Ska hämta min nya hoj imorgon, fixa försäkring på en söndag?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Hej, ska hämta en zx9r uppåt landet imorgon. Hojen är för tillfället avställd och oförsäkrad. Säljaren ska ställa på hojen tills imorgon men jag måste ju ha den försäkrad på hemvägen eftersom den ska köras hem.

Inte precis lätt att ringa runt och kolla försäkringspriser på en söndag.

Vad gör man i detta läget egentligen?

Kan man teckna en försäkring på vilket bolag som helst på internet och sen utnyttja ångerrätten på måndag när jag har haft chans att ringa runt och hitta bästa pris?

Eller kan jag köra hem hojen som påställd men oförsäkrad? Då går väl trafikförsäkringsföreningen in och "försäkrar" hojen för en avgift på ~300kr/dag.

MVH Andreas

Dålig koll på bolag generellt, men Bilsport&MC debiterar för den försäkrade tiden, dock minst 200:-, om du utnyttjar ångerrätten.

Svar: Ja.

Jag brukar göra så att jag försäkrar i bolaget där jag brukar ha mina bilar/hemförsäkring och sen när jag kommit hem och kollat upp allt i lugn och ro så ringer jag in och utnyttjar ångerrätten vid distansavtal. Det är till och med så att du kan ringa ikväll (förutsatt att de har öppet, vilket många fb har på sina callcenter) och säga att du vill ha en försäkring som gäller imorgon när du ska hämta din nya mc.

Jag tror det är mer eller mindre standard att man får betala för de dagar man haft den försäkrad men det är ju inte hela världen. Några tior/hundringar hit eller dit är inget att orda om när det är en smidig lösning.

Säg bara inte upp den ena försäkringen innan du bestämt dig för vilket bolag du vill ha och startat en ny försäkring där.

Du _kan_ köra hem den oförsäkrad och avställd men det är inget jag skulle rekommendera. Dels är det djävligt korkat om det skulle hända något och dels är det ett egoistiskt och osympatiskt beteende.

Daterar ni ägarbytet för exakt dag när du hämtar den lär du troligen få problem eftersom trafikförsäkringsföreningen kommer märka det i efterhand och vips får du antagligen en smaskig faktura. Klart bättre att offra de "tior" det kostar att ha den hos valfritt försäkringsbolag under hemfärden (och tills man valt annat fb) istället.

Han måste troligen ha den försäkrad också om han ska ställa på den. Vet du att säljaren kommer ordna detta? Han drabbas troligen av någon kostnad och många backar när de ställs inför kostnader utöver det som bestämts. Ja, plus påställningsavgiften också då.

Ursäkta att jag är halvt om halvt osammanhängande. Trött som en örn.

En annan idé är ju att ta den på släp (om du har den möjligheten). :)

Oavsett. Lycka till med köpet och ha så skoj på din nya hoj. :)

Last edited:
Jag köpte min senaste hoj avställd i höstas, körde den några mil (hisingen till mölndal) och sen kördes den på kärra en bit. Har sedan dess stått avställd och oförsäkrad i väntan på säsongen.

Ifall jag hade varit i din sits hade jag bett säljaren ställa på den och sen teckna en försäkring där jag får bäst premie (går ju att ringa till vissa, och vissa går att kolla på nätet). I efterhand kan man ringa runt till fler bolag och kolla efter bättre pris.

Hur svårt är det att fixa en bil+släp och slippa köra i +3 grader? Ok jag kanske är bekväm av mig :rolleyes:

Annars så har 90% av alla bolag öppet för att kolla försäkring även på helg.

Jag har ibland ringt fb fredagen före och sagt att jag skall hämta en mc på söndagen och önskar en försäkring fr.o.m då. Har funkat. Har också hänt att jag måndagen efter ringt in och önskat att de bakdaterar försäkringen till dagen före. Men detta är ju väldigt olika mellan försäkringsbolagen hur det funkar.

IF har sitt callcenter öppet varje dag. 0771655655.

Folksam har öppet alla dagar i veckan, inga problem, har även SMC-rabatt :tummenupp

Annars kan du ju köra hem den o ställa av den direkt, då blir det TFF en dag, så hojen är ju alltså trafikförsäkrad hursomhelst, bara den inte är avställd

Säljaren kan ju ha den kvar på sin försäkring till måndag
Precis! När säljaren ställer på den återupptas hans senaste försäkring automatiskt, och hojen är försäkrad på säljarens försäkring tills Transportstyrelsen mottagit regsitreringsbeviset med ägarbytet och registrerat hojen på den nye ägaren. Datera ägarbytet till t.ex. måndag. Kolla dock att säljaren har helförsäkring (så att den täcker ev. transportskada).

Folksam har öppet alla dagar i veckan, inga problem, har även SMC-rabatt :tummenupp

Annars kan du ju köra hem den o ställa av den direkt, då blir det TFF en dag, så hojen är ju alltså trafikförsäkrad hursomhelst, bara den inte är avställd

SMC rabatten togs bort vid årsskiftet tyvärr på folksam

Tack för alla svar och tips! Det blev till att försäkra den via internet så kan man känna sig säker på vägen hem också. Så får jag kolla mer ordentligt på priser hos andra bolag imorgon och ev byta.

Sitter på tåget till Linköping nu, lagom kul ska det bli att köra de 4a timmarna hem. Ser frusna sjöar och snö längst kanterna av spåret. Är man desperat så är man!

Tack för alla svar och tips! Det blev till att försäkra den via internet så kan man känna sig säker på vägen hem också. Så får jag kolla mer ordentligt på priser hos andra bolag imorgon och ev byta.

Sitter på tåget till Linköping nu, lagom kul ska det bli att köra de 4a timmarna hem. Ser frusna sjöar och snö längst kanterna av spåret. Är man desperat så är man!

O herregud...lider med dig! Ta det lugnt bara, jag bor inte fasligt långt från Linköping och här har det snöat idag och det är is kvar på mindre vägar. Men du lär väl hålla dig på motorväg, så det kommer nog inte bli njutning av mc turen på något sätt på mitt sätt och se det men dock säkrast möjligast om man skall köra. Entuismen över ny hoj lär släppa när kölden biter sig fast i dig.

De e bara att ta det lugnt. Har sett ett antal sporthojar ute och åka under gårdagen.

Grattis till nya hojen! :tummenupp

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...