Ska hoppa på maskinteknik på chalmers, om 1-2 år

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Jag hoppade på maskintekik på chalmers direkt efter gymnasiet. Hoppade av efter ett halvår, var för skoltrött och orkade inte plugga.

Nu är suget tillbaks på stort. Har för tillfället jobb på volvo lastvagnar och jag är provanställd. Jag lär som senast få fast anställning nästa år augusti.

Jag hade en väldigt bra matemik och fysik grund eftersom jag läste naturkunskap och gick ut med bra betyg (kunde min grej). Läst så långt som Matematik E + breddning. Självklart jag har glömt bort en massa sen dess, så därför vill jag repetera och gå igenom och lära mig grundkunskaperna som krävs för att klara av matten och fysiken/mekaniken på chalmers.

Vad har ni för tips? Ska man låna utlärningsmaterial i Matematik A-E och gå igenom allt?

Gå igenom Fysik A och Fysik B också? Ni som läst den här utbildningen, vilka förkunskaper kände ni att ni fick nytta av?

Jag tänkte ta tjänsteledigt för studier, och under tiden spara massa pengar. Bor hemma så jag kan lägga undan mer än halva lönen, säljer även hojen så det kommer bli billigare att leva sen när man pluggar.

När jag pluggade innan fick jag indraget studiebidrag för att jag läst för lite poäng. Nu när man söker skola på nytt, kan man få studiebidrag igen eller hur funkar det?

Och hur funkar tjänsteledigt under provanställning? Kan man ta tjänsteledigt under provanställningen?

Vill gärna ha lite allmänna tips också... är nog mer folk än mig som är i samma sits eller som harr redan gått igenom det. Saker som studielån, plugget, tjänsteledighet. Tips om allt mottages!

Last edited:
Började på LTH (teknisk fysik) för två år sen efter tre år med jobb efter gymnasiet. För att komma in i matematiken igen beställde jag en sommarkurs via Göteborgs Universitet (tror jag det var) som repeterade den väsentliga gymnasiematten, mycket vettigt - för min del iaf. Vill minnas att jag även kollade igenom Fys B lite snabbt också.
Matten kändes värd att repetera lite, fysiken kanske inte lika mycket.
Jag antar att du ska börja om från början och även om det går fort innehåller de första mattekurserna rätt mycket repetition.
Ang. studiebidraget kan jag inte tänka mig annat än att det bara är att söka igen och se till att klara poängen.
Lycka till!

Pluggar Teknisk Design på Chalmers, vi har väldigt mycket gemensamma kurser med maskin.

Skulle säga att du behöver kunna derivering, vinklar och algebra väldigt bra. Det går fort i början men ligger du i kommer det tillbaks.

Lär dig hjälptrianglarna när det gäller vinklar exempelvis då du kan glömma miniräknare.(För att kunna räkna ut 30,45,60 grader utan miniräknare). Fysik A är absolut viktigast. Fysik B innehöll mycket saker som du kan glömma, prioritera mekaniken!

Var duktig på basic sakerna och du kommer lyckas.

GL HF :tummenupp

Tjänstledigt för att plugga har du rätt till och det kan de inte neka dig. Mindre troligt kanske att du får fortsätta efter provanställningen om du var tjänstledig stora delar av provanställningen. Meningen med provanställning är ju att se vad du går för och det faller ju om du inte är där.

De kommer gå igenom all matte du lärt dig på två veckor ungefär. Jag tror inte du behöver plugga upp det då det står i din kurslitteratur. Läs på den istället.

Bidrag får du ansöka när du pluggat upp 75% av det du tog ut.

Du kan få studiestöd igen med, du kan behöva skicka in lite extra papper bara.

Jag började på civ. ing. i Kemiteknik på Uppsala 2007, efter ett sabbatsår efter gymnasiet. Har nu gått 3 år efter ytterligare ett sabbatsår för en resa.

Som jag upplevde det behövde jag inte repetera matten eller nåt, det funkade bra ändå, dom går ju igenom det i början. Nu har du iofs varit borta från plugget lite längre, men du "kunde ju din grej" så de blir säkert inga problem :tummenupp

En sak som jag dock verkligen kan rekommendera är att flytta hemifrån och leva studentlivet "fullt ut". Du kommer att ha skitkul!:yoparty

Tjänstledigt för att plugga har du rätt till och det kan de inte neka dig. Mindre troligt kanske att du får fortsätta efter provanställningen om du var tjänstledig stora delar av provanställningen. Meningen med provanställning är ju att se vad du går för och det faller ju om du inte är där.

Har läst lite på if metall (min fackförening):

Ledighet vid studier
Vad gäller vid ledighet för studier

Studieledighetslagen gäller alla anställda, både heltids och deltidsanställda och oberoende om man arbetar på stora eller små arbetsplatser. Den omfattar också visstidsanställda, vikarier och praktikanter.

Rätten till ledighet gäller alla slags studier. Det är den anställde själv som avgör vad han eller hon vill studera. Det behöver inte vara så kallade nyttiga studier. De måste dock vara planerade, men behöver inte leda till examen eller betyg. Lagen gäller inte för renodlade självstudier. För facklig utbildning gäller rätten till ledighet från första anställningsdagen. För övriga studier krävs att den som vill vara studieledig ska ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt tolv månader under den senaste två års perioden.

Ledighetens längd är inte begränsad, den måste inte tas ut i en följd. Det är möjligt att studera på hel, halv eller deltid, t.ex. två timmar en dag i veckan.
Ledigheten ska anpassas till arbetet. Arbetsgivaren har därför viss rätt att skjuta upp ledigheten, vid facklig utbildning i högst 14 dagar, oavsett studiernas längd. För att skjuta upp den längre krävs fackets godkännande. Vid övrig utbildning omfattande högst en vecka också högst 14 dagar. Längre studieledighet kan arbetsgivaren skjuta upp i högst sex månader. Tiden räknas från det att arbetsgivaren fått ledighetsansökan. Om det är många på en arbetsplats som vill ha ledigt för studier har den som vill ägna sig åt fackliga studier företräde, i andra hand ska den som inte har mer än nioårig grundskola få ledigt.
För den som vill feriearbeta på sin arbetsplats under studietiden är det viktigt att formulera ansökan så att ledigheten endast gäller ”själva studietiden”. Efter studieledigheten har den anställde rätt till samma eller likvärdigt arbete som före ledigheten.

Den som avbryter sina studier har rätt att komma tillbaka till arbetet. Man ska meddela sin arbetsgivare när man vill börja arbeta. Vid ledighet mer än en vecka men högst ett år har arbetsgivaren rätt att skjuta på återgången till arbete i högst 14 dagar. Vid ledighet mer än ett år, har arbetsgivaren rätt skjuta på återgången högst en månad från tidpunkten du meddelat arbetsgivaren. Vid tvister om studieledigheten är det den fackliga organisationens tolkning som gäller tills tvisten har prövats. Det är alltså viktigt att vara med i facket och att det finns ett kollektivavtal mellan arbetsgivaren och facket.
För att studieledigheten ska vara semesterlönegrundande krävs att den som studerar får rekryteringsbidrag eller att utbildningen omfattar fackliga frågor eller frågor som har ett nära samband med facklig verksamhet. Studieledigheten är semesterlönegrundande under högst 180 dagar per år.

Ni som är lite insatta på hur de funkar på Volvo Lastvagnar så har de avtalat med facket (tror jag) att de får förlänga provanställningen 3 gånger, dvs 1,5 år kan du jobba som provanställd. När jag begär sen tjänsteledighet för studier har jag jobbat 1 år, och då har jag väl ändå visat vad jag går för. Provanställning på Volvo är annorlunda än andra jobb då man vill verkligen undvika varsel osv efter varslet för 2 år sen. Företaget vinner mkt mer på att ha provanställda. Därför tror jag att jag visat vad jag går för under mitt år. Men sånt får man ta med facket sen när det är aktuellt...

