Ska kassörskan ge kvittot åt en i butiken? (i-landsproblem)

Anciol skrev:
Brukar du allvarligt läsa kvittot framför kassörskan?

Nej, men jag vill hävda min rätt att göra så och när jag blir gammal kommer jag definitivt göra det. :mattias

Jag är redan nu Distriktsmästare i konsumentkrav. :fakta
 
Brukar inte bry mig så värst om kvittot, förutom när jag betalar med kortet i baren på nåt uteställe. Av någon jävla anledning så står allt som oftast hela kortnumret utskrivet på kvittot från deras maskiner, och det håller jag helst för mig själv. :gnissla
 
Markus skrev:
Nej, men jag vill hävda min rätt att göra så och när jag blir gammal kommer jag definitivt göra det. :mattias

Jag är redan nu Distriktsmästare i konsumentkrav. :fakta


Trots allt så jobbar jag ju i ett serviceyrke o får ta att alla kunder är olika och att kunden alltid har rätt (oftast).

Men kunderna måste ju också förstå min situation och de gör det inte alltid. Som sagt, jag får ta mycket skit för sånt jag inte gör.
 
jag börjar lacka ur på en brud på konsum, när jag fint nog köpt lite lösgodis och vikt min påse så ska hon alltid öppna och titta i påsen/skaka lite för att kolla att jag inte lagt ned ett paket bacon eller något annat, sedan skiter hon högaktningsfullt i att vika tillbaka påsen utan bara kör ner den, snart smäller det kan jag lova...men när det gäller kvittot är det klart att kassören/kassörskan ska ge dig ditt kvitto, det är du som betalar hans/hennes lön...

förövrigt gjorde jag ett intressant observation i helgen då jag shoppade lite vid Globen, ALLA, och jag vill betona ALLA butiker jag var inne i där det jobbade mer än 1 stycke person så stod de slöa arbetarna och snackade skit i kassan istället för att vara ute på golvet och hjälpa kunder, jag fick nästan be om ursäkt att jag ville betala för det jag köpte, det är ju så förbannat dålig service generellt sätt i detta land...vad beror det på? är det sosse-grejen med pigdebatt osv att ingen får "tjäna" någon annan utan alla lika osv?! nej provisionsbasera butiksbiträdens lön istället så de börjar jobba lite...
 
Anciol skrev:
Trots allt så jobbar jag ju i ett serviceyrke o får ta att alla kunder är olika och att kunden alltid har rätt (oftast).

Kunden ser vad dom vill se. Inget annat. Hade tex en kärring i butiken häromdan som läste "Hel lax, pink, 29:95:-" som "Laxfilé, Ica, 400gr, 29:95:-" Det händer, typ jämt.

MiZou skrev:
förövrigt gjorde jag ett intressant observation i helgen då jag shoppade lite vid Globen, ALLA, och jag vill betona ALLA butiker jag var inne i där det jobbade mer än 1 stycke person så stod de slöa arbetarna och snackade skit i kassan istället för att vara ute på golvet och hjälpa kunder, jag fick nästan be om ursäkt att jag ville betala för det jag köpte, det är ju så förbannat dålig service generellt sätt i detta land...vad beror det på? är det sosse-grejen med pigdebatt osv att ingen får "tjäna" någon annan utan alla lika osv?! nej provisionsbasera butiksbiträdens lön istället så de börjar jobba lite...

Såklart att vi som jobbar innom handels ska vara era undersåtar. Vi får inte prata med varandra, vi får inte tala utan att bli tilltalade av kund och vi absolut inte tilltala en kund utan att säga "förlå och/eller tack".

Ska jag vara ärlig skiter jag i vad folk tycker i om jag pratar med mina arbetskamrater, det är inget koncentrationsläger man jobbar på.

Edit: För att svara på din fråga, klart du ska ha kvittot från kassörskan.
 
Hagster skrev:
Såklart att vi som jobbar innom handels ska vara era undersåtar. Vi får inte prata med varandra, vi får inte tala utan att bli tilltalade av kund och vi absolut inte tilltala en kund utan att säga "förlå och/eller tack".

