Ska köpa ny hoj... Vilken?

Grädde: När du fyllt 16år så börjar du övningsköra, privat/på körskola eller båda och. Kraven på att få övningsköra är att du har lämp, lämppappren skriver du ut på www.vv.se och även hälsodeklaration och synprövning (görs hos optiker/läkare) Sen skriver du teorin (ca 250kr), klarar du den så får du boka uppkörningstid! Uppkörningen kostar ca 800 kr. Så är du duktig och har en pappa eller liknande som du kan övningsköra med kostar det drygt 1000kr. :tummenupp

Körlektioner kostar 300-400kr styck om du kör med egen hoj, oftast. Ett tips är att ta ialla fall ett par st. Lycka till! :tomten

cRoC skrev:
Grädde: När du fyllt 16år så börjar du övningsköra, privat/på körskola eller båda och. Kraven på att få övningsköra är att du har lämp, lämppappren skriver du ut på www.vv.se och även hälsodeklaration och synprövning (görs hos optiker/läkare) Sen skriver du teorin (ca 250kr), klarar du den så får du boka uppkörningstid! Uppkörningen kostar ca 800 kr. Så är du duktig och har en pappa eller liknande som du kan övningsköra med kostar det drygt 1000kr. :tummenupp

Körlektioner kostar 300-400kr styck om du kör med egen hoj, oftast. Ett tips är att ta ialla fall ett par st. Lycka till! :tomten

Tack för den superbra förklaringen men får man inte skriva teorin före man fyllt 16? För det skulle vara praktiskt för mig för att jag fyller år i juni och då e liksom hojsäsongen igång...

nop, du får inte skriva innan du fyllt 16... men gör de samma da så blir de en finfin födelsedags present, iförsig om du kuggar så blir de inte precis någon rolig födelsedag... good luck!....may the force be with you...
obs. det är inte många körskolor som erbuder vanliga körlektioner, de flesta har dubbellektioner dvs 80min, = ca 800kr.... dessutom innan du får börja köra på skola så kostar de ca 1700 och skriva in sig me....oavsett om du har egen hoj eller inte...

nicke skrev:
nop, du får inte skriva innan du fyllt 16... men gör de samma da så blir de en finfin födelsedags present, iförsig om du kuggar så blir de inte precis någon rolig födelsedag... good luck!....may the force be with you...
obs. det är inte många körskolor som erbuder vanliga körlektioner, de flesta har dubbellektioner dvs 80min, = ca 800kr.... dessutom innan du får börja köra på skola så kostar de ca 1700 och skriva in sig me....oavsett om du har egen hoj eller inte...

Haha tror du jag tänker kugga eller? :lol
No way. Har redan börjat läsa igenom trafikböckerna.

Någon som har tips på vilka böcker som är bra att ha.
Just nu läser jag bara en urgammal ''Du och jag i trafiken''

Grädde skrev:

ne, du klarar det säkert... alltid bra med extra självförtroende på teori och uppkörningen.... tipps?... njae, det står nästan samma sak i alla böcker... det som ändras är typ bara "statestik" och vissa regler, men inte mkt... lycka till..

Grädde skrev:

Komplettera med någon bok som är för mc. Sen så kan man öva med typ Bonniers trafikskola eller liknande program.

Ändrade mina tankebanor lite.

Har börjat tänka på dvs 125 med fyrtakts motorer. Någon som vet hur dessa motorer går. Specielt Sachs landsvägs 125:a med 4-takts motor

Grädde skrev:

Jag läste ignom Du & Jag i Trafiken och MC-Boken 1 gång och jag klarade det.

Darre skrev:
Jag läste ignom Du & Jag i Trafiken och MC-Boken 1 gång och jag klarade det.

Menar du den som Du & Jag i Trafiken nämner : Vägvisare A eller nått sånt?

För jag behöver Mc-bok att läsa.

Sen har jag en kanske korkad fråga men ändå.
Är det stor skillnad på en sporthoj i körkaraktär i jämförelse mot offroadhoj dvs svårstyrd i skarpa svängar och så eller e de bara mina fördomar :hihi

Grädde skrev:
Menar du den som Du & Jag i Trafiken nämner : Vägvisare A eller nått sånt?

För jag behöver Mc-bok att läsa.

Sen har jag en kanske korkad fråga men ändå.
Är det stor skillnad på en sporthoj i körkaraktär i jämförelse mot offroadhoj dvs svårstyrd i skarpa svängar och så eller e de bara mina fördomar :hihi

Mc-Boken heter Mc-Boken

nya honda cbr 125

har man lagom med pengar hae ju den nya honda cbr 125 r komit utt.. de är efterträdaren till nsr.. den nya cbr:en har även fåt en 4:taktsmotor låter lite skönare än dom gamla 2:taktarna. :yoparty.. priset på en sprit ny ligger på 30000.

TaGGeN skrev:
har man lagom med pengar hae ju den nya honda cbr 125 r komit utt.. de är efterträdaren till nsr.. den nya cbr:en har även fåt en 4:taktsmotor låter lite skönare än dom gamla 2:taktarna. :yoparty.. priset på en sprit ny ligger på 30000.

Jag frågade efter det tidigare i den här tråden.
Hur går 125cc 4-taktarna igentligen?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...