Ska foten ner på krypkörning

Rockme

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Yamaha 600
Hej Gubbar och Gummor

Jag har fått lite olika uppgifter om hur stoppet ska gå till vid krypkörnings
banan med stop, ni vet bana 3-4. Ska foten ner i backen vid varje stopp
eller ej ?

En annan fråga med anledning av att en del blivit kuggade vid ledning av hoj.
Ska ledning börja med ryggen/bakhjulet ut mot konerna/banan, alltså man står i basen av det tänkta T't

Tacksam för svar

/Rockon

Rockme skrev:
Hej Gubbar och Gummor

eller ej ?

Ja. Det är ingen trialbana vetdu. ;) Men fixar du det utan att sätta i foten blir du nog inte kuggad för det.

Rockme skrev:
Ska ledning börja med ryggen/bakhjulet ut mot konerna/banan, alltså man står i basen av det tänkta T't

Tacksam för svar

/Rockon

Japp. Sen kommer VV-gubben förmodligen tala om vart du ska ta vägen med hojen in i T:et.

Rockme skrev:
Hej Gubbar och Gummor

eller ej ?

Tacksam för svar

/Rockon

Ja, foten ska ner vid stoppet.
Och ja, du börjar ledningen ungefär vid första konen med ryggen mot konerna. Sedan vid toppen av 'T't svänger du mot det håll som du inte ska starta ifrån, och backar därefter hojen till utgångsläget varifrån du sedan startar krypkörningen.
Märker du att du håller på att leda hojen så den kommer fel (den bör ju helst stannas allra längst upp vid på 'T't så blir det lättare i början på krypkörningen), så kan du köra den framåt lite och rikta upp den och sedan fortsätta bakåt igen.

Rockme skrev:
Hej Gubbar och Gummor

eller ej ?

Tacksam för svar

/Rockon
vafan är detta för en uppkörniing...ska man leda hojen å hålla på...på min tid (som bara är tre år sen men ändå) så var det "garagevändning", slalombana med undanmanöver och inbromsningden enda gån man fick sätta ner foten var när man var klar med respektive moment, aldrig annars

stoppet vet jag inget om, men ledningen ser ut såhär

va fan! bilden kommer inte med :va

Bifogat

Last edited:
Uppkörnings gubben ska gå igenom alla moment på plats och visa hur det går till. Fårga om du inte förstår. Men på den banan där man stannar ska foten ner i marken.

Farbrordane skrev:
vafan är detta för en uppkörniing...ska man leda hojen å hålla på...på min tid (som bara är tre år sen men ändå) så var det "garagevändning", slalombana med undanmanöver och inbromsningden enda gån man fick sätta ner foten var när man var klar med respektive moment, aldrig annars

Ja, tanken bakom det här med att leda hojen är väl att man inte ska kunna ta körkort för en hoj som man inte kan hantera. En liten människa på 30 kg kan ju ha vissa problem att hantera en tyngre hoj. I och för sig så kan ju en person som precis klarar att hantera en 700 kubikare sedan springa och köpa en HD eller Goldwing som väger hur mycket som helst...

akta dig för att ta det för lungt nu bara!!!!
blev kuggad på att jag visa att jag kunde ta det lungt....i trafiken
fattar inte att dom kuggar en 22åring som tar det lungt...
vid krypkörning lek med kopplingen det är typ det dom tittar på
inbromsningarna kållar dom hur mycket du får ihop gaffeln(från det du börjar bromsa)
och kör inte privat för det GÅR FAAN INTE

dsoders2 skrev:
akta dig för att ta det för lungt nu bara!!!!
blev kuggad på att jag visa att jag kunde ta det lungt....i trafiken
fattar inte att dom kuggar en 22åring som tar det lungt...
vid krypkörning lek med kopplingen det är typ det dom tittar på
inbromsningarna kållar dom hur mycket du får ihop gaffeln(från det du börjar bromsa)
och kör inte privat för det GÅR FAAN INTE

Man ska hålla trafiktempo vilket gör att man blir kuggad om man kör för sakta... Det verkar inte vara helt ovanligt att man blir kuggad för det... Har hört ganska många...

Det är nog ingen fara om du gör fel heller :P Jag ledde hojen åt fel håll men han ja körde upp för tog tag där bak och drog den baklänges så ja kunde leda vidare :tungan

Kör inte konstant sakta.
Kör "fort" där du kan göra det utan risk och visa tydligt när det finns faror runt omkring, genom att du tar det lugnare. :)

Bas_Rutten skrev:
Man ska hålla trafiktempo vilket gör att man blir kuggad om man kör för sakta... Det verkar inte vara helt ovanligt att man blir kuggad för det... Har hört ganska många...

men jag e 22år kille borde det inte vara mer ansvars visande att ta det lungt.... jag tror 100% av alla unga mc killar kan och kommer köra fort och antagligen över trafik tempot.

dsoders2 skrev:
men jag e 22år kille borde det inte vara mer ansvars visande att ta det lungt.... jag tror 100% av alla unga mc killar kan och kommer köra fort och antagligen över trafik tempot.

Att du kör överdrivet lugnt på uppkörningen ser förättaren som
ett spel för gallerierna eller att du är osäker i trafik. Att efter korsning
ut till tex. 90 väg smyga sig upp till 90 gör VV-gubben antagligen
bara irriterad.

dsoders2 skrev:

Jo man kan ju tycka det, men det man ska visa under körprovet är att man kan behärska trafiksituationen. Med menas att man ska hålla trafiktempo, anpassa sin körning efter omgivningen, vara observant på potentiella faror, m.m. Att köra 50 på 70-väg gör att du kuggar på samma sätt som du kör 90 på 110-väg. Det innebär att du inte håller rätt trafiktempo om det inte finns en anledning till att du håller ned hastigheten. I ett villaområde kanske det är 50-väg men håller du 50 är det omöjligt att stanna i en korning som högerregeln gäller om det inte är helt fri sikt. Då spelar det ingen roll om du har bromsberedskap eller inte, du blir kuggad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT