ska jag bygga fighter?

luci-guard

ja varför inte?
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Hemma
Hoj
R1 -02 och -05
Jag sitter och funderar lite om man ska ta och bygga om hojen till en fighter i stället. Jag menar att när jag är ute å kör (busar) så ligger jag mest i alla fall på bakslangen,stoppisar,åker på skorna...mm ja ni fattar. Det är väldigt sällan jag ligger i 200+ efter någon större väg. Nä ju mer kurvit det är, roligare blir det.
Fördelar..... nackdelar. Skriv om hur det var när ni byggde om era hojar,blev det lättare att busa, sittställning,kontroll och kostnad. :confused:

Tacksam för seriösa svar.
 
klart du ska fighta! du kommer inte ångra dig en sekund :tummenupp
 
Du behöver inte ta av kåporna för att ha crossstyre på hojen, ska du ha fighter så tycker jag du ska gör om den rejält med någon fräck lack osv.

Lycka till med bygget.
 
luci-guard skrev:
2219854 Jag sitter och funderar lite om man ska ta och bygga om hojen till en fighter i stället. Jag menar att när jag är ute å kör (busar) så ligger jag mest i alla fall på bakslangen,stoppisar,åker på skorna...mm ja ni fattar. Det är väldigt sällan jag ligger i 200+ efter någon större väg. Nä ju mer kurvit det är, roligare blir det.
Fördelar..... nackdelar. Skriv om hur det var när ni byggde om era hojar,blev det lättare att busa, sittställning,kontroll och kostnad. :confused:

Tacksam för seriösa svar.

klart du ska! framförallt så kommer du gilla körställningen, cykeln blir mer lättmanövrerad, snyggare och lättare som fighter :tummenupp det är skönt att slippa hänga på handlederna när man åker i statstrafik.... dock kan du glömma höghastighetsåkandet, det går fetbort utan kåpor, iaf om du frågar mig... det blir asjobbigt redan i 160-180 men det gör inte mig något. motorvägar suger ändå gubbröv!
 
Du har ju ett jalla fint utgångsobjekt att bygga fajter på.
Behövs inte så mkt mer än styre, lyse och längre slangar.
Om du sen ångrar dig kan du ju sälja den som original när den är tvärslut.
Värt att testa va?
 
Hur tar man lös tändningslåset från styrkronan lättast den är ju fast skruvad med skruvar utan huvud????? :confused:
 
luci-guard skrev:
2220854 Hur tar man lös tändningslåset från styrkronan lättast den är ju fast skruvad med skruvar utan huvud????? :confused:


Hade samma problem som du. Det finns två alternativ och det ena är lite bökigare men dock bättre då du inte sabbar styrkronan.

Första och lite sämre, du sätter ett båfilsblad i skarven mellan tändningslås och krona och sågar dig in till dess att skruvarna är av.

Nummer två och lite bättre så gjorde jag. :D Ta en körnare och slå ett märke mitt i skallen och borra upp en djup markering med ett tunt borr. Ca 10 mm in i skruven. Byt sedan till en så pass stor borr att den kommer avlägsna skallen, du har ju nu markeringen från lilla borret att jobba i. Blir så mycket lättre då.

Hoppas att du förstår vad jag menar och lycka till !! :tummenupp
Du kan ju PM:a om du har fler frågor om vad jag menar.

/RND
 
RND skrev:
2220898 Hade samma problem som du. Det finns två alternativ och det ena är lite bökigare men dock bättre då du inte sabbar styrkronan.

Första och lite sämre, du sätter ett båfilsblad i skarven mellan tändningslås och krona och sågar dig in till dess att skruvarna är av.

Nummer två och lite bättre så gjorde jag. :D Ta en körnare och slå ett märke mitt i skallen och borra upp en djup markering med ett tunt borr. Ca 10 mm in i skruven. Byt sedan till en så pass stor borr att den kommer avlägsna skallen, du har ju nu markeringen från lilla borret att jobba i. Blir så mycket lättre då.

Hoppas att du förstår vad jag menar och lycka till !! :tummenupp
Du kan ju PM:a om du har fler frågor om vad jag menar.

/RND



Tackar för tippsen :tummenupp Det får bli nr:2
 
Jag byggde om min för ett par dagar sedan, den är skitskoj att köra runt och busa med! Tror inte att du kommer att ångra dig, men behåll alla originaldelar så kan du ju som sagt bygga tillbaka efter behov.
Dremel med fräs, slipstift eller kapskiva funkar också bra för att få bort skruvarna.
 
Last edited:
PMR skrev:
2222110 Jag byggde om min för ett par dagar sedan, den är skitskoj att köra runt och busa med! Tror inte att du kommer att ångra dig, men behåll alla originaldelar så kan du ju som sagt bygga tillbaka efter behov.
Dremel med fräs, slipstift eller kapskiva funkar också bra för att få bort skruvarna.







Tack för tippset. Sitter å kollar runt nu efter delar till bygget.
Hur ställer sig besiktningen till att man bygger om en -02:a. Och finns det några regler man måste tänka på ...typ lampa osv.
 
luci-guard skrev:
2222172 Tack för tippset. Sitter å kollar runt nu efter delar till bygget.
Hur ställer sig besiktningen till att man bygger om en -02:a. Och finns det några regler man måste tänka på ...typ lampa osv.


Ang. lampa och besiktning. Det du behöver tänka på när det gäller framlampa, finns nog att läsa tidigare i nån tråd, är att du måste ha en E-märkt/godkänd lampa fram för att kunna besiktiga med lugnt samvete. Vilket i praktiken innebär att hel, halv och parkeringsljus skall finnas i lampan. Finns många som kvalar in i den kategorin kolla under tråden "Streetfighteråterförsäljare" mycket nyttigt där. Sen har ju även atlas en del lampor i sin Webshop.

/RND lycka till :tummenupp
 
RND skrev:
2227241 Ang. lampa och besiktning. Det du behöver tänka på när det gäller framlampa, finns nog att läsa tidigare i nån tråd, är att du måste ha en E-märkt/godkänd lampa fram för att kunna besiktiga med lugnt samvete. Vilket i praktiken innebär att hel, halv och parkeringsljus skall finnas i lampan. Finns många som kvalar in i den kategorin kolla under tråden "Streetfighteråterförsäljare" mycket nyttigt där. Sen har ju även atlas en del lampor i sin Webshop.

/RND lycka till :tummenupp



tackar å bockar :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top