Ska köpa motard, är husaberg 450 något att ha?

BengtssonV

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
motard
hejsan!!

snälla ge mig dina erfarenheter av husaberg 450? går den bra? hur många hästkrafter? lätttrimmad?


tack
 
bana eller gata?. på gata är inte 450 så mycket att hänga i granen men jag antar att du kommer köra bana. köp inte husa höll jag på säga. Du vet aldrig när de rasar. Själv inte haft några problem.
 
De 450or som finns idag är väldigt lika varann i allt. Effekt, motorkaraktär osv. Jag vågar lova att alla 450or på marknaden idag ger 45-50hk (på hjulet) beroende på trimning och modell.
Fördelen med en Husa är att den är sexväxlad vilket gör att den kan gå lite lugnare samt pallar fler olika utväxlingar. Hondan är baserad på crossen vilket ger mer trimning = mer slitage -> dyrare.
Om du siktar på en husa 450 så får du ju per automatik en 04 (eftersom de kom då) eller nyare vilket är bra eftersom du då får annan förgasare och tändsystem jämfört med tidigare år.

Just 450orna är nog såpass lika att det är personlig smak som får avgöra. Jämför Hynda, yamma, KTM, Husa, HVA, sukka osv. De har nog alla nån fördel jämfört med de övriga men jag skulle såklart rekomendera Husan.

Busaberg skrev:
Det vet du ju inte på några andra märken heller.Går det sönder så lagar man.
Hur var det Spretman sa.... "klok som en bok" :tummenupp
 
Har faktiskt inte kört just 450n men om jag inte har fel är det samma chassie och motor (som husa 650) förutom de uppenbara bitarna då? Personligen gillar jag chassit bra mycket bättre på Hondan + att det är en japansk motor med i min åsikt tokmycke bättre kvalité. (bara titta in under ventilkåpan och man blir kär).

Skulle jag välja en 450 skulle jag välja Hondan eller Yamman, eventuellt också Suzukin som kom i år. Hondan e femväxlad och Yamman fyrväxlad. Jag åker standardmotor (otrimmat) och tycker att fem växlar nästan är för mycket, fast det är bra att kunna välja hur man vill dreva.

KTMen har jag också kört och jag gillar inte chassit lika bra på den heller, sen tycker jag att motorns karaktär är roligare på hondan också. Fjädringsmässig dock tycker jag att KTMen är bättre än hondan å yamman som standard, men det ska man ändå bygga om om man ska rejsa cykeln.

Huskyn har jag inte provkört.
 
Olof Eriksson skrev:
Har faktiskt inte kört just 450n men om jag inte har fel är det samma chassie och motor (som husa 650) förutom de uppenbara bitarna då? Personligen gillar jag chassit bra mycket bättre på Hondan + att det är en japansk motor med i min åsikt tokmycke bättre kvalité. (bara titta in under ventilkåpan och man blir kär).
Speciellt Hondas titanventiler verkar hålla väldigt hög och jämn kvalitét :)
 
Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Japp, 130 timmar för de flesta. Sen sätter man in stålventiler.
Håller du ner gasrullen så tror jag inte Titanventilerna håller 130h, + försök få tag på ventiler när det rasar!!!
 
450:n tycker jag hondan är trevligare men som jag har hajjat det av mina uppfattningar så håller husan bättre, hondas titanventiler har en förmåga att vilja ge upp på tok förtidigt... men den är varvtålig och inte så känslig mot övervarv som husan är.
skulle jag köra bana med en 450 skulle det bli en honda skall jag köra större så är husan ett självklart val i mina ögon
 
Möjligheternas möjlighet !

Har kvar en av mina Suzuki RMZ 450 som inte mycket var framför in i första sväng under -05 i SM , fördelen med 4 vxl. är på sukkan att den är så urstark i botten och driver hela vägen på växeln, vilket gör att vi inte behöver tokväxla som 5-6vxl hojjarna, när dom lägger i 3an i starten slår jag i 2an .
Kan starkt rekomendera Suzuki
Hör av dig om du är intresserad.
den är komplett
Crille

BengtssonV skrev:
hejsan!!

snälla ge mig dina erfarenheter av husaberg 450? går den bra? hur många hästkrafter? lätttrimmad?


tack
 
philsson skrev:
köp större då. :gnissla
Verkar smart :tummenupp
Du borde rikta blickarna mot större LV-reggade husamodeller.


*host, host* se annonstips nedan
 
BengtssonV skrev:
hade tänkt bruka den på gata... hur många hästkrafter har husan?
Köp Supermotos 650 då :tummenupp Nu vet jag inte vad som e gjort åt den men en bit över 60hk på bakhjulet gissar jag att det är, och det lär du inte tycka är för lite :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top