Ska jag eloxera eller pulverlacka min styrkrona?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vill ha den i hållbar svart matt, liknande som svarta ramen på en GSXR1000 2003
58_1_b.JPG

Pulverlack håller mycket bättre än vanlig lack, iaf är det min erfarenhet. Hur det är med eloxering vet jag inte, beror väl lite på hur tjockt oxidlagret gjorts vid själva eloxeringen. Pulverlack är förmodligen billigaste, du får det säkert gjort för en eller ett par hundringar.

Coola Ola skrev:
Pulverlack håller mycket bättre än vanlig lack, iaf är det min erfarenhet. Hur det är med eloxering vet jag inte, beror väl lite på hur tjockt oxidlagret gjorts vid själva eloxeringen. Pulverlack är förmodligen billigaste, du får det säkert gjort för en eller ett par hundringar.
Brukar man inte pulverlackera fälgar?

Så här ser en eloxerad gaffelbrygga ut :tummenupp (Till:Gsxr1000)

Det ger en hållbar & slitstark yta, om du sprayar det själv blir det inte lika slitstarkt...

Bifogat

• Rosmoto_gaffelbrygga_gsxr1000.jpg
    Rosmoto_gaffelbrygga_gsxr1000.jpg
    95.3 KB · Visningar: 257
Last edited:
Tycker det är rent för mycket pulverlackat på dagen nya hojar...ser för visso nytt ut MEN ack så opersonligt & tråkigt..NEeeeee sattsa på elox.i en gooo färg i stället :tummenupp

En sån snygg krona ska definitivt eloxeras!

I Eriksbergs industriområde i Norsborg / Sthlm finns det en firma som eloxerar rutlister till SL-bussar, de kan ( kunde?) ta in lite vid sidan om om jobb billigt om man frågar snällt.

Eloxera den, blir en hållbar härlig yta :tummenupp

sandstream skrev:
Vad innebär eloxerad?

Man bygger upp ett nytt oxidlager på aluminiumet mha elektrolys. Det man vill eloxera är nedsänkt i en lösning som man dessutom har färg i. Färgen tränger i oxidskiktets porer under själva elektrolysen. Ju längre man låter processen pågå, desto tjockare och tåligare blir oxidlagret. Ungefär.

pulverlacken kan spricka när du drar åt styrkronan.. säger jag av egen erfarenhet.

WestW skrev:
Vill ha den i hållbar svart matt, liknande som svarta ramen på en GSXR1000 2003
Elox helt klart, kan göra riktigt fräcka grejjor med eloxering. Men som sagt det är dyrare, vet inte hur stor pris skillnad dock. Bästa är ju om du kan låta nån som gör det vid "sidan om" i ett bad med andra saker. Annars får man pröjsa för ett helt bad.

Lycka till

Favorit i repris: Sprayfärg blir alltid skit, oavsett underarbete och klarlack ovanpå. Bara bortkastad tid och pengar.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back