart)

(C.Barrow har en bra poäng i sitt inlägg oxå.)

Du har en bra poäng och tyvär så är det nog många som inte lägger pengar på hög . Jag tror att mitt tips blir att beakta C.Barrow som har en bra formel och kanske väga in att ha helförsäkrat första och kanske andra året och därefter när man klantat färdigt gå över till halv och fylla spargrisen och inte grisarna på försäkringsbolagen.

vad jag vet så får inget bolag neka en trafikförsäkring men får dem neka en enbartbart trafik å puckla på en både trafik och halv?

jag har hört liknande men om man funderar lite så blir frågan varför måste de försäkra en hoj?? om de inte vill, vad säger att de måste.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...