Ska jag uppgradera till Vista?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har fått möjlighet att uppgradera från XP till Vista. Men jag tvekar, jag har en mängd program som jag gärna vill fortsätta använda(har de på separat disk och kan installera från början)
Kan jag över huvudtaget köra program avsedda för XP på Vista?

Jag har nog haft problem med ett av kanske 40-50 gamla XP-program sedan jag bytte till Vista. I stort sett alla har alltså funkat rakt av i Vista. Dessutom gillar jag Vista i övrigt och tycker att du ska uppgradera. :tummenupp

Om du vill veta om programmen går att köra i Vista kan du köra kompabilitetstesten först, så får du besked om vad som funkar och inte funkar. Då får du även veta om nån av din hårdvara inte passar, för det är inte säkert heller nämligen.

Jag skulle rekommendera dig att inte uppgradera förrän de släppt SP1 nån gång senare i år.

Last edited:
Peter, vänta till SP1:an. Vista är (tyvärr) en besvikelse på många sätt och vis. Väldigt få förbättringar och filsystemet är samma gamla. Om du även spelar spel så vänta tills de fått ordning på det.

:tummenupp Byt till OSX och upplev hur Vista skulle sett ut om 10 år framåt i tiden!

Peter, vänta till SP1:an. Vista är (tyvärr) en besvikelse på många sätt och vis. Väldigt få förbättringar och filsystemet är samma gamla. Om du även spelar spel så vänta tills de fått ordning på det.

Framförallt om man spelar och har ett halvdassigt grafikkort kanske man ska vänta tills det kommer bättre drivrutiner. Min burk presterar ca 25% sämre i olika grafikbenchmarks jämfört med de bästa drivrutinerna i XP.
Men om inte det är något viktigt så gillar jag Vista bättre än XP.
Och det är såklart att filsystemet (ntfs) är samma, WinFS finns inte för användare och kommer förmodligen inte ersätta ntfs.
:tummenupp Byt till OSX och upplev hur Vista skulle sett ut om 10 år framåt i tiden!
Det är tröttsamt med användare som svarar X på frågan A eller B.

Har fått möjlighet att uppgradera från XP till Vista. Men jag tvekar, jag har en mängd program som jag gärna vill fortsätta använda(har de på separat disk och kan installera från början)

Om du lirar mycket spel hade jag väntat. Jag upplever sämre prestanda i spelen i Vista jämfört med XP.

Kör annars dual-boot ett tag och känn efter vad du tycker. Om du redan har XP installerat och du har 2 eller fler partitioner och installerar Vista får du med automatik en dual-boot vid uppstart.
Har du bara en stor partition så måste du först köra Partition Magic eller liknande.

Uppgradera till Linux istället!

Framförallt om man spelar och har ett halvdassigt grafikkort kanske man ska vänta tills det kommer bättre drivrutiner. Min burk presterar ca 25% sämre i olika grafikbenchmarks jämfört med de bästa drivrutinerna i XP.
Men om inte det är något viktigt så gillar jag Vista bättre än XP.
Och det är såklart att filsystemet (ntfs) är samma, WinFS finns inte för användare och kommer förmodligen inte ersätta ntfs.

Det är tröttsamt med användare som svarar X på frågan A eller B.
Det är tröttsamt med moraltanter och folk som har för mkt att gnälla på :)

Jag fick uppgradera till DOS 3.3 idag när jag skulle fixa XP's trasiga NTFS sata-disk med hjälpa av Spinrite som kunde mappa bort den trasiga sektor som hade ECC-fel. Uppgradera kan betyda olika saker för olika personer.

Vill man pyssla om datorn installerar man det senaste. Vill man använda datorn lägger man sig på safe side och kör beprövade lösningar.

Stod ut i flera dagar med Vista... Det känns snabbt och ser bra ut, men går ju inte använda.
Man är inloggad som administratör, har ownership på allt men man får inte köra program som man installerat. Man får inte deleta filer som man själv lagt på hårddisken osv. Nätack jag vill ha kontroll på datorn, inte tvärtom...

Vill man pyssla om datorn installerar man det senaste. Vill man använda datorn lägger man sig på safe side och kör beprövade lösningar.

Jag tycker bara att Vista ännu inte är en uppgradering från Xp, det fungerar för dåligt....

Jag fick spader när jag i en nyköpt dator inte kunde spela upp en vanlig DVD film oavsett avspelare i Vista, det hängde sig ofelbart efter några minuter...:huvet
Efter att ha felsökt och slitit mitt hår testade jag att vålda in den icke vista certifierade drivisen från DVD tillverkaren och då började det fungera ända tills det var dags för layerbyte då det hängde sig.....
Då gav jag upp och installerade Xp...

Visst är det roligt att hitta lösningar och pilla med datorer men Vista är ännu värre än Xp var när det släpptes.

Har du kunnandet och tiden att pilla med datorn samt inte är för beroende av att den alltid fungerar så lek med Vista annars vänta.

Stod ut i flera dagar med Vista... Det känns snabbt och ser bra ut, men går ju inte använda.
Man är inloggad som administratör, har ownership på allt men man får inte köra program som man installerat. Man får inte deleta filer som man själv lagt på hårddisken osv. Nätack jag vill ha kontroll på datorn, inte tvärtom...

Klart man kan. Sen kan man dessutom stänga av den störiga varningsrutan som dyker upp lite då och då när man startar vissa applikationer.

Klart man kan. Sen kan man dessutom stänga av den störiga varningsrutan som dyker upp lite då och då när man startar vissa applikationer.

Jag använde det dolda administratörskontot som jag bytte namn på, tog över ownership på hela hårddisken och ändå kunde jag inte ta bort installationsfilen till ICQ när jag installerat det. Jag hade inte behörighet att deleta den.
La in Ghost och tänkte göra en image, det fick jag inte ens starta.

Varningsrutan är inget problem, den är knappt störande. Men när Windows ska bestämma vad jag får köra för program eller vilka filer jag får ta bort, då fick det vara nog...

Jag tycker bara att Vista ännu inte är en uppgradering från Xp, det fungerar för dåligt....

Jag fick spader när jag i en nyköpt dator inte kunde spela upp en vanlig DVD film oavsett avspelare i Vista, det hängde sig ofelbart efter några minuter...:huvet
Efter att ha felsökt och slitit mitt hår testade jag att vålda in den icke vista certifierade drivisen från DVD tillverkaren och då började det fungera ända tills det var dags för layerbyte då det hängde sig.....
Då gav jag upp och installerade Xp...

Visst är det roligt att hitta lösningar och pilla med datorer men Vista är ännu värre än Xp var när det släpptes.

Har du kunnandet och tiden att pilla med datorn samt inte är för beroende av att den alltid fungerar så lek med Vista annars vänta.

om man har kunnandet och tiden att leka med datorer så lägger man oftast inte kraft på någon windows version :)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...