Ska jag kassera hjälmen?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Är lite osäker på hur jag ska göra med min hjälm. Klotade häromdagen på Gelleråsen i gräset.

Landade på axeln/huvudet och det vart svart och jag såg lite stjärnor.
Hjälmen ser helt okej ut och har inga märken.

Är det först när man kan se på utsidan att hjälmen fått en smäll som den ska kasseras?

Ditt huvud borde genom de G-krafter det utsattes för ha komprimerad det stötupptagande innermaterialet i hjälmen, alltså riskerar den att skydda sämre även med intakt ytterskal (det är inte stötupptagande).

Jag har varit i backen med min hjälm 5 gånger, 2 av gångerna har jag säkert bonkat skallen lite. En gång var jag hyfsat förvirrad. Både hjälm och huvud verkar ha klarat sig alla gånger.

Huvudet är ingen ädel del.

zilog skrev:
2455991 Ditt huvud borde genom de G-krafter det utsattes för ha komprimerad det stötupptagande innermaterialet i hjälmen, alltså riskerar den att skydda sämre även med intakt ytterskal (det är inte stötupptagande).
Och det borde jag kunna känna på insidan där jag slog i?

sandstream skrev:
2455985 Är lite osäker på hur jag ska göra med min hjälm. Klotade häromdagen på Gelleråsen i gräset.

Är det först när man kan se på utsidan att hjälmen fått en smäll som den ska kasseras?

Ska man vara riktigt noga så ska du nog byta den. En hjälm är ju en engångsprodukt och du har ju använt den en gång nu.

3plE skrev:
2455997 Ska man vara riktigt noga så ska du nog byta den. En hjälm är ju en engångsprodukt och du har ju använt den en gång nu.
Det har jag också fått lära mig men jag tänkte kolla eftersom det kanske är något som hjälmtillverkarna vill att vi ska lära oss.

Skulle utan tvekan kassera hjälmen. Den fyller inte samma funktion efter en marksyning och inte fasen är det värt att tumma på säkerheten. Tipptopp skall det vara enl min åsikt.
Det stötupptagande materialet i hjälmen har inget minne och tar inte tillbaka sin naturliga form samt då blir hjälmen även liite större med sämre passform osv.

Till syvende o sist så är väl hjälmen godkänd sålänge inga märken eller så finns genom skyddshöljet/gelcoaten eller vad det är den är tillverkad av.

Gör en krok på väggen och häng upp den som prydnad, så har jag gjort, ser rätt fint ut med 4 hjälmar hängandes och förgyller en arnars tråkig vägg i garaget. Använd aldrig skrotade hjälmar, de är inte värt det

sandstream skrev:
2455985 Är lite osäker på hur jag ska göra med min hjälm. Klotade häromdagen på Gelleråsen i gräset.

Har du slått i huvudet/hjälmen så hårt i asfalten att du sett stjärnor utan att det blivit ett enda märke på hjälmen? Jävla stållack du måste ha isåfall. Hur hänger det ihop?

personligen så hade jag nog använt hjälmen igen eftersom det va en vurpa på gräs, men det är juh som sagt ditt eget huvud och är du osäker så köp en ny.
själv kasserar jag inte hjälmarna förens dom tex blivit skrapade in på fiber skalet eller sprukit...

som denna tex (high sider):näsblod

Bifogat

• shoei.jpg
    shoei.jpg
    46.3 KB · Visningar: 202
sandstream skrev:
2455996 Och det borde jag kunna känna på insidan där jag slog i?
Hade jag inte känt något komprimerat material på insidan av hjälmen så hade jag fortsatt att använda den.
Jag har spräckt 3 st hjälmar och tro mig, man märker om de är skadade, även invändigt.
Kan du inte märka någon skillnad så har inte materialet gått in i sitt plastiska område och därför fjädrat tillbaka till sitt ursprungliga läge och har samma egenskaper som tidigare.

Fast jag är ju ingen extrem trygghetsnarkoman i motsats till många andra så du ska naturligtvis göra det som känns bäst för dig efter att du samlat fakta i ärendet ... :)

Du gör självklart som du vill. Men mitt tyck och tänk i saken är att du ska byta hjälm. För din egen säkerhets skull.

Om hjälmen inte har några synliga eller kännbara skador hade jag fortsatt använda den.

HanneZ skrev:
2456024 Har du slått i huvudet/hjälmen så hårt i asfalten att du sett stjärnor utan att det blivit ett enda märke på hjälmen? Jävla stållack du måste ha isåfall. Hur hänger det ihop?
Nej, det var på gräs, läs ordentligt blindstyre :mad: :pannkyss
elwe skrev:
2456058 Hade jag inte känt....
Tackar!
Anneli skrev:
2456063 Du gör självklart som du vill. Men mitt tyck och tänk i saken är att du ska byta hjälm. För din egen säkerhets skull.
Tjejer ska man lite på ibland har jag hört :D
Teddy skrev:
2456114 Om hjälmen inte har några synliga eller kännbara skador hade jag fortsatt använda den.
Så där skriver du bara för att det är jag som frågar ;)

Håller med Teddy, fast som sagt, du avgör själv.

Personligen skulle jag utan tvekan fortsatt använda den.

Annars kan du ge den gamla till mig, så har jag en hjälm till

Jag skulle inte köra med den igen.

High sidade på blött i låg fart förra året och slog hjälmen i backen, hörde hur det kraschade till i hjälmen men vid en vanlig okulärbesiktning såg den helt ok ut.

sege skrev:
2455993 Jag har varit i backen med min hjälm 5 gånger, 2 av gångerna har jag säkert bonkat skallen lite. En gång var jag hyfsat förvirrad. Både hjälm och huvud verkar ha klarat sig alla gånger.

Huvudet är ingen ädel del.

Och du kör med samma hjälm ? :död

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back