Ska köra bana, 600 eller 1000 ???

motörhead1

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Härnösand
Hoj
CBR600, R6, Z1000, RM250
Ska skaffa en någorlunda hyfsad banhoj och har lite funderingar på kubik.
Är 600'an lättare att börja med för att komma ner i varvtider än 1000 ?
Har ingen erfarenhet från nyare 600'or, för mycket ketchup effekt ?
En 1000 borde ge bättre vrid och därmed kunna köras lugnare eller ?

Kör bara för att det är roligt och har inga funderingar på att börja tävla.

Tacksam för svar från de som kört båda storlekarna
 
Last edited:
Tror inte det spelar så stor roll. 600 har ju ett snävare register men jag blev förvånad över att min endå drar över 8000 rpm. Vid 13500 släpper helvete lös. 1000 nissarna behöver ju kanske inte varva lika mycket men med mycket hk så är risken för sladd större. 600 är smidigare men nyare 1000 ligger ju inte lång efter.
/björn
 
En 600 är smidigare och jag m.fl. anser att det är lättare att köra 600 snabbt på bana. Men nån jättestor skilnad är det inte. Försök kom över nån nyare 600 så blir du garanterat nöjd!
 
motörhead skrev:
En ren RR hoj, är intresserad av något skapligt för 25-30'


Ok jag kan nämligen inte svara för hur orginal 600 går. Tänk på att få med extra fälgar dyl. Dessa blir dyra att köpa vi sidan av när du ska börja tävla sen för det är väl dit du ska :7peta . Ju mer prytlar ju bättre är det.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top