ska köpa hjälm i morgon

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
vad rekomenderas.. det kan bli en shoie för den var riktigt skön och tyst... men det måste kosta under 4000kr

Det som är viktigt är att den passar just din skalle. Allt annat är sekundärt. En hjälm som jag provade för några dagar sedan är Arai Condor. Den satt mycket bra på mitt huvud. Den är lite rundare än många andra. Condor är såvitt jag förstår modellen som ersätter NR5 i Arais sortiment. Så om den passar just ditt huvud så tror jag den kan vara intressant. Priset ligger mellan 3500-4000 kr.

/Micke

Relapse skrev:
Det som är viktigt är att den passar just din skalle. Allt annat är sekundärt. En hjälm som jag provade för några dagar sedan är Arai Condor. Den satt mycket bra på mitt huvud. Den är lite rundare än många andra. Condor är såvitt jag förstår modellen som ersätter NR5 i Arais sortiment. Så om den passar just ditt huvud så tror jag den kan vara intressant. Priset ligger mellan 3500-4000 kr.

/Micke
ja det är klart att det är viktigt att den passar mitt huvud.. priset låter ju bra ialf

Jag glömde en sak. Tänk på att hjälmen ska vara trång! D.v.s. det ska kännas som att den är åtminstone en halv storlek för liten. Detta p.g.a. att inredningen ger med sig efter en tid, och har du köpt en hjälm som sitter skönt när du är i butiken så är den helt plötsligt för stor någon månad senare, och då är den dessutom inte alls lika säker längre. Och bullrar antagligen mer också. Om du får tag på en bra säljare i butiken dit du går så påpekar dom det för dig.

/Micke

Hjälm

Prova en hjälm och se till att den sitter kvar på huvudet ordentligt. Sitter den ordentligt tajt men inte obekvämt så har du hittat din hjälm.
Själv slog jag till på en Shoei Z-one. Inte alls det priset jag hade tänkt mig - men det känns onödigt att pruta på säkerhet och komfort. Skit i och sup :öl i helgen så har du råd ändå....

jag tycker att shoei z-one är klockren! sitter bra på skallen och har bra luftgenomströmning och är relativt lätt oxå /1400g)

eller arai nr5 den är fin oxå! men z-one är favoriten! sen är det lätt att få tag på olika visir till dom och utbudet är stort

Min

Denna

Bifogat

• zone_radius_tc3_xl.jpg
    zone_radius_tc3_xl.jpg
    23.1 KB · Visningar: 536
Relapse skrev:
Jag glömde en sak. Tänk på att hjälmen ska vara trång! D.v.s. det ska kännas som att den är åtminstone en halv storlek för liten. Detta p.g.a. att inredningen ger med sig efter en tid, och har du köpt en hjälm som sitter skönt när du är i butiken så är den helt plötsligt för stor någon månad senare, och då är den dessutom inte alls lika säker längre. Och bullrar antagligen mer också. Om du får tag på en bra säljare i butiken dit du går så påpekar dom det för dig.

/Micke
jag vet hur man testar hjälmar jag har kört hoj hela livet... men någon annan kan ju alltid dra nytta av skrivandet här.... ja vi får se i morgon vad det blev för något..

blom skrev:
vad rekomenderas.. det kan bli en shoie för den var riktigt skön och tyst... men det måste kosta under 4000kr

nya x-lite 801 är grymt skön och tyst till kanonpris!!!
3200:-
202893.jpg

202886.jpg

Har man som jag lite problem att hitta en hjälm som passar bra p.g.a. hakan pekar ut som på Jay Leno, så prova Shoei Raid. Den är billig, 3000 för en svart och drygt 4000 för en med dekor. Har även provat Shoei Z-One, Arai Maverick och X-Lite 902. Raid är den som suttit bäst, kul att den är den billigaste av de fyra.
Dessa är de hjälmar som de olika firmorna rekomme´nderat åt mig då jag sagt att jag vill ha e´n hjälm med rymligt hakparti, alltså en hjälm med oval passform

Re: Hjälm

MiD skrev:
Prova en hjälm och se till att den sitter kvar på huvudet ordentligt. Sitter den ordentligt tajt men inte obekvämt så har du hittat din hjälm.
Själv slog jag till på en Shoei Z-one. Inte alls det priset jag hade tänkt mig - men det känns onödigt att pruta på säkerhet och komfort. Skit i och sup :öl i helgen så har du råd ändå....

Kör också med Z-One, komfort och säkerhet i toppklass! :tummenupp

Varför inte en Shoei Raid om den nu passar din gigantiska skalle? Mavve o Ikon kör ju med dem. Undertecknad har iofs en med;) helt klart prisvärt. Gav 2.600:- för min.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman