Ska jag ha en KTM? Läs tack!

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hallå! Jag är en kille, snart 16 år, jag har en suzuki som jag kör hyfsad seriös cross och enduro med, absolut ingen proffsnivå, men jag kör lite träningar och har kört sen jag var 11. Som sagt snart är jag 16 och är extremt sugen på lätt mc, suzukin är ej reggbar, har diskuterat en del i hemmet, det bästa skulle vara en fin enduro/cross som går kanon på banan och på vägen, fyrtakt då, men 125 fyrtakt är ju inget vidare :huvet . Har funderat mycket på en lv reggad ktm exc 125, en lite mer enduro än sx, men hur blir denna på vägen? Jag kör enduro/cross en gång i veckan, jag kör kanske till plugget en gång i veckan, någon gång till en kompis, ute och busar m.m, jag kör inga längre sträckor och jag ligger inte ute och flänger en massa på vägen som en moppetönt, kör helt enkelt inte massor men är vid behov av lätt mc. Du som har en sån här hur är den på gatan hur är det? Jag tänker isåfall lägga på en annan cylinderfotspackning för att sänka kompen, strypa ned den lite, sm däck. hur kan det blir? att köra kanske 3-4 mil i veckan, blir det bra? Pengar och sånt skiter jag i, man lever bara en gång! Bränsleförbrukningen, hur kan man få ned den under 1 liter?

EDIT: Gå nu inte offtopic, vill ha svar på frågan, inte stavfel eller något jag nämnt som inte riktigt stämmer

Last edited:
Ktmen fungerar för gatukörning, jag har kört ungefär 450 mil nu och inget har pajat ännu :)

Ska du slänga på sm-hjul? Du behåller andra hållen också elle ska du byta fram och tillbaka mellan endurofälgarna och smfälgarna, för vad jag förstod vill du köra enduro med?

Ktmen fungerar för gatukörning, jag har kört ungefär 450 mil nu och inget har pajat ännu :)

Ska du slänga på sm-hjul? Du behåller andra hållen också elle ska du byta fram och tillbaka mellan endurofälgarna och smfälgarna, för vad jag förstod vill du köra enduro med?

japp, precis vad jag tänkt, så bara swappar man mellan de två typerna av hjul, men det var skönt att höra! Men hur går din hoj efter 450 mil? Fortfarande fint?

Köp! Du blir nöjd... Har själv kört ett antal hundra mil med min husqvarna. Och kör du redan cross/enduro är du väl insatt i servicebehovet.

Under 1L/milen är inte särskilt svårt att komma. Körde min oftast på runt 07-08.

Bara att skaffa en bra drevning :tummenupp

Köp! Du blir nöjd... Har själv kört ett antal hundra mil med min husqvarna. Och kör du redan cross/enduro är du väl insatt i servicebehovet.

Under 1L/milen är inte särskilt svårt att komma. Körde min oftast på runt 07-08.

Bara att skaffa en bra drevning :tummenupp

Hur gör man då? Min farsa sa att det inte gick

Ja, du sträckkörde väl ca 25 mil i sommras med din hoj från Partille till Horred:D :tummenupp

Det var la runt det ja, men inte allt i ett sträck:D Tankade 3 gånger om jag minns rätt... Det värsta var att avgasporten inte fungerade också:huvet Ändå åkte jag ifrån en yamaha xt och det säger hur dåligt en sådan går :D

japp, precis vad jag tänkt, så bara swappar man mellan de två typerna av hjul, men det var skönt att höra! Men hur går din hoj efter 450 mil? Fortfarande fint?

Japp, den går klockrent, låter lite konstigt nu så ska la kolla upp det. Typ 100 timmar har den gått så och bytt kolv en gång.

Last edited:
Vadå? Köra under litern milen?

Det går utmärkt, gasa mindre..

07-08, låter utmärkt! Synd att det är oljenblandat, kan inte tanka på macker, tankarna är väl inte separata? har inte koll på de senaste modellerna

07-08, låter utmärkt! Synd att det är oljenblandat, kan inte tanka på macker, tankarna är väl inte separata? har inte koll på de senaste modellerna

Oljeblandad bensin som gäller
En oljepump skulle väl bara stjäla effekt och riskera att haverera, hehe

de är bara fixa en flaska som du graderar så du vet vilken oljemängd du ska hälla i efter att du tankat :) och så ska du nog ha 3-4% oljeblandning de gör att motorn håller längre :)

kör själv med denna metod då jag är ute och kör väg med min 250 :)

Det var ju ett smart tips, brukar köra med 3% olja i. okq8 racing oil för högvarviga maskiner :) mycket fin olja!, Har kollat lite på husqvarna också, just in case ifall man inte hittar en lämplig ktm, relativt ny ska den va, lv reggad och den ska inte ha varit streckkörd med

Varning till att pytsa i mer olja än vad som behövs (4% som nån nämnde).. Byter man inte till större munstycke får man snarare motsatt effekt och riskerar att den överhettar

Hur går det ihop? Har inte olja högre kokpunkt än bensin?

Edit: Vad menas med sm-kit? Är det att hojen har sm däck eller att den är speciellt anpassad/modifierad för vag?

Last edited:
Hur går det ihop? Har inte olja högre kokpunkt än bensin?

Edit: Vad menas med sm-kit? Är det att hojen har sm däck eller att den är speciellt anpassad/modifierad för vag?

SM-kit enligt mig är motardfälgar, däck och eventullet bromsok
Enligt åtminstone en person är det asfaltsvänliga 21/18 tums offroaddäck, kedjeskydd och en skylthållare :3freak

Bensinen har den kylande effekten ur förbränningssynpunkt och har du mer olja får den alltså mindre bensin (om du inte justerar förgasaren för fetare gång) och kan därav skära, så har jag fattat det men rätta mig gärna om jag har fel :)

Kolla även på Kawasaki kdx 125 sr... riktigt fin hoj, som man kan få klart billigare än KTMen. Hadde en sådan. Går inte att jämföra med gamla konstruktioner som tsr, dt och crm. Den behöver dock ett bra avgas från en kx 125a för att gå riktigt fint.

det står i min ktm 250 hand bok att man ska ha mellan 2-4% trodde det va samma på den mindre 125 motorn men det kanske det inte är :(
men de är ju bara läsa hand boken där står allt man behöver veta om det ju :)

Jodå, viktigare med mer olja för 125or då dom varvar mer

Kolven brukar klara sig på 2% hos 125or, men ramlagrena vill ha mer

Edit: Talar inte av erfarenhet, men det är vad mekaniker sagt

Last edited:
ok jag kör bara 2% i min 250 när jag kör enduro man kanske ska ha mer då :P men men viktigt med rätt blandning med olja och bestyckning är det om man ska köra väg :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT