Ska jag skaffa ny hoj?

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Piper PA-28 Archer II -1989
Jag har som ni ser en gammal 80-talshoj. Jag har länge funderat på att byta upp mig till något nyare, inte minst pga. att även om den fungerar utmärkt just nu så är det en gammal hoj, och man vet aldrig när något går sönder. En annan sak som jag märker, är att främst i lite högra hastigheter (120 känns som en hög hastighet på denna), känns det som om hojen är väldigt vindkänslig. Kan det bero på att det är relativt smala däck?

Vad säger ni, ska jag köpa något nyare?

Jag skulle köpa något nyare om jag var du. Det behöver inte bli massa pengar för att få något som är vassare motormässigt och framförallt chassiemässigt. Väghållningen är ganska så bra mycket bättre på moderna maskiner. För att inte tala om bromsarna...

Jag tycker de flesta hojar, framförallt de med kåpor, är vindkänsliga i högre farter. Det får man lära sig leva med.

Jag tror det är större risk att ångra att du inte gör det än att du gör det (positivt menat, din nuvarande hoj är säkerligen bra och go, men alltid kul att prova runt och få lite nya erfarenheter osv.)

Tack för svaren, det känns som att det lutar åt en ny hoj om ett tag... :)

Jag började min "karriär"på en gammal kawasaki från 86. Den var bra men vid 140 var den jätteläskig. Köpte sen en gixxer från 98 och med den kunde du ligga i 220 utan att känna några såna känslor. Byt till nyare om du har råd :)

Ja, den är verkligen skitläskig i lite högre farter. Dels känns den instabil och dels är man livrädd för att något bara ska gå sönder i farten, då ligger man där... :P

Min allra första hoj jag köpte var en CX500. Årsmodellen var 1982 men den designades i slutet av 70-talet med allt vad det innebär i chassie och komponentväg.

Motorn var ett charmtroll men chassit kändes som välkokt pasta, gaffelbenen var som sugrör och det krävdes hjälp från arnold för att få stopp på den. Alla farter över laglig motorvägsfart var skräckupplevelser.

Senast i helgen prövade jag en demoversion av den nya CBR600F. Fifan vilken sanslös skillnad, jag vågade aldrig drömma om att en hoj kunde kännas på detta vis! Jag spar på beskrivningen och låter dig uppleva den istället. Men det var som att kliva i en helt ny värld, nästan som att upptäcka mc körningen om igen.

Därmed inte sagt att gamla hojar är skit. De har en charm och en karaktär som man sällan finner i en ny hoj, och om du inte har brottom eller tänke köra till världens ände så duger en äldre hoj finfint. Jag kom fram till att en sprillans ny 600 kubikars sporthoj var på tok för hysterisk för mig. Vrid och effekt i överflöd, + design som gör att 180 känns som 80...

N.A.S.A skrev:
Vad säger ni, ska jag köpa något nyare?

Det avgör du naturligtvis själv.
Men jag tycker att med en så pass gammal hoj (no offence) och uppgraderingstankar så är du i en ganska bra sits.

Säg någon som har en 4-5 år gammal hoj och vill byta upp sig till något 2-3 år nyare så blir det antagligen ganska mycket i mellanskillnad.
Du har å andra sidan möjlighet att byta upp dig ett större steg i årsmodeller utan att det behöver kosta så mycket.

Kolla bara upp hur det är med försäkringar innan du byter, så du inte får en chock.

Jag började min "karriär"på en gammal kawasaki från 86. Den var bra men vid 140 var den jätteläskig. Köpte sen en gixxer från 98 och med den kunde du ligga i 220 utan att känna några såna känslor. Byt till nyare om du har råd :)

Mycket trevligare att få fart ångest i 140 än 220 om man ser till körkortets hälsa ;)

Jag har en rc8 till salu.... :)

Olika hojar är olika vindkänsliga, min GSX750F -99 va grymt vindkänslig, min GSXR750 -99 är inte i närheten lika känslig, om man inte sätter på sadelväskor, då är den riktigt jobbig om det blåser rejält :näsblod Kan säkert hänga ihop lite med tyngdpunktsförflyttningen också iofs.

Jag hade en CB750 -81 en sommar, på den såg man hur gaffeln flexade i farter över 120 :hihi Men det gick att stå på riktigt bra med den också, där gixxern studsade pga knölig väg slingrade den sig bara över tjälskott och runt gropar, så de va bara att mosa på :tummenupp Fast det är klart, 100-0 tog väl en 200m eller så :näsblod

Men vill du ha det gamla stuket så kan du ju även uppgradera hojjen lite. Har själv några GSX 1100E i olika utföranden . En har ISR-kronor , 750R -86 gaffel , FZR 1000 89 fälgar och den är hur stabil som helst även över 250km medans min mera orginal -83 ålar sig fram.

Jag är lite inne på en VFR efter att ha provkört en, vilken hoj! Nu var det en 1200 jag testade, men en beg 800 känns mer rimlig i pris...

Jag tycker du borde fråga gammelfarmor!
Vad kör hon? För det är säkert inte äldre skit än vad du framför!!

Kanske, om du mot förmodan är hoj intresserad, borde du uppmärksamma alla källor och respektive trådar som publiceras på sporthoj innan du slänger upp en sån här löjtnants tråd..

ACK ACK ACK...:glömdet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...