Ska man byta ventilkåpspackning när man kollar spelet

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
tjena alla där ute.

jag tänkte kolla spelet i ventilerna behöver man byta packningen till ventilkåpan kostar 499:- + 100:- frakt känns lite mycket. men sen är det värt så att den inte läcker i framtiden.

PS - vet någon hur mycket man ska spänna ventilkåpan med NM :banana

Du kan ju kolla på den och göra en bedömning hur hård den känns. Jag brukar byta då det är tråkigt ifall det börjar fukta och man får pilla isär den igen.

Ventilkåpan ska dras till 14Nm enligt verkstadsmanualen (kryssdra från centrum och ut).

EDIT: OBS! Momentet jag angav gäller ifall det är en 99 års gsxr 600

Last edited:
HUR LÅNGT ÄR ETT SNÖRE???

:confused:

:va

Om du har limmad packning eller den fastnar när du tar bort ventilkåpan lär du behöva en ny eller bättre begagnad.

Lossnar den fint och inte delar sig och sätter rester går den fint att återanvända.

Om du skriver till vilken mc/motor så kanske du får lite tips hur du gör och vilka moment du ska använda :krama

Behöver normalt sätt inte bytas. Den är av gummi och lever länge. Ser den bra ut smörjer du in den med lite fett och smackar dit igen

Precis, största risken är att den halkar snett när man monterar på kåpan igen så att man råkar klämma sönder den. Men annars är det lite av en evighetspryl :tummenupp

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
Precis vad jag gjorde, klämde sönder den! Mycket olja precis överallt blev det på en 15 minuters tur. Men ventilerna behövdes inte justeras så det slapp jag. :tummenupp

Nån som har en packning liggande (oljekyld gsxr 750 -87)?

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
Precis vad jag gjorde, klämde sönder den! Mycket olja precis överallt blev det på en 15 minuters tur. Men ventilerna behövdes inte justeras så det slapp jag. :tummenupp

Nån som har en packning liggande (oljekyld gsxr 750 -87)?

Hade samma problem fast då var det packningen som hade dålig passform, slängde den och satte dit kåpan med utan packning men tätade med packning på tub. Men man får kolla lite och tänka efter lite för det kan vara som på min när det är en släpskena i kamkåpan, utan kåpa kommer den längre ner och då trycker den mer på kedjan vilket ställer om kammarna. Gick bra på min ändå när jag kompenserade kaminställningen för det.

Men jag vet inte om det funkar på din hoj att göra så då jag har en gammal kawa.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla