Ska köpa MTB....

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Måste köpa ny cykel då tjyvarna va framme :mad: häromdan!!!

Har vart och provat en Bianchi MUTT 7300 och den verkade jävligt schysst!!
Snygg lack me....
Pris 7690:-
http://web.cykel-vallentuna.se/cyklar/details.asp?CykelID=533&Foretag=4

Sen är det 2 Kona cyklar som också är ganska intressanta men jag har ingen chans att prova dem vilket såklart är en nackdel.
http://www.cykloteket.se/2004/produkter/prod_02.php?prod_id=128
http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_52&products_id=288

På dessa priser tillkommer ju även frakt och ingen chans till gratis service hos den lokala handlaren....
Cinder Kone'n ligger verkligen på smärtgränsen vad gäller ekonomin!

Vad tycker ni, finns väl säkert en del på forumet som kör lite XC?!

Jag har en Cinder Cone som jag använder till lite hobby-XC.
Jag är hur nöjd som helst, för det priset så är den riktigt bra.
Har inte testat nån av de andra så jag kan inte jämföra på nåt sätt

Snygg lack som tusan på den första :tummenupp

Kona är ett schysst märke , tror inte du blir besviken om du tar en sådan :yoparty

Har pysslat med mtb rätt mycket och har själv en heldämpad Trek i 30 000 kronorsklassen :tungan

Vad skall du använda cykeln till? I stan, motion, tävling, etc....

I den prisklassen som du ligger skulle jag försöka skippa tex skivbromsar, bättre att lägga pengarna på övriga kompontenter. V-bromsar räcker väl för stan, motion och är samtidigt lättare också. Det var även spd-pedaler på ena modellen och där behövs skor om du inte har det sedan tidigare? Använder du den i stan finns det bättre och biligare alternativ på pedaler.

Cykeln måste även prövas innan köp som med en motorcykel för att få en känsla hur den känns. Kan faktiskt vara stora skillnader.

Skillnaderna mellan Kona förklaras av den dyrare modellen. Än en gång, vad skall du använda cykeln till? Tom framdämpare är inte nödvändigt för att bara använda inom stan. Bättre att lägga pengarna på växelkomponenterna.

/C

chrtur skrev:
Vad skall du använda cykeln till? I stan, motion, tävling, etc....

I den prisklassen som du ligger skulle jag försöka skippa tex skivbromsar, bättre att lägga pengarna på övriga kompontenter. V-bromsar räcker väl för stan, motion och är samtidigt lättare också. Det var även spd-pedaler på ena modellen och där behövs skor om du inte har det sedan tidigare? Använder du den i stan finns det bättre och biligare alternativ på pedaler.

Cykeln måste även prövas innan köp som med en motorcykel för att få en känsla hur den känns. Kan faktiskt vara stora skillnader.

Skillnaderna mellan Kona förklaras av den dyrare modellen. Än en gång, vad skall du använda cykeln till? Tom framdämpare är inte nödvändigt för att bara använda inom stan. Bättre att lägga pengarna på växelkomponenterna.

/C

Kommer knappt köra i stan alls...
Har spd skor, och skall köra mest grus, stig samt även lite skog!

Perfekt, det är så en MTB skall användas! :tummenupp

Tittade lite och jämförde:

KOna: Båda har skivbromsar och är mekaniska.
Bianchi: V-broms

KOna: Deodre + Deodre alt XT
Bianchi: Deoder + Lx

Kona: Marzocchi dämpare av två olika typer (ingen erfarenhet)
Bianchi: MANITOU dämare (ingen erfarenhet)

Jag har använt antigen RockShox eller FOX och tycker om dessa.

Sedan verkade det vara Shimano rakt igenom, kollade inte så noga vilka typer.

Här handlar det om hur du vill fördela budgeten egentligen, skivbromsar eller bättre bakkompontent? Smaken som baken tycker jag. Vissa föredrar skivbromsar då de fungerar bättre i blöta omgivningar medans andra föredrar V-broms då vikten sparas.

Mitt råd: Vilken cykel känns skönare att sitta på och cykla. Ta den isåfall!

/C

chrtur skrev:
Perfekt, det är så en MTB skall användas! :tummenupp

Tittade lite och jämförde:

KOna: Båda har skivbromsar och är mekaniska.
Bianchi: V-broms

KOna: Deodre + Deodre alt XT
Bianchi: Deoder + Lx

Kona: Marzocchi dämpare av två olika typer (ingen erfarenhet)
Bianchi: MANITOU dämare (ingen erfarenhet)

Jag har använt antigen RockShox eller FOX och tycker om dessa.

Sedan verkade det vara Shimano rakt igenom, kollade inte så noga vilka typer.

Här handlar det om hur du vill fördela budgeten egentligen, skivbromsar eller bättre bakkompontent? Smaken som baken tycker jag. Vissa föredrar skivbromsar då de fungerar bättre i blöta omgivningar medans andra föredrar V-broms då vikten sparas.

Mitt råd: Vilken cykel känns skönare att sitta på och cykla. Ta den isåfall!

/C

Tack så mycket för dina åsikter.....

Känns som man köper grisen i säcken om man beställer en cykel över internet, även om jag har hört mycket gott om Kona.

Sen är jag även rädd för att skivbroms är lite ömtåligare vilket kan leda till dyra reparationer om man vurpar illa....
Känns inte riktigt som jag har råd med det.

Tjo!

Jag har sysslat en hel del med xc cykling förut men kör mer dirt och street nu.
Om du ska köra i skogen så är ju spd nästan ett krav men det vet du säkert redan. Vad gäller gafflar så har jag fått ett jävligt bra intryck av marzocchi, däremot så ska man kanske akta sig för deras billiga modeller, som tillexempel sitter på blasten, en polare har en sån på sin kona och den har bara varit till en jävlans massa besvär. Även rock shox verkar dras med lite kvalitetsproblem från judy tt till psylo xc gaffeln, verkar inte bra alls (polare som har sånna gafflar också).

Fälgarna som sitter på blasten vet jag inte så mycket om men däremot ett par andra fälgar gjorda av Sun, som heter ditch witch, dom var rent skräp raktigenom så satsa på mavicfälgar det är erkänt bra grejjer!

Sen som folket säger, så skulle jag hellre ha ett par bra V-bromsar än ett par mekaniska skivor, känslan jag har varit med om i mek. skivor är att jämföra ungefär med gamla tiders cantileverbromsar. Personligen kör jag just nu med hydraliska fälgbromsar (magura hs-33) och dom är, när dom väl är injusterade o klara, lätt i klass med både polarens hope skivor och en annan polares xt skivor. Däremot så tänk på värmen som blir av friktionen om du använder dig av fälgbromsar, då kommer dom mattas av o du får en massa svart gegg på bromsytan.

Bara o pma om du behöver nå hjälp o reda ut något.

edit: Angående kona, så är min erfarenhet att dom gör jäkligt bra ramar och komponenter men däremot vevpartier av märket truvativ, som sitter på en stor del av konas sortiment, det är bara rent crap,
nu blir det mycke babbel om polare hit o dit men men...så är det när man är ett stort gäng som cyklar ofta.

t.ex. en polare lyckades dra ur en gänga ur vevarmen(och pedalen var ordentligt inskruvad då det hände, killen i fråga jobbar som cykelmek), 2 polare har haft problem med vevlagret också där en kona hoj.

Mitt råd är egentligen att göra som jag har gjort, köp lösa komponenter och skruva ihop din egen hoj från scratch tar inte mer än en dag om man har rätt verktyg för att pressa i lagerskålar och sånt. Kanske är lite overkill och lite väl dyrt men då vet man sälv att allt är monterat som det ska.

se till o ha riktigt kul på 2 hjul också :tummenupp

Last edited:
Att beställa en cykel utan att ha prövat den är som att beställa en MC-hjälm utan att pröva i en affär nästan tycker jag iallafall.

KOna gör mkt fina cyklar och med bra kvalitet. Var faktiskt påväg att köpa mig en sådan tidigare i sommar fast en Kula eller Kula Deluxe. Än mkt fin modell i den serien som jag kan rekommendera är Caldera men då hamnar man runt 10 000 istället. Har några kompisar som kör Dwag modellen och de har bara positiva åsikter än så länge. Jag har som sagt inte några erfarenhter av Bianchi MTB del men de gör dock i övrigt mkt bra cyklar.

Att skivbromsar skall vara ömtåligare kan jag hålla med om till viss del och kräver lite mer skötsel, men de håller för det mesta kan jag intyga. Åker du mycket nerför är det det bästa alterntivet. Men för stigåkning i skog osv räcker v-bromsar långt.

/C

Glömde tillägga att man aldrig ska köpa grisen i säcken, tänk på att det handlar om nästan 8000 kronor du ska lägga ut på något du inte provat...skulle inte jag göra iallafall.

Om du nu vill köpa en färdig cykel så vill jag rekomendera ett märke som heter GT, hade en sådan som XC cykel och ja what to say deras triple triangle system gör verkligen ramen vridstyv och kvick!

kan inte adressen i huvudet men prova www.gtmountainbikes.com

Titta, nu blir säkert inte enklare för dig. Två personer med lite olika åsikter om KOna :lol .

Min egen favorit är Rocky Mountain

/C

84superbee skrev:
Glömde tillägga att man aldrig ska köpa grisen i säcken, tänk på att det handlar om nästan 8000 kronor du ska lägga ut på något du inte provat...skulle inte jag göra iallafall.

Om du nu vill köpa en färdig cykel så vill jag rekomendera ett märke som heter GT, hade en sådan som XC cykel och ja what to say deras triple triangle system gör verkligen ramen vridstyv och kvick!

kan inte adressen i huvudet men prova www.gtmountainbikes.com

Vet du nån återförsäljare i Sverige??

Swedie skrev:
fakk! jag saknar att cykla o "stunta".. :( min jäkla fot måste läka asså ... argh!

Jag har varit cykellös i 2 dar och e helt cp.... :kocko

Va e det för fel på foten? brötit nåt eller tänjt ut??

Men i skogen och spåret uppför sitter det inte i cykeln utan i benen :rofl

Jidetoft skrev:
Vet du nån återförsäljare i Sverige??

www.rex.se är återförsäljare. Tyvärr så reklamar dom bara för sina egna skithojar men om du klickar under leverantörer så ser man ju att dom har GT i sitt sortiment, så leta upp en av deras ÅF så får du nog tag på en finfin gt :tummenupp

84superbee skrev:
Tjo!.............

.........Fälgarna som sitter på blasten vet jag inte så mycket om men däremot ett par andra fälgar gjorda av Sun, som heter ditch witch, dom var rent skräp raktigenom så satsa på mavicfälgar det är erkänt bra grejjer!

Sun-rims :zpy

Jidetoft skrev:

Min träningsbacke på helgerna, starten neråt :banana . Nu i afton blir det något dock något mer asfaltlikt tyvärr.

Bifogat

• a.jpg
    a.jpg
    58.8 KB · Visningar: 45
Jidetoft skrev:

Va e det för fel på foten? brötit nåt eller tänjt ut??
brutit tåfästet, flisor av på hälbenet.. o sen rök typ alla ledbandsfästen på fram o vänster sida av foten... (vänster fot). = kan inte cykla

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back