Ska jag tjacka barren och flytta köket? Kosta dyrt?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Funderar på att köpa följande lägenhet:

http://w4.objektdata.se/pregen/021/OBJ21339_1026472021/hemnet.htm

Dock vill jag ha en trea. Se bifogad bilder före och efter.

Det snygga köket vill jag flytta längre in i lägenheten och få ett stort sovrum där det idag ligger.

Vad skulle en sådan manöver kosta på ett ungefär? Om man fördelar det på rörmokerirelaterat och snickarrelaterat? På ett ungefär, alltså. Om man lejer bort allt. Är det några problem med detta upplägg?

Jag är ganska gravt ohändig.

//okunnig

Bifogat

• 1.png
    1.png
    42.3 KB · Visningar: 636
  • 2.png
    2.png
    41.2 KB · Visningar: 481
Förmodligen så går det att göra då du har badrummet nära nya köket isåfall= Inte JÄTTEproblem gällande rörmokeriet även om det blir en del meck under golv.
Mellan tumme och pekfingret i pris? 30-50kkr för rörmokeriet om man bara pluggar det gamla och med nya rör och vattendragningar, inkoppling av diskho etc. Snällt räknat.
Ca 50-100kkr för snickeri, allt beroende på väggar osv. Svårt att säga genom att bara kolla på de där bilderna, men om det är enkla gipsväggar och flytta befintligt kök så tippar jag på någonstans där. Vad jag skulle ta för att göra det då, så en aning dyrare med Stockholmspriser :D

Ser ut att vara en god idé för övrigt att slå ihop köket med vardagsrummet så där, enda problemet kan ju vara fläkten men det finns ju "bra" kolfilterfläktar numera.

Edit/ Elektriker har jag inte räknat med, släng på ytterligare 10-15kkr för framdragning av el till spis och sånt där. Bör inte kosta mer än 10kkr tycker jag, men stockholms-elektrikerna tycker antagligen annorlunda.

Last edited:
OK, tack för bra svar. En dryg hundring alltså. Det känns överkomligt, även om bostadspriserna är bisarra i den här hålan och bara kan gå neråt.

<filosofi>
Vinner man en budgivningen i denna stad är man alltså den idiot av alla idioter som vill betala mest för lägenheten ifråga. Är man då en vinnare?
</filosofi>

100 lax låter alldeles för lite. Det kostade mig 90, grått..., för bygge av ett kök i ett utrymme om 2,0 x 2,4 meter, standard parallellkök. Det fick bilas lite rör för 10' och så kom lite förbrukningsmaterial osv. ovanpå och vips var det 90'. Själva köket ingick alltså inte utan det vara bara jobbet plus en del material. Jag blev lite rövkörd där men det blev jävligt bra och i princip på utsatt tid som var 2 veckor. Var för 4 år sen och via kontakt.

100 lax låter alldeles för lite. Det kostade mig 90, grått..., för bygge av ett kök i ett utrymme om 2,0 x 2,4 meter, standard parallellkök. Det fick bilas lite rör för 10' och så kom lite förbrukningsmaterial osv. ovanpå och vips var det 90'. Själva köket ingick alltså inte utan det vara bara jobbet plus en del material. Jag blev lite rövkörd där men det blev jävligt bra och i princip på utsatt tid som var 2 veckor. Var för 4 år sen och via kontakt.

Hmm, det kändes ju väldigt dyrt. Liknelse: Kanske betalade du för en Porsche och fick en Merca?

Ett godkännande från föreningen kan va en idé i första hand. Det som är positivt är att du gör det till en 3a och den blir mer attraktiv på marknaden, antagligen... Men kostnaden kan dra iväg... Vart tänkte du koppla på avloppet? Badrummet? Riva upp där inne då eller? Att det skulle hamna på 50 000:- är en önskedröm som jag ser det...

Last edited:
Vart tänkte du koppla på avloppet? Badrummet? Riva upp där inne då eller? Att det skulle hamna på 50 000:- är en önskedröm som jag ser det...
Ja, det var väl det som var tanken, måste man riva hela badrummet och göra allt från grunden?

Känns som om vi närmar oss 200 000 kronors vallen med stormsteg?

Ja, det var väl det som var tanken, måste man riva hela badrummet och göra allt från grunden?

Känns som om vi närmar oss 200 000 kronors vallen med stormsteg?

300 säger jag, med badrum... Så kanske du blir glad om det blir ett par tusenlappar över... Ett badrum går på runt 100-150. Och man måste tyvärr göra om hela... Går inte att bara ta golvet t.ex...

Men ha i åtanke att du gör om den till en 3a och den blir mer attraktiv och att pengarna kanske är en investering... Och du använder rotavdraget hoppas jag?

50 000:- i avdrag per person och år, om du nu har sambo eller fru. På arbetskostnaden alltså...

Last edited:
300 är rätt mycket pengar...
Jo, det är klart att man ska använda rotavdraget. Kanske kan man påbörja jobbet sent på året och få två års rotavdrag för två pers, det blir ju 200 KSEK i avdrag?

300 säger jag, med badrum... Så kanske du blir glad om det blir ett par tusenlappar över... Ett badrum går på runt 100-150. Och man måste tyvärr göra om hela... Går inte att bara ta golvet t.ex...