En vild gissning från min sida är att om man ansöker om studieledigt under sin provanställning så kommer den att upphöra inom 2 veckor pga diverse olika skäl.

Last edited:
Ta tjänstledigt för studier under provanställning signalerar rätt tydligt att du inte har för avsikt att fortsätta jobba på samma tjänst. Är du provanställd har du dessutom inte varit där så länge att du är oumbärlig.

Räkna med att de avslutar provanställningen.

Har pluggat lite smått och insett att det enda rätta för mig är att börja gå igenom alla mattekurser igen.

Har ett år på mig alltså. Matematik A och B går nog snabbt tror jag, sen kommer C,D och E gå långsammare.

Fysiken måste jag ju också repetera, fast vet inte om jag kommer hinna med allt på ett år, det blir lite tufft. Så jag undrar, vad är det man kan hoppa över egentligen? Är mekaniken det väsentliga, kan man hoppa över resten och klara sig bra på det?

Har pluggat lite smått och insett att det enda rätta för mig är att börja gå igenom alla mattekurser igen.

Har ett år på mig alltså. Matematik A och B går nog snabbt tror jag, sen kommer C,D och E gå långsammare.

Fysiken måste jag ju också repetera, fast vet inte om jag kommer hinna med allt på ett år, det blir lite tufft. Så jag undrar, vad är det man kan hoppa över egentligen? Är mekaniken det väsentliga, kan man hoppa över resten och klara sig bra på det?

Matte A och B går ju på en vecka, C,D,E går väl på en månad eller två på egen hand. (Det går mycket snabbare att fräscha upp det än att läsa in det första gången)
Men kolla upp på högskolan/universitetet, en del har sommarkurser för just uppvärmning, och alla ingenjörsprogram har typ uppfräschningsmaterial att gå igenom innan kursstarten.

Föreslår att du skaffar en bok som repeterar det väsentliga istället för att köra igenom alla dom där böckerna. Matematik för ingenjörer är ganska bra. Den innehåller ganska mycket repetition från gymnasiet. Är ju bara att hoppa över dom delar som inte hör till gymnasiematten.

Jag har hittat lite böcker från min korta Chalmers tid, ett repetitionshäfte, matematik för teknologer - går igenom de mest väsentliga inom gymnasiematten för att klara av studierna på en teknisk högskola. Ska gå igenom häftet, så vet jag var jag ligger och sen repetera de som krävs lite mer i mina gymnasieböckee. Låter som den bästa idéen iaf. Fysik À och B tänkte jag skumma igenom, med tyngdpunkt på den mekaniska biten. Önska mig lycka till!

Onödigt med repetition, de första veckorna av studierna ger tillräckligt precis som de andra skrev!

Min syn på saken är att sikta högt och lös det sen. Man kan inte vara förbredd på allt och det du kommer sakna märker du under resans gång.

Jag har aldrig kunnat allt kursmaterial men man ser ju vad som krävs på gammla tentor och då kan man plugga in det som är nödvändigt.

Min syn på saken är att sikta högt och lös det sen. Man kan inte vara förbredd på allt och det du kommer sakna märker du under resans gång.

Jag har aldrig kunnat allt kursmaterial men man ser ju vad som krävs på gammla tentor och då kan man plugga in det som är nödvändigt.

Precis, så jag ska inte döda mig själv nu och plugga igenom allt.

Men det är lite kul att känna på det lite igen, pluggar någon timme efter jobbet... det går framåt i häften och allt känns bra faktiskt.

Fysiken är ju bara kul att repetera :)

Det kommer gå bra detta, nu måste jag bara jobba, spara och vänta tills jag ska söka igen. Det är ju det jobbiga, speciellt när man vill plugga nu.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing