Ska köpa hoj hjälp!!!

hugge

Gör som Kina köp Volvo
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Suzuki GSX 750
Hej alla mc galna :)
ska då köpa hoj till sommaren jippi
sitter och läser mc annonser, och funderar på en Honda Hornet
det står ofta att dom är billiga att försäkra... vad räknas som billigt???
någon som vet någon eller några hojar som är bra ur försäkringssynpunkt.
är ju snart 23 så det är ju dyrt med det.

Last edited by a moderator:
En här på SH har en Hornet -01 och han är 24 och tror det kostade honom 25k halv/hel.

hugge skrev:
Hej alla mc galna :)
ska då köpa hoj till sommaren jippi
sitter och läser mc annonser, och funderar på en Honda Hornet
det står ofta att dom är billiga att försäkra... vad räknas som billigt???
någon som vet någon eller några hojar som är bra ur försäkringssynpunkt.
är ju snart 23 så det är ju dyrt med det.

Eh.. Vill bara upplysa herrn om att hornet INTE är billig att försäkra. Kanske om man gämnför med R6 å GSXR men absolut inte jämnfört med huvudelen av de hojar som säljs.

För mig(kille 26/sthlm/ nytt hojkort) kostade den billigaste hel/hel 28000:-
Jag sålde hondan å köpte ett monster 750. Nu försäkrar jag hel/hel för 13000:- med rätt att ställa av. (årskostnad ca 8000:-)

...Summa sumarum: Hornet är en klass 7 hoj om än med lägre grundpris än de värsta plastraketerna men likväl 96hk på 180kg så det är det du betalar för...

Räkna meddrygt tusenlappen för trafik om du inte kört hoj flera år längre än mig och bor i skogen!

[EDIT1: ]Såg att du är 23 och bor i solna... Räkna med ca 35-40 för billigaste helförsäkringen/helår.. Drygt 22-25 tusen halvförsäkrad och ca 12-15 för trafik!

Last edited by a moderator:
hugge skrev:
Ja det är 600 jag tänkt mig-
Antar att Solna inte är billigaste stället att bo på när det gäller försäkringar... Det bästa tipset är att välja ut ett antal modeller och sen ringa upp samtliga föräkringsbolag för att få reda på billigaste priserna för respektive cykel. Det beror på så många faktorer så det är svårt att säga på rak arm vad som är bäst innan du själv kollat. Klass 7-hojar är generellt betydligt dyrare att försäkra än klass 6-hojar, men också betydligt roligare :D

Kanske skall kolla på Fazer 600.. samma effekt- och viktsiffror ungefär. Jag är visserligen 4 år äldre än dig men bara haft kortet 1,5 år. Hel/Hel med möjlighet till avställning hos IF kostade mig endast 15.000. Så det slutar på en bra bit under 9.000 iaf... månadsbetalning. Bra tycker jag. :)

Mattias skrev:
Dessutom är fejsern roligare att köra!

Att den är ful som stryk då?

Nä seriöst, vilka konkreta skillnader finns mellan Horneten och Fejsern? Har alltid inbillat mig att skillnaderna är så små att det är personligt tycke som avgör valet mellan de två?

Chrille skrev:
Att den är ful som stryk då?

Nä seriöst, vilka konkreta skillnader finns mellan Horneten och Fejsern? Har alltid inbillat mig att skillnaderna är så små att det är personligt tycke som avgör valet mellan de två?

Jag valde som många andra mellan just dessa hojar.. de sa att Fazern var riktigt bra även för passageraren vilket Hornet inte var. Aldrig testat hondan men Fazern (efter -00:an) ger tjejen en hyfsad bekväm upplevelse.. Går att åka långt, kåpan har ju faktiskt en funktion, även om den enligt vissa tillsammans med "vecket" på tanken gör en ful motorcykel. Jag gillar allt det svarta. Den är ju jättesvart. BTW, nämde jag att min är till salu... (där rök visst känslan av objektivitet i detta inlägg.... fan)

hejdaniel skrev:
.....(där rök visst känslan av objektivitet i detta inlägg.... fan)

No worries mate!! Jag var allt lite seriös i början av mitt förra inlägg så mig säljer du ingen fejser till :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park