Ska lämna hojen några månader...

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tjena,jag undrar om det är skadligt på någon sätt att lämna hojen några månader med oljan som har gått 700mil,har hört några saker men förstår inte att de kan skada motorn på nåt sätt,hojen har rullat 780mil.Tacksam för svar

NOMAD skrev:
2554892 Tjena,jag undrar om det är skadligt på någon sätt att lämna hojen några månader med oljan som har gått 700mil,har hört några saker men förstår inte att de kan skada motorn på nåt sätt,hojen har rullat 780mil.Tacksam för svar
Snabbt svar sen går jag och lägger mig.

En olja som har gått i 700 mil är förorenad med en massa mindre bra saker som förbrända partiklar, bensin, vatten (kondens) plus att oljan har brutits ner och de korrosionsskyddande egenskaperna har blivit sämre.

De föroreningar som är i oljan kan dessutom vara frätande vilket innebär att när du ställer av motorcykeln och inte startar den på några månader så kommer dessa frätande partiklar att ligga kvar på tex lagerytor och i värsta fall orsaka mikroskopiska kratrar som därmed ökar ytspänningen i materialet och förkortar livslängden på lagren.

Det kondensvatten som också har samlats i oljan kan dessutom orsaka korrosion om du har otur.

Därför kan det vara läge att varmköra hojen, tömma ur den gamla oljan. Fyll på ny olja som du kör runt i motorn genom att kort starta den efter oljebytet. Då får du en ny fräsch och inte så frätande oljefilm på delarna i motorn.

Det här är min åsikt. Det finns säkert andra här med ännu mer kunskaper.

God natt!

// Göran

Palmas skrev:
2554919 Snabbt svar sen går jag och lägger mig.

En olja som har gått i 700 mil är förorenad med en massa mindre bra saker som förbrända partiklar, bensin, vatten (kondens) plus att oljan har brutits ner och de korrosionsskyddande egenskaperna har blivit sämre.

De föroreningar som är i oljan kan dessutom vara frätande vilket innebär att när du ställer av motorcykeln och inte startar den på några månader så kommer dessa frätande partiklar att ligga kvar på tex lagerytor och i värsta fall orsaka mikroskopiska kratrar som därmed ökar ytspänningen i materialet och förkortar livslängden på lagren.

Det kondensvatten som också har samlats i oljan kan dessutom orsaka korrosion om du har otur.

Därför kan det vara läge att varmköra hojen, tömma ur den gamla oljan. Fyll på ny olja som du kör runt i motorn genom att kort starta den efter oljebytet. Då får du en ny fräsch och inte så frätande oljefilm på delarna i motorn.

Det här är min åsikt. Det finns säkert andra här med ännu mer kunskaper.

God natt!

// Göran
Jag hörde exakt samma sak,men hur blir det om jag tömmer oljan helt?

Bättre att byta! då kan du känna dig säker på att din hoj mår bra!

NOMAD skrev:
2554929 Jag hörde exakt samma sak,men hur blir det om jag tömmer oljan helt?
Jag gick och la mig så jag svarar nu istället.

Som en av de andra sa så ligger ju den gamla oljan kvar och fräter plus att då har du dessutom exponerat hela motorn för luften. I luften finns vatten och syre som tillsammans är en bra formel för korrosion (rost). Tänk på att alla delar inne i motorn är ren metall utan något annat ytskydd än oljan. Du vet ju hur en plåt som är olackad ser ut efter en dag utomhus?

Känner du att det är dyrt att byta olja så köp billigaste mineraloljan för MC på Biltema och byt till den över vintern. Det konserverar motorn och sedan när du skall köra igen nästa år så kommer du ihåg att byta till en olja anpassad för din hoj. Sen är det bara att tuta och köra. Alla motoroljor är blandbara så du behöver inte vara orolig för den mineralolja som blir kvar i motorn.

Palmas skrev:
2558042 Jag gick och la mig så jag svarar nu istället.

Som en av de andra sa så ligger ju den gamla oljan kvar och fräter plus att då har du dessutom exponerat hela motorn för luften. I luften finns vatten och syre som tillsammans är en bra formel för korrosion (rost). Tänk på att alla delar inne i motorn är ren metall utan något annat ytskydd än oljan. Du vet ju hur en plåt som är olackad ser ut efter en dag utomhus?

Känner du att det är dyrt att byta olja så köp billigaste mineraloljan för MC på Biltema och byt till den över vintern. Det konserverar motorn och sedan när du skall köra igen nästa år så kommer du ihåg att byta till en olja anpassad för din hoj. Sen är det bara att tuta och köra. Alla motoroljor är blandbara så du behöver inte vara orolig för den mineralolja som blir kvar i motorn.

Tack för hjäpen, :Bugar
har bytat oljan idag,det blev Castrol R4,nu undrar jag måste jag byta oljan igen efter vintern?

NOMAD skrev:
2558109 Tack för hjäpen, :Bugar
har bytat oljan idag,det blev Castrol R4,nu undrar jag måste jag byta oljan igen efter vintern?
Nej det behöver du inte. Det var bara om du tog en billig mineralolja. Väl investerade pengar tycker jag:tummenupp

Då är det bara att tvätta, putsa, kolla övriga vinterförvaringstips som finns i manualen, fylla upp tanken för att undvika kondens och droppa i lite bensinkonservering. Vissa skolor säger att man ska tömma ur tanken och det tipsas om att skaka runt lite olja i tanken också mot rost på insidan.

Har du garage med en stabil temperatur så är det för det mesta lugnt med kondens i tanken men står hojen i kallgarage där tempen varierar finns denna risk.

Ställer man dessutom upp hojen på depåstöd så avlastar man även hjullager och däck.

Mycket att tänka på när man ställer undan cykeln för vintern men det finns nästan inget som tär så mycket på motorfordon som när dom står en längre tid utan att de används.

/ / Göran

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...