Ska kolla på en ny importerad hoj imon!

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Jag behöver lite råd. Jag ska kolla på en hoj imon en gsxr- k8 1000. Snacka med han just och han sa att den hade gått 80 mil men har har registrerat den i sverige förra veckan. Han låna en annan mätare som hade gått över 600mil. Så nu har jag fått reg nummer å så.. Kan de bli några problem för mig? Om jag kommer in i någon kotroll eller nått?

Sen är de med om man ska lita på säljaren, den borde ju vara i ny skick om den gått 80 mil.. Va ska man kolla på så att man kan vara säker på att den e såpass ny hoj? Däck, bromsklossar mm. Han har ej någon garanti/service handbok.. Sen vill man ju gärna provköra den med, men hur funkar de om den e avställd? Kan han bara ställa på den på så kort tid? Sen e de hur mycket denna hojen är värd, vad ska man ge för denna hojen om den e i bra skick och så? Den e orginal..

Tacksam för svar!

Ett tips om nu det kommer fram att den har blivit intagen utan att momsen har betalats så åker han som är ägare just för tillfället dit på att betala den inte han som tog in den bara så du har det i åtanke.

Sen att en så ny hoj saknar service bok är ju alltid suspekt personligen skulle jag köpt en annan hoj även om den va 15k billigare eller hur stor skillnad det nu är!

För att ta reda på värdet så kan du leta reda på en likvärdig hoj i tyskland ta bort 19% i tysk moms och plussa på kanske 4500kr för reg. och andra omkostnader.

Last edited:
Eller så har hojen gått över 600mil och mätaren är bytt efter besiktning.
Att köpa en hoj av någon som redan uppgett att han fifflat med mätarställningen är ju som att be om att bli lurad.
Jag lurar gärna myndigheterna men aldrig en hojbroder eller vadå:rolleyes:

Vill du vara säker så är det ju bara att beställa en kopia på tyska briefet från bilprovningen, ring sedan till senaste ägaren i tyskland o kolla, han kanske tillochmed har serviceboken liggande kvar.

Last edited:
Nej, båda kraven ska vara uppfyllda!! Spelar ingen roll om den är 6månader gammal o bara gått 400mil.

Ett motordrivet marktransportmedel — som är avsett för transporter av personer eller varor och har en motor med en cylindervolym på mer än 48 kubikcentimeter eller en effekt på mer än 7,2 kilowatt — räknas som nytt om något av följande förhållanden är uppfyllt:
  • Det köps inom sex månader efter det att det första gången tagits i bruk eller
  • har körts högst 6 000 kilometer före köpet.

Skatteverket om "Moms på nya bilar, motorcyklar, båtar och flygplan"

Om han nu har reggat in den så kan du ju hitta den via vägverkets hemsida på reg nr! Har han regbesiktigat den så finns ju ett protokoll från den, där allt står!

Ett enkelt dock inte felsäkert sätt att kolla om den har gått ungefär det sagda miltalet är om han har originaldäck på eller inte och hur slitna dessa är!
Men kolla vad den har för originaldäck i landet den kommer från då detta ibland kan skilja!

Ett problem som ev kan uppstå är att du för vissa försäkringsbolag måste uppge mätarställning! Snuten kollar aldrig mätarställning om du är orolig för det!

Sen hoppas jag du vet att INGA motor/el osv. garantier gäller utan en korrekt ifylld servicebok (med stämplar från auktoriserad suzuki verkstad) !

EDIT: momskraven gäller precis som Skrot skriver ovan dvs att den måste vara äldre än 6mån OCH gått 600mil för att inte räknas som ny!

Last edited:
tja om nån stoppar dig och dom på nåt vis kollar mätarn och kommer på att den är en import så har du ju bytt mätare då din nuvarande paja :tummenupp

Ett tips om nu det kommer fram att den har blivit intagen utan att momsen har betalats så åker han som är ägare just för tillfället dit på att betala den inte han som tog in den bara så du har det i åtanke.

