ska jag eller inte?

Det är klar att folk vill vara positiva o peppa dig till en MC men samtidigt tycker jag inte du ska belasta din ekonomi för mycket. Räkna på vad hojen kostar på ett helår, det är ju inte bara inköp o färsäkring. Bensin, bandagar, däck, utrustning (skinnställ etc kanske) osv.

Inget roligt om du tar för stort lån och sen knappt har råd att köra hojen eller kanske inte har råd att göra något annat än just köra hoj.

Det är ju mycket roligt man ska ha råd med här i livet, även om MC tillhör det roligaste. Sommarsemester, nya prylar, presenter, kläder, osv osv.

Ett annat "trick" är att låna mer än du behöver. Ex:
Säg att du vill ha en hoj som kostar 100 papp, och du har.. 60 papp i din "köpa-MC-kassa". Låna då inte bara 40 papp utan kanske 60 ist, speciellt om du kan få en riktigt bra (läs låg) ränta. Då får du 20 papp "över" som du kan ha för buffert. Visar det sig under kommande året att du inte beh buffertpengarna så betala av lånet med 20 papp extra direkt. Kostnaden för denna typ av ekonomiskt trygghet är ju räntan på de 20' vilket inte är en så stor kostnad egentligen. Hoppas ni är med på vad jag menar.

Mina 5 cent.

Låna och köp broder! :tuttar
Befinner mig nämligen i exakt samma sits som dig om inte värre! Är student och har ungefär 2 pap över varje månad efter hyra och fasta utgifter.
MEN!! Jag har ett kort med massor av kredit sen jag jobba innan! hohoho, fel person att ge det till :yoparty
Ska ta mig till tyskland inom snaraste och köpa hoj helt på kredit.. sen får vi se hur jag ska betala av det.. men som sagt det är ett senare bekymmer! CARPE DIEM!! Lev livet NU annars lever livet jävel med dig!

Den här gången är jag en tråkk_k. Cash is king, så är det bara. Då har du inget tråkigt lån som belastar dig nästa vinter när du sålt hojen för mindre än vad du har kvar i lån.

Palmas skrev:
Den här gången är jag en tråkk_k. Cash is king, så är det bara. Då har du inget tråkigt lån som belastar dig nästa vinter när du sålt hojen för mindre än vad du har kvar i lån.

Jag kan bara hålla med. Dessutom tror jag att man har roligare med grejerna och uppskattar dem mer ifall man har genomlidit ihopsparandet till sina leksaker. Jag tillhör den gamla stammens smålänningar - låna gör man enbart till boende, i övrigt får man anpassa mun efter massäck.

Själv skulle jag aldrig köpa hoj om jag inte hade råd med en schysst åretruntbil. Jag skulle spara ett tag, så slipper man lån å sånt tjaffs..du förlorar både ränta, värdeminskning etc. Sämre form av sparande får man leta efter ;) Och framförallt om ens vardag skulle ta stryk av att ha hoj, få köpa nudlar å köpa billigaste tandkrämen osv...lev hårt å spara, koppla av och lev bättre sen!

zilog skrev:
Jag kan bara hålla med. Dessutom tror jag att man har roligare med grejerna och uppskattar dem mer ifall man har genomlidit ihopsparandet till sina leksaker. Jag tillhör den gamla stammens smålänningar - låna gör man enbart till boende, i övrigt får man anpassa mun efter massäck.
IronMike skrev:
Själv skulle jag aldrig köpa hoj om jag inte hade råd med en schysst åretruntbil. Jag skulle spara ett tag, så slipper man lån å sånt tjaffs..du förlorar både ränta, värdeminskning etc. Sämre form av sparande får man leta efter ;) Och framförallt om ens vardag skulle ta stryk av att ha hoj, få köpa nudlar å köpa billigaste tandkrämen osv...lev hårt å spara, koppla av och lev bättre sen!
Kul att ni håller med. Jag var beredd på en hel hög med påhopp att jag är ett superneggo. Har levt i lånefällan men lyckades jobba mig ur den och det är ett mycket skönare läge när jag känner att alla leksaker, man har haft är betalda hela dagen. Nu är allt sålt ändå och frun har bränt pengarna på bröllopsklänning, hus och hem. Ja ja, det är bara att ta nya tag och börja smyga undan pengar till leksakerna igen....

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN