ÄR NI 100% SÄKRA PÅ ERT PÅSTÅENDE PGA MOMSEN (källor)!!!!!!!!!!!!?????????????????
Jag har en vän till mig som kollade upp detta med skatteverket osv och till svar fick han:
DET ÄR FÖRSTA ÄGERN SOM ÅKER PÅ MOMSEN IFALL DETTA SKULLE KOMMA FRAM EVENTUELLT I FRAMTIDEN. ALLTSÅ INTE NUVARANDE ÄGARE. Utan han som köpte den i första hand från handlaren i landet utomlands (tysk, europa whatever).
Bara så ni inte lurar killen att inte köpa hojjen.
Jag kan ha fel men jag vet att han kollade upp detta ganska ingående så troligtvis har han rätt!
Jag har en vän till mig som kollade upp detta med skatteverket osv och till svar fick han:
DET ÄR FÖRSTA ÄGERN SOM ÅKER PÅ MOMSEN IFALL DETTA SKULLE KOMMA FRAM EVENTUELLT I FRAMTIDEN. ALLTSÅ INTE NUVARANDE ÄGARE. Utan han som köpte den i första hand från handlaren i landet utomlands (tysk, europa whatever).
Bara så ni inte lurar killen att inte köpa hojjen.
Jag kan ha fel men jag vet att han kollade upp detta ganska ingående så troligtvis har han rätt!
Ok det funkar såhär ifall jag köper en MC från en tysk firma kan jag säga det till handlaren att jag vill köpa den moms fritt för den ska på export och vips så blir hojen 19% billigare.
Grejen är den att nu när hojen står i sverige så ska ju svenska momsen betalas, skiter du i det så kan det dröja upp till 2år innan skattemydigheterna får reda på det från sina tyska kolleger och hojen kan ha bytt ägare flera ggr. om personen som då har tagit in den och sålt den till någon annan då RSV får reda på detta, så åker personen som är ägare just för tillfället på att betala 25% moms till staten. Flera personer som har köpt tysk import bilar utav skummissar som importerade bilar har råkat ut för detta.
OBS. Det spelar ingen roll om hojen har gått 600mil eller 6mån om han har lyft den tyska momsen kommer myndigheterna att förr eller senare få reda på detta från tyskarna och då åker du dit.![]()
Du bör kolla om momsen är betald innan köp.