Ska jag vara ärlig skiter jag i vad folk tycker i om jag pratar med mina arbetskamrater, det är inget koncentrationsläger man jobbar på.

Edit: För att svara på din fråga, klart du ska ha kvittot från kassörskan.


det handlar väl ffs inte om att man inte FÅR prata med varandra, men jag gissar att det knappast står i din arbetsbeskrivning att du SKA stå och prata med dina kollegor på arbetstid när det finns kunder att betjäna eller vara behjälplig gentemot, det är ju som sagt de/vi som betalar er lön, men om man har problem med det kanske man ska söka sig till ett annat jobb om man inte vill prata med kunder och hjälpa dem?
 
MiZou skrev:
det handlar väl ffs inte om att man inte FÅR prata med varandra, men jag gissar att det knappast står i din arbetsbeskrivning att du SKA stå och prata med dina kollegor på arbetstid när det finns kunder att betjäna eller vara behjälplig gentemot, det är ju som sagt de/vi som betalar er lön, men om man har problem med det kanske man ska söka sig till ett annat jobb om man inte vill prata med kunder och hjälpa dem?

Frågar en kund, svarar jag. Svårare än så är det inte. Jag antar att du följer eran arbetsbeskrivning till punkt och pricka?

Har fortfarande inga problem att hjälpa kunder. Om någon frågar, eller ber om hjälp säger jag inte "Nej, jag är upptagen." Om dom gör så i din butik bör du gå någon annanstans.

Dummaste jag hört att man inte ska få prata med sina kollegor.
 
jag förväntar mig att kassörskan skall ge mig kvittot i handen oavsett om jag betalar med kort eller kontant.
Har själv råkat ut för den frågande blicken där man själv snällt måste be om att få tillbaka kvittot.

För mig handlar det inte om att kolla upp så att inte fel priser slagits in. snarare om att idag kan man aldrig vara säker på ifall personen bakom i kön är en hacker som planerar att länsa ditt konto.
Oavsett syfte så tycker jag absolut att man skall ges den servicen att man får kvittot av personen bakom kassamaskinen
 
Jag upplever det hela tvärtom. Ung. halva kortnumret på kudens kvitto är ju alltid ersatt av ****. Därmed blir det svårt för en hacker att sno mina pengar, vilka iofs inte är så många :4skrika

Upplever det däremot tjatigt när man får frågan - Vill du ha kvitto? När man visat tydlig avsikt att inte vilja ha nåt. Svara därför alltid -Nej, det kvittar ;)
 
Hagster skrev:
Dummaste jag hört att man inte ska få prata med sina kollegor.

Du ska väl inte prata med kollegor när kunder går runt i affären? :confused:
Naturligtvis ska man däremot prata med kollegor mellan varven, men om det går runt folk i affären så ska man serva dem. Lite beroende på vilken typ av affär det är naturligtvis.
 
Hagster skrev:
Frågar en kund, svarar jag. Svårare än så är det inte. Jag antar att du följer eran arbetsbeskrivning till punkt och pricka?

Har fortfarande inga problem att hjälpa kunder. Om någon frågar, eller ber om hjälp säger jag inte "Nej, jag är upptagen." Om dom gör så i din butik bör du gå någon annanstans.

Dummaste jag hört att man inte ska få prata med sina kollegor.


jag ser till att följa primärt, eller åtminstone de viktigaste punkterna, dvs. SERVICE till kunder...men det jag verkligen föraktar är när jag är i en butik och liksom måste söka upp ett biträde som står och snackar med sin kollega och be om deras uppmärksamhet för att jag vill få någon typ av hjälp, det ligger i deras uppgift och inte i min...de borde vara ute på golvet och välkomna mig och fråga om de kan vara behjälpliga på något sätt, fan ska det vara så svårt? känns mer som vanlig hyfs...

förövrigt så är det självklart att man ska prata med sina kollegor osv, men det handlar ju om att välja tillfälle för detta, och uppenbarligen så har jag blivit irriterad på detta och väljer bort dessa butiker till följd av det och jag har svårt att tro att ägarna till kedjan eller butiken tycker att det är okej att förlora potentiella kunder på grund av att ens personal inte finns enkelt tillgängliga, men jag vet inte om du kanske äger en butik och tycker att din personal ska negligera kunderna och först och främst stå med sitt och pula och snacka med varandra...

men visst jag fattar att många butikbiträden skiter i det, för de ska inte "tjäna" någon, och det är inte deras egna pengar som de går miste om, de får ju sin timlön i varje fall...så som sagt, provisionsbasera lönen istället så kanske man skulle kunna få lite hjälp...
 