Sen att en så ny hoj saknar service bok är ju alltid suspekt personligen skulle jag köpt en annan hoj även om den va 15k billigare eller hur stor skillnad det nu är!

För att ta reda på värdet så kan du leta reda på en likvärdig hoj i tyskland ta bort 19% i tysk moms och plussa på kanske 4500kr för reg. och andra omkostnader.

Ja..hmm att hojen är i nyskick borde man ju se och märka när man provkör den.. hade en k7:a som jag körde från 100-600 mil så jag vet att de e skillnad på nytt och begagnat.. Han begär 89.000kr men de borde man kunna pruta på..

Men de som e det stora problemet är, hur stor är sannolikhet att jag får betala moms nu i efterhand?? vem granskar de? Jag tror dock att han har betalat den tyska momsen.. men nu när den har gått 600 mil på mäataren och godkänd besiktning så ska väl man inte betala mer moms?? pga den har gått över 600 mil och är 9 månader gammal.

Last edited:
Sparar du inte minst ca 15000:- på det jämfört med en sv-såld eller ev. paralell import så hade jag inte lagt ngt större energi på det - risken finns att du kan åka på ev. moms osv + att den kommer att vara mindre värd än en sv-såld cykel när du säljer den sen..

85.000kr men finns ju inte servicebok så då gäller inte garantin eller?? Om garantin inte gäller så e det inte värt de.... men jag var å kolla på den nyss och den e jäkligt fin!!!

Finns ingen garanti på den hojen i Sverige.
Häng inte upp dig på det om priset är rätt!
Du lär ju kunna pruta lite till på den om det är den som finns i GBG????
Då kan du göra en bra affär ändå.

Ja..hmm att hojen är i nyskick borde man ju se och märka när man provkör den.. hade en k7:a som jag körde från 100-600 mil så jag vet att de e skillnad på nytt och begagnat.. Han begär 89.000kr men de borde man kunna pruta på..

Men de som e det stora problemet är, hur stor är sannolikhet att jag får betala moms nu i efterhand?? vem granskar de? Jag tror dock att han har betalat den tyska momsen.. men nu när den har gått 600 mil på mäataren och godkänd besiktning så ska väl man inte betala mer moms?? pga den har gått över 600 mil och är 9 månader gammal.

Ok det funkar såhär ifall jag köper en MC från en tysk firma kan jag säga det till handlaren att jag vill köpa den moms fritt för den ska på export och vips så blir hojen 19% billigare.

Grejen är den att nu när hojen står i sverige så ska ju svenska momsen betalas, skiter du i det så kan det dröja upp till 2år innan skattemydigheterna får reda på det från sina tyska kolleger och hojen kan ha bytt ägare flera ggr. om personen som då har tagit in den och sålt den till någon annan då RSV får reda på detta, så åker personen som är ägare just för tillfället på att betala 25% moms till staten. Flera personer som har köpt tysk import bilar utav skummissar som importerade bilar har råkat ut för detta.

OBS. Det spelar ingen roll om hojen har gått 600mil eller 6mån om han har lyft den tyska momsen kommer myndigheterna att förr eller senare få reda på detta från tyskarna och då åker du dit. :huvet

Du bör kolla om momsen är betald innan köp.

Då ska man kolla med butiken där han köpte hojen då eller?? elle finns de något smidigt sätt??

Du TROR att han betalat...
Du VET att han redan fifflat (med mätaren)
VET du att han äger den?
Har det gjorts godkänd ursprungskontroll?
Bara ett par exempel.

Får man ödmjukt fråga: Är du seriös? Litar du en sekund på den mannen??

Som talesättet lyder: "en dåre och hans pengar är snart skilda åt"

Finns exempel på att ägare efter flera år blivit skyldig att betala moms (var i en stödhärva iofs)

Edit: var visst lite sen ser jag..

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...