Ska köpa skivlås!

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Ska köpa skivlås och behöver lite konkreta tips! Har kollat igenom forumet men inte fått svar på mina frågor :va

Kätting är inte intressant. Är inne lite på Abus skivlås, typ Abus Extreme, men har inte en aning om vad gul, grön, blå, röd, osv, betyder. Är det olika säkerhetsgraderingar eller nåt? De kostar ju lika mycket (touringbutiken.se). Brukar det medfölja någon form av "förvaringsask" som man stoppas ner låset i vid färd? Kan man fästa denna på mc:n på nåt vis, eller hur brukar ni andra göra? Är det bäst att sätta låset på skivorna fram eller bak? Har inga borrade skivor fram, fungerar ett Abus Extreme ändå om man vill ha det fram? (har en GSX-R -91). Finns det några andra alternativ och märken som är bra? Måste såklart vara godkänt av stöldskyddsföreningen.

Tacksam för svar!

NoLimit skrev:
Ska köpa skivlås och behöver lite konkreta tips! Har kollat igenom forumet men inte fått svar på mina frågor :va

Kätting är inte intressant. Är inne lite på Abus skivlås, typ Abus Extreme, men har inte en aning om vad gul, grön, blå, röd, osv, betyder. Är det olika säkerhetsgraderingar eller nåt? De kostar ju lika mycket (touringbutiken.se). Brukar det medfölja någon form av "förvaringsask" som man stoppas ner låset i vid färd? Kan man fästa denna på mc:n på nåt vis, eller hur brukar ni andra göra? Är det bäst att sätta låset på skivorna fram eller bak? Har inga borrade skivor fram, fungerar ett Abus Extreme ändå om man vill ha det fram? (har en GSX-R -91). Finns det några andra alternativ och märken som är bra? Måste såklart vara godkänt av stöldskyddsföreningen.

Tacksam för svar!
Färgerna på låset är just, färger. Välj den som är minst ful.
Det brukar vara enklast att fästa låset på skivan fram. har iallafall varit så för min del. Du sätter inte låset i hålen i skivan utan i infästningen. Be att få låna ett lås där du tänkt köpa så du kan testa o se så det passar.

Man får inte med någon förvaringsask till låset. Man får med en förvaringspåse. Jag har ett fack under passagerarsitsen som jag har låset i under färd.

Hehe jag köpte ett stycke abus skivlås, och fick med en fin väska..
Lärde mig en sak, kolla alltid så att låset passar på skivan..
Det gjorde inte mitt, men farbror rondell modda låset lite grann så nu passar det på bakdrevet :)
Blev dock väldigt häpen när jag upptäckte hur lätt det var att skära i, hade dragit med ett packe rondell skivor för att vara på den säkra sidan, men det behövdes verkligen inte..

Låset som lottas ut i en Sticky längst upp på den här sidan har en praktisk låspåse som man fäster med kardborreband runt något, dessutom har just det låset D-bult, vilket är bra om man har hålen i skivorna nära navet.

Just det låset är den traditionella gulsvarta. allt du behöver göra får att ha chans att vinna är att rimma bättre än alla dom andra här på sporthoj, och jag har läst rimmen, det kan inte vara så svårt :lol

Lycka till!!!!

Fick ett Abus Viktory av brorsan i julklapp, passade ej så han bytte det mot ett Oxford Omega. verkar vara ett mycket schysst lås.

Man brukar väl inte sätta ett lås fram bara? Jag vill inte nämna varför då jag inte vill nämna nått enkelt stöldsätt men för min egen del har jag låst både där bak och fram och styrlås =)

NoLimit skrev:
har en GSX-R -91

Jag har oxo en -91:a och har likadan bromsskiva fram som du har. Först köpte jag ett Granit Extreme 69 som jag fick byta på öppet köp till en Granit Quick 37 då det inte gick att sätta fast den förra på nåt vettigt sätt. Man kunde köpa till en hållare att montera på hojen men jag har inte hittat nåt vettigt ställe att sätta en hållare på så jag släpar på det i ryggan om jag orkar ta med mig det.

Kravet på två lås, har jag för mig, gäller bara vid längre parkeringar som nattparkering och liknande. Om man har uppsikt över hojen som vid en uteservering t ex behöver man ju inte låsa med båda.

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...05213100228167&select=0105b05&ArtikelGrID=154

Last edited:
Rolle85 skrev:
Man brukar väl inte sätta ett lås fram bara?

Anledningen till att man har två lås på hojen är väl oftast för att försäkringsbolaget kräver det inte för att det ska ha någon egentlig effekt.

Last edited:
Hyperdrive skrev:
Anledningen till att man har två lås på hojen är väl oftast för att försäkringsbolaget kräver det inte för att det ska ha någon egentlig effekt.
Styrlås + bromsskivslås = 2 godkända lås.

FUBAR skrev:
Styrlås + bromsskivslås = 2 godkända lås.

Var det inte det som var min poäng? Det kanske inte var så uppenbart iofs, men jag förutsatte att alla redan visste att styrlåset räknas som ett godkänt lås.

Last edited:
Hyperdrive skrev:

Har man dessutom orginalmonterat styrlås räknas det som ett godkänt lås, mao räcker det med ett annat, godkänt lås! :tummenupp

Hyperdrive skrev:

Tack för alla svar hittils!

Anledningen till att jag ställer så många frågor är därför att jag för tillfället inte har något lås alls (nyligen påställd) och tänkte orientera mig lite i den djungel som finns. Har Trygghansa och dom kräver, som andra försäkringsbolag också antar jag, att man har två av varandra oberoende lås. Styrlåset räknas ju som ett och så behövs det som sagt ytterligare ett. Tänkte att man kan ju börja med ett lås, är ju smidigast när man ska åka runt lite. Får väl kolla runt på olika firmor och klämma lite på deras prylar antar jag.

Hyperdrive skrev:
Var det inte det som var min poäng? Det kanske inte var så uppenbart iofs, men jag förutsatte att alla redan visste att styrlåset räknas som ett godkänt lås.
Ok. Lät som du menade att man måste låsa hojen med 2 skivlås på ditt tidigare inlägg.

Hyperdrive skrev:
Kravet på två lås, har jag för mig, gäller bara vid längre parkeringar som nattparkering och liknande. Om man har uppsikt över hojen som vid en uteservering t ex behöver man ju inte låsa med båda.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park