Ska kolla på en ny importerad hoj imon!

ÄR NI 100% SÄKRA PÅ ERT PÅSTÅENDE PGA MOMSEN (källor)!!!!!!!!!!!!?????????????????

Jag har en vän till mig som kollade upp detta med skatteverket osv och till svar fick han:
DET ÄR FÖRSTA ÄGERN SOM ÅKER PÅ MOMSEN IFALL DETTA SKULLE KOMMA FRAM EVENTUELLT I FRAMTIDEN. ALLTSÅ INTE NUVARANDE ÄGARE. Utan han som köpte den i första hand från handlaren i landet utomlands (tysk, europa whatever).

Bara så ni inte lurar killen att inte köpa hojjen.
Jag kan ha fel men jag vet att han kollade upp detta ganska ingående så troligtvis har han rätt!

Ok det funkar såhär ifall jag köper en MC från en tysk firma kan jag säga det till handlaren att jag vill köpa den moms fritt för den ska på export och vips så blir hojen 19% billigare.

Grejen är den att nu när hojen står i sverige så ska ju svenska momsen betalas, skiter du i det så kan det dröja upp till 2år innan skattemydigheterna får reda på det från sina tyska kolleger och hojen kan ha bytt ägare flera ggr. om personen som då har tagit in den och sålt den till någon annan då RSV får reda på detta, så åker personen som är ägare just för tillfället på att betala 25% moms till staten. Flera personer som har köpt tysk import bilar utav skummissar som importerade bilar har råkat ut för detta.

OBS. Det spelar ingen roll om hojen har gått 600mil eller 6mån om han har lyft den tyska momsen kommer myndigheterna att förr eller senare få reda på detta från tyskarna och då åker du dit. :huvet

Du bör kolla om momsen är betald innan köp.

ÄR NI 100% SÄKRA PÅ ERT PÅSTÅENDE PGA MOMSEN (källor)!!!!!!!!!!!!?????????????????

Jag har en vän till mig som kollade upp detta med skatteverket osv och till svar fick han:
DET ÄR FÖRSTA ÄGERN SOM ÅKER PÅ MOMSEN IFALL DETTA SKULLE KOMMA FRAM EVENTUELLT I FRAMTIDEN. ALLTSÅ INTE NUVARANDE ÄGARE. Utan han som köpte den i första hand från handlaren i landet utomlands (tysk, europa whatever).

Bara så ni inte lurar killen att inte köpa hojjen.
Jag kan ha fel men jag vet att han kollade upp detta ganska ingående så troligtvis har han rätt!

Källa har jag inte men detta diskuterades flitigt på nyheterna ett par år sedan då det va poppis att ta in importbilar o sälja.

OCH jag har ingen som helst avsikt att styra någons köp, vad personen i fråga väljer att göra är upp till honom, ville bara dela med mig som tips att man bör kolla upp sådana saker innan man eventuellt sätter sig i skiten.

De borde ju vara han som köpte hojen först som borde betala momsen... de e ju han som tjänar på att sälja den utan moms.. så varför ska inte han betalaa den om de kommer fram senare att momsen inte e betald??

ja den har jag kollat på.. men man borde få bättre pris för en k7:a.. Köpa från företag e dyrt!.. 80-85 e den värd inte mer.. men de känns ju bättre som sagt att köpa denna

De borde ju vara han som köpte hojen först som borde betala momsen... de e ju han som tjänar på att sälja den utan moms.. så varför ska inte han betalaa den om de kommer fram senare att momsen inte e betald??

......för att skatteregler och logik inte går hand i hand. Om du resonerar så här skall du nog inte köpa halvskumma hojjar om du inte vill bli blåst.

jo.. jag tror nog att jag lägger ner denna affären.. e inte värt om de blir krongel! Tack för alla råd!

Sporthoj i allmänhet...många som tror men inte många som kan med 100% säkerhet säga hur det är. (Iofs så finns det många här som sitter på enormt mkt kunskap, men dessa personer är ju inte alltid här).
Ett råd till någon i framtiden RING SKATTEMYNDIGHETEN, DOM VET 100% inte som på ett forum där någon säger det ena och den andre det andra.

Jag sade ju att som jag vet, EFTER att min vän hade kollat upp detta är att 1personen står för MOMSEN! Alltså den som reggar in den i första hand (om ej denne reggar in den så har dom ju inga papper på vem som tog in den i landet, med andra ord han kanske endast stod för transporten från ursprungslandet tex).
DOCK ej hundra på detta då det inte var jag som ringde skattemyndigheten utan min vän, men jag vet att han hade strul med detta så ovanstående gäller till 99%. :tummenupp
Varför skall alla vara så rädda, det är bara att ringa 1-2samtal få det på svart och vitt osv.
Lycka till med ditt hojköp och ett gott råd lita inte alltid på sporthoj då det oftast är kunninga personen här men det blir strul när okunniga också ger sig in i diskutioner.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2