Ska jag köpa den? Hjellp :)

Eldur

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 125 -05, Kawasaki ZX6 C -88
Var och kollade på en Kawa GPX -88 idag, fan vad fin den var alltså...
Känns som dags att byta upp sig från 125an i vår, vore ju kul att kunna övningsköra lite nu i höst.

Vad är det som brukar vara fel på dem, ngt spec som man måste kolla?

Grejen var att när jag provkörde den kändes det liite som att den "ålade" sig i låga hastigheter... är det för att jag är ovan vid en tung/gammal hoj lr är det ngt allvarligt fel?

Men fan vad kul den var att köra jfrt med 125an alltså :D

Är naturligtvis jättesugen på att köpa, fick rätt bra pris också med tanke på hur fin den var... Men hur skall jag göra? åsikter?

Tack!
Eldur
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Vet inte vad det där "ålandet" ska vara... kanske ramsned?:va eller att du inte är van bara :D
Men en äldre hoj är inte alls lika lättsvängd som en nyare.
Kolla
Om 1/2 hoppar ur vid belastning.
Slirar kopplingen?
Inga missljud etc.
Elektroniken fungerar
Sedan det vanliga, däck belägg osv.

OT är nog inte många körbara dagar kvar i år... OT
 

Olmo99

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
Harley Davidson FXD
Ålandet kan vara däcken, så är det på min hoj (iofs en kromsläde eller var det en hashraket som nån på sh benämnde det).
 

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Ort
mariehamn
Hoj
gsxr 1100
kawasaki

hej har en kawasaki zzr 600 92 5200mil svart röd bra första hoj bekväm att köra.men är obesiktad avstäld,men hojen är orginal så besiktning är inget problem.pris 20000kr
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Lågfartsslingring beror ofta på alltför hårt åtdragna styrlager eller på en spänstig styrdämpare.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
GPX är väl kända för att vara tokmjuka i fjädringen vilket medför att den ålar i lite högre hastigheter - det är rätt läskigt - men i lägre hastigheter är det nog däcken som spökar. Jag hade "privilegiet" att få låna en sån över en dag i somras och det är bra skjut i motorn men jag tyckte den var svårkörd. Mjuk i fjädrarna och mjuk i chassiet. Hade det vart jag som bestämde hade jag nog hellre köpt nåt annat för samma pengar. :)
 

Eldur

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 125 -05, Kawasaki ZX6 C -88
Tackar för svar :)

Fan vad snabba ni är alltså, SH är helt grymt...

Verkar som det kan vara däcken då...

En fråga till, strypsatsen följde tydligen med (den är reggad som 25KW) men var urmonterad. Ngn som vet hur det funkar, är det ngt man gör själv?

Annars, vad kostar det att låta en verksatad sätta iden? (försäljaren visste inte hur man gjorde, han hade bara kört utan)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Tackar för svar :)

Fan vad snabba ni är alltså, SH är helt grymt...

Verkar som det kan vara däcken då...

En fråga till, strypsatsen följde tydligen med (den är reggad som 25KW) men var urmonterad. Ngn som vet hur det funkar, är det ngt man gör själv?

Annars, vad kostar det att låta en verksatad sätta iden? (försäljaren visste inte hur man gjorde, han hade bara kört utan)

Nu när den är reggad som 25kw, är det inget problem att sätta i själv. Om du kan dvs :)
Det är när man reggar den som 25kw som bilprovningen vill ha intyg på att en verkstad har monterat strypningarna.

Men går den inte som en påse skit med strypningarna monterade?
 

Eldur

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 125 -05, Kawasaki ZX6 C -88
Jo, mkt möjligt att den inte går vidare värst med dom i...
Tror inte jag får köpa den om jag säger att jag inte kommer ha strypningen i dock ;)

Om man inte kan montera dem, vad gör man då? XD
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jo, mkt möjligt att den inte går vidare värst med dom i...
Tror inte jag får köpa den om jag säger att jag inte kommer ha strypningen i dock ;)

Om man inte kan montera dem, vad gör man då? XD

Kanske har du någon polare som kan hjälpa dig med det såfall? Annars är det bara att boka tid hos närmaste mc verkstad.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
GPX är väl kända för att vara tokmjuka i fjädringen vilket medför att den ålar i lite högre hastigheter - det är rätt läskigt - men i lägre hastigheter är det nog däcken som spökar. Jag hade "privilegiet" att få låna en sån över en dag i somras och det är bra skjut i motorn men jag tyckte den var svårkörd. Mjuk i fjädrarna och mjuk i chassiet. Hade det vart jag som bestämde hade jag nog hellre köpt nåt annat för samma pengar. :)

tänkte just säga de, att spänna fjädringen bak kan styra upp en del, jag om har rätt många KG extra på mig var tvungen att spänna fjädringen i bak så att den inte sjönkihop ibak å minskade trycket fram där av ålningar å tenderade till wobbel..

ngn som har kört en ramsned hoj och kan beskriva känslan?
Börjar få panikångest köpa/inte köpa nu... :S

ramsne toktrimmad moppe, de va inte så farlig ålning, å så behövde man inge stöd häller ;)
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top