Inte behöver grabben göra om hela badrummet inte, f-bolaget godkände en komplettering av ett uppbrutet golv på ett ställe jag var på efteråt. Fråga mig inte vad de använde för fuktspärr men ny golvbrunn och nytt klinker utan att byta väggar som inte var gamla.
Men om det blir som du säger så stämmer det dessvärre med priserna, badrum är inte gratis. Men 100k kostar det inte då han har alla möbler redan osv, om det inte är väldigt stort då vill säga...

Inte behöver grabben göra om hela badrummet inte, f-bolaget godkände en komplettering av ett uppbrutet golv på ett ställe jag var på efteråt. Fråga mig inte vad de använde för fuktspärr men ny golvbrunn och nytt klinker utan att byta väggar som inte var gamla.
Men om det blir som du säger så stämmer det dessvärre med priserna, badrum är inte gratis. Men 100k kostar det inte då han har alla möbler redan osv, om det inte är väldigt stort då vill säga...

Vad händer med det fina golvet där han tar bort köket, t.ex.? Det blir pysslande här och där... Och du tänker väl på biltullarna och P-avgiften som vi har i sthlm stad? ;-)

Det där med våtrumsskiktet har jag aldrig hört. Att det är möjligt att riva i tätskiktet i golvet och att sedan återsluta det...
Jag har för mig att nya regler tillkom för nått år sedan. Så nu används tätskiktsmatta i stället. Och inte bara gummimassa.
Någon som är expert på våtrum får gärna tala om vad som gäller.

Men ha i åtanke att du gör om den till en 3a och den blir mer attraktiv och att pengarna kanske är en investering... Och du använder rotavdraget hoppas jag?

50 000:- i avdrag per person och år, om du nu har sambo eller fru. På arbetskostnaden alltså...

Det är inte säkert han får dra av 50.000kr det beror. hur mycket man får dra av baseras på hur mycket du har i lön/tjänat under året lustigt nog.

Badrummet har du ju precis bredvid. Har du en jävla flyt går ju stammen precis där så du kan öppna upp vägen mot köket och gå på avloppet. Istället för att öppna väggen/golvet i badrummet och åka på och göra om hela rubbet.

Mitt råd: Ta dit en snickare som får kolla på det. Be förening om ritningar så snickaren får se dom. Om det går sparar du 150.000 loppor.

Angående regler i våtutrymmen så är det den största djungeln som finns. Reglerna ändra några gånger per år och ingen vet vad som gäller. Boverket som ska sätta branschreglerna är inte godtagbara av försäkringsbolagen. För att det ska vara godkänt ska man följa anvisningarna som tillverkaren förespråkar, samt vad som är godkänt för försäkringsbolaget.

Är det betong väggar i badrummet ?
Är det virke så gäller följande för kakel/klinkers. Golv cc30 mellan reglarna. 22mm spånskiva. Godkänd brunn. Bakom alla genomföringar ska det finnas en regel, en skruv får aldrig gå igenom skivan.

För säkerhetsskull, ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller. Det är dom som betalar om något händer.

Ska du ha matta på golv väggar får du ha kartongklädd gips bakom, cc60 mellan reglarna. Skruva precis vart fan du vill utan att det ska vara regel bakom.
Helt sjuka regler som gör att det kostar ca 100.000kr för ett vanligt standard badrum. Jag brukar räkna att ett badrum med matta på golv/väggar kostar 1/3 av vad det gör om man ska ha kakel/klinker.

PS. drar du av 2 550 000kr på det priset så är det vad jag köpte min 2:a för hehe.

Last edited:
Vad jag räknat på är det inget problem med att dra av för en arbetande människa med hyfsad lön.

Tyvärr känns det som Rot-avdraget föranledde så mycket nya beställningar till hantverkarna så att de utan problem kunde skicka upp priset så större delen av förtjänsten för konsumenten försvann.

För 2 750 000 kr (+ ev ombyggnad) kan du väl nästan bygga ett nytt hus för? Känns inte som en drygt 40 år gammal lägenhet är speciellt prisvärd, trots läget. Men vad vet jag, Tokholm lever ju efter sina egna regler.

Ombyggnaden kan trots allt bli bra och merkostanden är ju nästan försumbar i sammanhanget, typ 5-10% av totallpriset.

Last edited:
Ja, man kan skratta åt priserna. För samma pengar får du den här villan i Katrineholm http://www.hemnet.se/beskrivning/582880?r=3 .
Då är det en rätt dyr sådan i samanhanget, de flesta går för runt 1.5mille för en i "normalt" skick. Jag säger inte att du ska flytta till den här hålan, men det är kul att jämföra vad man får.

Mina 2 cent (men jag är dum i huvudet, så ta det med en nypa salt):
Att köpa en lägenhet i bra skick och sedan börja riva är inte direkt vad jag skulle göra, om man inte fick den riktigt billigt. Leta hellre efter en lägenhet som antingen är det slutresultat du vill ha, eller en orenoverad som det inte blir likadan budhets på.

Med tanke på priserna i Vasastan så ser jag det lite som ett mirakel om den där går för under 3,5... snarare runt 4.

En sån ombyggnad som du beskriver är fullt möjlig, men räkna med att lägga en bra slant på det... men görs det bra så får du igen vartenda öre då det gör om lägenheten till en trea.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph