Ska man ens fundera vid försäljning?

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Jag ska sälja min ena Husa och det första som händer är att jag får en något korkad fråga via mail... Därför undrar jag nu om jag är helt fel ute när jag känner att jag vill vara något selektiv vad gäller vem jag säljer till? Eller är det bara att gilla läget och svara på frågor? :va

Jag har ju ingen lust att bli anklagad för att ha lurat någon som köper en maskin som de inte vet hur de ska sköta/hantera och sedan kör sönder eller liknande. Är det min skyldighet att ge vederbörande en lektion i service och skötsel? Förutom medskick av manual och annat som följer med hojen. Eller är det helt enkelt jag som tänker/grubblar för mycket?

Personligen skulle jag ju inte köpa en begagnad Husa av vem som helst... :(

Hur gör ni andra som säljer begagnad hoj? :confused:

(Det har för f-n tagit mig hur lång tid som helst att bli mentalt förberedd för att ens sätta ut annonsen på besten, så det kanske bara är jag som drabbats av separationsångest...)

Det är bara att fråga dem: Är du verkligen redo för en Husa?

Om de säger ja så verkar de veta vad de har gett sig in på. För att få kärlek så måste man ge mkt kärlek. Kan de inte byta en så pass enkel sak som olja så vette f.n om de inte ska äga en XT660x eller nåt!

Yasha skrev:
Eller är det helt enkelt jag som tänker/grubblar för mycket?

Inget att grubbla över. Sälj med ett leende och önska hojen lycka till i resten av dess liv.

Yasha skrev:
2073064(Det har för f-n tagit mig hur lång tid som helst att bli mentalt förberedd för att ens sätta ut annonsen på besten, så det kanske bara är jag som drabbats av separationsångest...)
Jag förstår precis hur du menar! Min ena hoj ska snart säljas, men jag bävar, vi har upplevt så mycket tillsammans, och haft så mycket kul, och mindre kul upplevelser, vi kan kalla dom lärorika. Och den har fått så mycket kärlek av mig, och givit kärlek och lycka tillbaka. Vi har haft en deal, hojen och jag, jag har pysslat om den och gjort mitt bästa bakom styret, och den har lovat att inte kasta av mig, det har funkat rätt bra. Vem vet om nästa hoj är lika lojal?
Vem vet hur nästa ägare kör den? Jag vill ju inte att min älskling ska behöva lida bara för att jag inte har den kvar :( Nåja, det är väl bara att bita ihop, tur att målgruppen för såna hojar inte är 21-åringar med färskt kort :)

Lycka till med försäljningen! :)

Jag har stor förståelse för ditt lilla problem. Klart man vill att nästa ägare sköter hojen. Nu vet jag inte riktigt om husaberg är hojar som alla vill ha och köper för i annat fall kanske du förlorar din enda köpare men om det är så att skulle kunna välja köpare så hade man ju försökt vara lite selektiv så att hojen får rätt skötsel.

Om du får de pengar du vill ha (eller i nödfall hittar en köpare alls, beroende på situation), så är det bara att tacka och ta emot slantarna. Visst bör man påpeka lite saker man känner till och vara tillmötesgående för att underlätta för nye ägaren, men att låta bli att sälja för att man tror hojen inte kommer att servas rätt eller totalhaverera tre mil senare pga felaktigt körsätt, näe... Har du däremot en lång kö av köpare, då är det bara att plocka den med störst plånbok, som verkar vettigast eller har snyggast skor (eller vad nu dina kriterier är :D ).

Jag brukar försäkra mig genom att säga "Det är såhär jag gjort och det har funkat för mig, men för det kan jag inte garantera något. Du får fråga andra och bilda din egen uppfattning"

Sen säger jag bara SKÄRPNING, sälj hojjen nu! ;)

Men hallå där, mitt största problem är inte om de sköter hojen som den ska eller inte i sig, utan eventuella efterverkningar det kan få för min del! :7peta Alltså om de kan skylla på mig och att det egentligen var fel på hojen och inte deras sätt att ta hand om den. Typ...

Visst är det en del känslomässiga tjejfjolliga saker på gång också, besten och jag gillar ju varann, men jag har ju en ny kärlek nu och så är det ju här i livet. :tungan

Jag vill helt enkelt inte stå där med en hoj som gått som en klocka i 90 timmar och så kommer något klantarsel och skyller på mig om/när något pajar. :3freak

Yasha skrev:
2074575
Jag vill helt enkelt inte stå där med en hoj som gått som en klocka i 90 timmar och så kommer något klantarsel och skyller på mig om/när något pajar. :3freak

Ofta är det handhavande fel så då kan man ju inte skylla på någon annan om man har nåt bakom pannbenet!

Om man köper en rejsig motard av din Husakaliber hoppas jag man vet vad man ger sig in på, precis som du skriver finns det verkligen alla typer där ute...
De som frågade mig om min gick att sätta stöd på, om det var en lämplig pendlarhoj/alternativ till bil för att slippa vägtullar osv kunde jag ganska snabbt sälla till Okunnighetshögen.
Sen om du säljer cykeln och är ärlig (det vet jag att du är :)) och ser till att båda skriver under kvittens där det står att den är okulärbesiktigad och såld i befintligt skick samt understryker att du inte lämnar några garantier, vad som helst kan hända, så kan jag inte tänka mig att du skulle få bekymmer om den rasar.
Lycka till, hoppas pruppen får en bra ny husse/matte! :tummenupp

jesseboy skrev:
2074658
Sen om du säljer cykeln och är ärlig (det vet jag att du är :)) och ser till att båda skriver under kvittens där det står att den är okulärbesiktigad och såld i befintligt skick samt understryker att du inte lämnar några garantier, vad som helst kan hända, så kan jag inte tänka mig att du skulle få bekymmer om den rasar.

Inte befintligt skick utan förevisat skick :)

@Yasha angående tjejfjolliga saker så verkar du ha det gemensamt med många grabbar här :D

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon