Ska köpa RF900R -95

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
hejsan.
jobbar på en demontering o har fått in en RF900R -95 som gått strax över 4000, enda felet e lite repor i plasten då den vält i garaget, har pratat med ägaren o förutom reporna så går den fin fint... så jag tänkte köpa av jobbet den o skulle få den snorbilligt typ gratis :) men frågan e är de en bra hoj ?? har bara haft gsxr 750 och fzr tidigare typ 88-90 så

nåt specielt man ska kolla ?? tänkte jag skulle kolla upp den innan jag tackade ja, sen vet ja att det rasslar lite ifrån kamkedjan tror jag, har för mig att de ev e manuel kedjespänning på den där.. kanske bara behövs spännas lite, för på dom milen så känns de inte som om de borde va nåt allvarligt.. väl skött enligt ägaren o den ser kanon fin ut förutom lite repor i plasten...

så har ni nå tips o komma med.. e det nåt o ha ?? och finns de nån shop med delar till dessa som rekomenderas...
 
""" hejsan.
jobbar på en demontering o har fått in en RF900R -95 som gått strax över 4000, enda felet e lite repor i plasten då den vält i garaget, har pratat med ägaren o förutom reporna så går den fin fint... så jag tänkte köpa av jobbet den o skulle få den snorbilligt typ gratis """

Ja..då är det väl inte så mycket att fundera på? :rolleyes: :7peta
 
Men om det nu är en försäkringshoj så bör väl ramen vara kryssad, alltså ej regbar?
 
Men om det nu är en försäkringshoj så bör väl ramen vara kryssad, alltså ej regbar?

nej mopeder, motorcyklar och skotrar får vi efter koll o besiktning så allt e okey sälja vidare då det handlar om ett helt fordon, ska vi enbart sälja ramen så kryssar vi ramnummret, men annars har vi inga 2 hjuliga fordon som blir kryssade

den är fortfarande i registret men avställd så de e bara o ställa på o besikta :)
 
nej mopeder, motorcyklar och skotrar får vi efter koll o besiktning så allt e okey sälja vidare då det handlar om ett helt fordon, ska vi enbart sälja ramen så kryssar vi ramnummret, men annars har vi inga 2 hjuliga fordon som blir kryssade

den är fortfarande i registret men avställd så de e bara o ställa på o besikta :)

Hur gör man då om man vill köpa en sådan hoj? I regel så är de väl ganska billiga?

Man brukar ju inte snubbla över annonser på försäkringshojar direkt... :va
 
Hur gör man då om man vill köpa en sådan hoj? I regel så är de väl ganska billiga?

Man brukar ju inte snubbla över annonser på försäkringshojar direkt... :va

Ja vi brukar göra så då vi får in nåt som de e nåt med så lägger vi ut på blocke , men som sagt så e det väldigt sällan de kommer in en hoj som inte e toksmälld, jag har jobbat här 2 år o då har de bara kommit in två, denna och en shadow
 
Ingen som har koll om det är manuell kamkedjespännare? Tänkte om rassket åthjälps med en spänning
 
Har funderat lite på den hojen själv med. Är förmodligen trevligare än min egen och då har jag ju min nuvarande motor i reserv att lyfta i om något skulle hända dessutom.

Hojen är ju 50 Kg lättare än min egen i grundutförande vilket inte låter dumt alls:tummenupp
 
Nix, det är samma som på de första vattenkylda GSXR hojarna om jag inte minns helt fel. Men fjädern i spännaren kan väl ha säckat ihop med tanke på åldern.

ahh får kolla de i helgen då jag ska kolla upp den hur de ser ut... såg att den ser exakt lika ut som spännaren på min ktm så jag gissar att den funkar lika så jag ska ta o plocka bort den o se... då ser jag ju hur många knäpp de e kvar om de e sliten kamkedja eller om den kärvar o inte har spännt
 
Ok, jag vet att nya originalkåpor är dyra men varför får en skrot in en i övrigt frisk hoj om det bara är repor i plasten? Låter ju helt kocKkobello...

Sök på "RF 900" på bikes sida. Glöm inte mellanslaget.

RF 900 hade länge rekordet som den acc-snabbaste hojen på marknaden. De första R1-orna, och dess likar, lär enligt Bikes egna testsiffror ha varit chanslösa när det gäller 0-100 km/h.
 
Får du hojen för en spottstyver så är det väl inget att tveka om?

Precis som sagts tidigare är RFn en underskattad hoj. Om jag minns rätt så var den prissatt närmare 600-klassen än 1000 som ny...det var "budget men med stil (testarossakåporna)" tricket som Suzuki försökte sig på. Stålram, motorn är en mindre gsxr 1100 spis (vilket borgar för tillförlitlighet och mos), alla andra komponenter är beprövade Suzukilösningar etc etc.

Det var/är en sporttourer i mina ögon (med tonvikt på sport eftersom den är enormt mkt smidigare än tex gsxr 1100). Designen är....udda, den är bredarslad big time men man leva med det och hitta en fint ex så är det mkt hoj för pengarna.
 
Saxat från bike begagnatbibel 2012

Suzuki RF900R 1994- 1998

+ Råstark, lättkörd och komfortabel på långresor
- Väl mjuk framgaffel och inte så sportig som den utstrålar.

Bortsett från det så lovordar de den på den halvsida ungefär.

Pris hos handlare 20 - 24 000
 
Ok, jag vet att nya originalkåpor är dyra men varför får en skrot in en i övrigt frisk hoj om det bara är repor i plasten? Låter ju helt kocKkobello...

Sök på "RF 900" på bikes sida. Glöm inte mellanslaget.

RF 900 hade länge rekordet som den acc-snabbaste hojen på marknaden. De första R1-orna, och dess likar, lär enligt Bikes egna testsiffror ha varit chanslösa när det gäller 0-100 km/h.

jadu. de e mycket vi får in ifrån försäkringsbolag som man tänker hur tänkte dom nu... har som sagt en shadow med där de bara är styret som är krökt. man blir riktigt förvånad...
 
Får du hojen för en spottstyver så är det väl inget att tveka om?

Precis som sagts tidigare är RFn en underskattad hoj. Om jag minns rätt så var den prissatt närmare 600-klassen än 1000 som ny...det var "budget men med stil (testarossakåporna)" tricket som Suzuki försökte sig på. Stålram, motorn är en mindre gsxr 1100 spis (vilket borgar för tillförlitlighet och mos), alla andra komponenter är beprövade Suzukilösningar etc etc.

Det var/är en sporttourer i mina ögon (med tonvikt på sport eftersom den är enormt mkt smidigare än tex gsxr 1100). Designen är....udda, den är bredarslad big time men man leva med det och hitta en fint ex så är det mkt hoj för pengarna.


ja jag får den ju typ gratis.. byter mot lite övertid så den kostar ju inga plånboks pengar :) men man vill ju att de3n e shyst endå... men ska kolla spännaren för de känns inte som om de ska vara ramlager efter dom milen på en välservad hoj
 
ja jag får den ju typ gratis.. byter mot lite övertid så den kostar ju inga plånboks pengar :) men man vill ju att de3n e shyst endå... men ska kolla spännaren för de känns inte som om de ska vara ramlager efter dom milen på en välservad hoj

Bara att köra:tummenupp

Hmm ett ramlager och en rasslande kamkedja sjunger väl inte i samma tonart? Original har jag för mig att det är automatiska sträckare/spännare som inte är något vidare tyvärr. En manuell från tex APE är def att föredra om man ändå ska byta.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top