Solid snake skrev:
Varför tror du de lägger det ömtåliga där? Typ ägg, chips, kakor osv osv osv...


OK om det va ägg och chips men det é fan nästan allt som hamnar där... när vart formfranskan öntålig?? snart ligger mjölken där mé.. :huvet

Hagster skrev:
Frågar en kund, svarar jag. Svårare än så är det inte. Jag antar att du följer eran arbetsbeskrivning till punkt och pricka?

Har fortfarande inga problem att hjälpa kunder. Om någon frågar, eller ber om hjälp säger jag inte "Nej, jag är upptagen." Om dom gör så i din butik bör du gå någon annanstans.

Dummaste jag hört att man inte ska få prata med sina kollegor.

En kund ska väl inte behöva be om hjälp?? så läne jag inte är på ica eller ikea eller nått så förväntar jag mig att butikssäljaren kommer fram och frågar om han kan hjälpa mig med nått så fort han är ledig från kunderna.

Har själv jobbat 5 år som säljare i butik och ALLA säljarna där jobba efter den principen!
 
Cervantes skrev:
OK om det va ägg och chips men det é fan nästan allt som hamnar där... när vart formfranskan öntålig??
Om din formfranska inte är mjuk och därmed ömtålig, så köper du gammalt bröd... :rolleyes:
 
Cervantes skrev:
En kund ska väl inte behöva be om hjälp?? så läne jag inte är på ica eller ikea eller nått så förväntar jag mig att butikssäljaren kommer fram och frågar om han kan hjälpa mig med nått så fort han är ledig från kunderna.

Har själv jobbat 5 år som säljare i butik och ALLA säljarna där jobba efter den principen!


håller med du...som kund ska man inte behöva söka upp butikspersonalen om det inte är ica eller liknande...
 
Ska definitivt klaga mera nästa gång det händer med andra ord :)
För att stilla er oro så läser jag inte kvittot i kassan, däremot kollar jag det på vägen ut eftersom man tack vare icas fenomenala stamkundssystem får rabatt på varannan vara och tja.. Måste ju kolla att de dragit rabatten :)

I småaffärer, eftersom ni nu talar om det också, så tycker jag definitivt att personalen ska komma till en själv och inte tvärtom. Det är väldigt irriterande att se när personalen står och talar med varandra och ignorerar kunderna, vill de tala så finns det ju fikarum.
Den principen hade vi i alla fall i butiken jag jobbade i förr
 
Cervantes skrev:
En kund ska väl inte behöva be om hjälp?? s

Jag ska börja fråga ALLA kunder om dom behöver hjälp framöver! Tack för att ni visade mig till insikt! :tummenupp:

Hur svårt är det att säga "ursäkta men vart har ni..."?
 
Hagster skrev:
Jag ska börja fråga ALLA kunder om dom behöver hjälp framöver! Tack för att ni visade mig till insikt! :tummenupp:

Hur svårt är det att säga "ursäkta men vart har ni..."?
Han tänker nog mer på att vissa får man nästan vrida huvudet på
när man behöver hjälp,

Själv tycker jag att om jag går fram till någon som jobbar där så
borde dom vända sig om och säga vadsomhelst (kan du vänta lite, behöver du hjälp osv)
det värsta är när man blir ignorerad.
 
Hagster skrev:
Jag ska börja fråga ALLA kunder om dom behöver hjälp framöver! Tack för att ni visade mig till insikt! :tummenupp:

Hur svårt är det att säga "ursäkta men vart har ni..."?


får jag bara fråga vilken typ av butik du jobbar i för att försöka förstå din inställning?
 
Jag reviderar mitt inlägg, jobbar man på ICA får man babbla. Jobbar man däremot på t.ex. ONOFF så ska man smöra och svansa.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top