Ska fyrverkerier förbjudas?

Fyrverkerier skall...


  • Antal röstningar
    0

Smagatusk

Guest
Jag är emot förbud men skulle vilja se en begränsning av fyrverkerier till nyår. Främst för att husdjur skräms (min hund är livrädd), men även för att det är störande och totalt onödigt att börja smälla redan vid jul. Jag vet ett flertal personer som också skräms av fyrverkerierna. Helt ologiskt, men likväl. Värre, och mer förståeligt, är det kanske för dem som är traumatiserade från krigshärjade länder.

Så vad tycker ni?

Gott Nytt År! Klockan kvart i tolv sitter jag med hunden i tvättstugan. :4skrika
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Man kunde väl gjort som med majbålen? Kommunen står för ett skådespel med fyrverkerier. Skötta av proffs så det blir lite snyggt och inte en jävla gröt bara. Och så länge skattebetalarna ska betala passningen av fotbollssupportrar och annat löst folk är det fan ingen som ska gnälla på att det kostar skattepengar. :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tog det fetaste de hade. Förstår ditt resonemang..speciellt om man är hundägare.
Men trots allt så är det i princip bara på nyår man skickar iväg raketer. Det är en rätt mysig föreställning jorden runt som jag tycker man ska behålla som tradition. Ifall det skulle råka missbrukas o man börjar höra fyrverkerier sena kvällar o nätter flera dagar om året så hoppar jag nog över på din sida.
Ett tips är att sätta in hunden i det rum det låter minst i. På med musik i hög volym så minskar det effekten av det höga smällandet utifrån
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Man kan inte köpa vettiga professionella fyrverkerier för vettiga pengar, de som finns är rena bajset som aldrig ger den upplevelsen som önskas.

Så för att tänka klimatsmart, slippa skrämma folks husdjur, och minska risken för att en idiot på fyllan skadar en av ens anhöriga bör detta helt läggas på kommunen som vid dessa tillfällen ordnar en vettigt kalas på vettig plats eller inget alls.

Jag var fyrverkeri tokig som liten och har gjort mycket dumt, är rena turen att jag och mina vänner har hörseln, fingrarna/händerna samt synen kvar samt inte lyckades skada andra.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Istället för fyrverkerier borde vi ha en tyst minut vid midnatt för att visa vårt missnöje med krig, svält, orättvisor, rasförtryck och den nya regeringen!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är detta vägen vi vill gå?

Förbjuda allt som inte passar?

Staten som barnvakt och uppfostrare?

I mitt tycke är det bättre att förklara för folk hur dom ska bete sig och straffa de som inte sköter sig istället för att straffa alla i förebyggande syfte så, Nej till förbud!

Men, kan hålla med om att det inte längre går att handla vettiga pjäser.....

Kommer ihåg när man kunde handla en tårta på 8kg krut för 2500(tror det var en 40 effekter), vart inte så länge sen, de var prisvärda, har inte hittat något prisvärt på några år så jag har i besvikelse inte handlat något i år eller förra året så rent tekniskt så kan de införa förbud, jag handlar inget ändå.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tillåt bara försäljning den 31:e december, problem solved!

I Norrköping kör kommun fyrverkeri...klockan 18 ?!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja, det kommer ju att funka bra att förbjuda, precis som det funkade med smällare.:lol
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Förbud leder bara till smuggling. Det är ju inte direkt svårt att köpa smällare fortfarande och dom smällarna man kan köpa från Polen t.ex. är bra mycket kraftigare än man kunde köpa i Sverige förut.
Det smugglas duktigt med smällare och kraftiga raketer och fyrverkeritårtor idag redan.

Eller ja smugglas och smugglas, det är bara att beställa på nätet och sen hämtar man ut paketet på posten. Tullen koncentrerar ju sina resurser på alla droger som handlas på nätet så smällare/fyrverkerier är inte direkt högsta prio.

Jag hoppas inte och tycker inte att fyrverkerier ska förbjudas
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom det blivit en folksport att skjuta fyrverkeripjäser in i folkmassor, så: Ja.
Licensplikt på fyrverkerier.
De som tycker att det är skoj att elda pengar får gå en kurs för att bli licensierade.
Ger möjlighet att lagfara ligister.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Får väl inte inneha under 18 år?

Så in till station och ringa föräldrarna är väl en start.
Nu är det inte de under 18 med föräldrar som stödjer det svenska samhället som är problemet.
Vad är påföljden för innehav av fyrverkerier i för låg ålder?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Njeae...

img-2695.JPG
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top