Ska flytta till Frankriket [hjälp]!

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Det är med en tår i ögat, som jag börjar inse att jag kommer missa alla fina bankörningar m.m. i år.

För nu är det så att min kära sambo ska börja jobba i Frankrike (Lyon). Självklart stöttar jag henne i detta beslut, och hakar på ner till detta lustiga land. Hon hade inte så svårt o övertala mig faktiskt :)

Nu till själva ”problemet”!.
Eftersom jag kommer ha mycket ledig tid till övers där nere. Så kommer jag självklart att ta med mig min andra kvinna i livet…. Tessan! Min temperamentsfulla italienska i rött.

Det jag har lite svårt för och bestämma mig om, är hur jag ska ”smuggla” ner henne?

• Jag kan ju köra ner henne självklart. Men det är ju faktiskt ganska jobbigt (ca 200mil) och det är ju inte så jättegod ekonomi i det heller. Dessutom så skulle det var lite roligare om man inte va ensam som körde.

• Vi kommer att få hjälp med att flytta ner vissa saker, genom en flyttfirma. Kanske man kunde slänga upp hojen där med? Problemet är nog att jag har lite svårt för att lita på folk jag inte känner. Allra minst på flyttgubbar. Kommer säkert att bli repor m.m .. om den ens kommer ner?

• Kanske man kan skicka den med ngn budfirma eller liknande. Vet inte om detta är svindyrt eller inte?

• Kan man ta med sig bågen på tåget ner?

• Eller har jag sån tur att det är ngn annan som ska åka ner dit i typ Maj månad? Och dessutom har plats på släp eller liknande :)

Det finns säkert massor av andra lösningar. Därför frågar jag nu er, om ni har några bra tipps och råd i denna saken. Eller kanske är någon av ovanstående funderingar, det som skulle funka bäst.

//Peppe

Jag tror att det bästa egentligen är att köra ner den själv då. Kan bli lite trist i 200mil, men du kommer också se olika natur. Kan vara sevärt. Att buda ner hojen lär ju kosta skjortan. Om du nu kan lita på flyttgubbarna blir det väl billigt och ta den med all annan last?
Lycka till!

200 mil är inte så farligt långt. Vänta till sommarn så kanske nån vill hänga på.

jag kan buda ner den för en ringa kostnad av 24000:- :)

Bud är nog inte det billigaste alternativet dock, men jag vill ha långkörning!

hursom helst, lycka till med flytten!

Jag tror att det bästa egentligen är att köra ner den själv då
Som det ser ut just nu, så kommer jag nog köra ner. För jag har ju ingen tidspress på mig. Jag kan ta den tid det tar. Men man är ju alltid nyfiken på andra alternativ.

Villka är det som ska hjälpa till med att flytta ner sakerna??
Det har vi inte fått reda på ännu. Nu kanske jag överdrev lite angående min tillit till flyttfirmor. Men lite orolig är man alltid. För repor m.m. Sen vet jag inte om jag får räkna in min ducce till flytten?

jag kan buda ner den för en ringa kostnad av 24000:-
Sen menade jag inte bara budfirmor, utan fraktföretak i det stora hela. Måste nog tacka nej till ditt erbjudande ;)

Jag kan oxå buda ner den. Jag är dock lite dyrare men mycket bättre. 30.000:- + moms kostar det.

Jag har dessutom tillstånd för internationell godstrafik på väg.

Jag lovar att det inte kommer att bli en skråma på den.

PeppeBus skrev:
Sen menade jag inte bara budfirmor, utan fraktföretak i det stora hela. Måste nog tacka nej till ditt erbjudande ;)

Det är ändå ett lite lätt rabatterat pris... :näsblod visst e vi billiga?!

roller skrev:
Jag kan oxå buda ner den. Jag är dock lite dyrare men mycket bättre. 30.000:- + moms kostar det.

Vadå bättre??? jag e den bästa budchaffisen i heeeelllaaa världen!!
bow28.gif

RoLLER skrev:

Jag har dessutom tillstånd för internationell godstrafik på väg.

Jag lovar att det inte kommer att bli en skråma på den.

Ingår det en fin liten redigerad filmsnutt på hela resan oxå??

//Peppe

Det blir nog bra med flytten på något sätt.
Lyon hm, då har du nära till Grenoble Route Napoleon mm
kalasvägar :tummenupp
Raseribanan Paul Rickard är det heller inte långt till.

BMW R90s skrev:
Det blir nog bra med flytten på något sätt.
Lyon hm, då har du nära till Grenoble Route Napoleon mm
kalasvägar :tummenupp
Raseribanan Paul Rickard är det heller inte långt till.

:banana Låter ju lovande. Då kanske man har lite o göra på dagarna iaf :)

jag hadde kört ner den om jag var dig,
är det 200 mil ner, så kan du beta av det på en tre fyra dagar utan att stressa sönder dig själv, plus att det säkert kommer bli en minnesvärd resa.
Och om vädret är taskigt mot dig så kan du ju dra lite på tiden.
Se det som en perfa semester med flickvännen =)

ZejtaN skrev:
jag hadde kört ner den om jag var dig,
är det 200 mil ner, så kan du beta av det på en tre fyra dagar utan att stressa sönder dig själv, plus att det säkert kommer bli en minnesvärd resa.
Och om vädret är taskigt mot dig så kan du ju dra lite på tiden.
Se det som en perfa semester med flickvännen =)

Jo det är inte omöjligt att det blir så. Men flickvännen får flyga :rolleyes: Lite svårt o sjutsa på min ducce :)

//Peppe

Ja du lär ju ha jävligt tråkigt där nere :rolleyes:

Kan ju glida runt i en massa länder jag är inte alls avundsjuk...tjänar bruden så mycket cudos att du bara kan glida runt på hojen ?

Låter som en kul resa...Man kanske skulle ta lite semester o följa med :)
Bjuder du på en gratis övernattning i Lyon ?? :D

Att köra ned skulle bjuda på mkt fina vyer, jättevackert däromkring!
Dessutom måste du åka till Annecy, ca 2 tim norrut!
Underbar stad med en massa hojar vid fint väder!!!

Tjenare!

En polare ville sticka ner till södra europa för att studera språk över sommaren. Han var modig och plockade på sig 2 månaders packning på sin ducce monster och blåste iväg. Han gjorde så att han åkte ner genom danmark och någonstans i norra tyskland så stannade han. Varför?
Jo, han tog sin mc på tåget. Det fanns något nattåg(stavning?) där det var avsett att ha med sig sin mc, det ingick försäkring och bla bla bla. Det kostade runt 1500 kr om jag inte minns helt fel. Sedan var han nere i södra tüskland eller norra frankrike(kommer inte ihåg exakt) nästa dag. Sen var det bara att köra de goa bitarna. :banana

Mitt tips iaf! :tummenupp

Släng upp den på flyttlasset. Jag flyttade hela mitt bohag till London för några år sedan. Gick kanon. Tyvärr blev soffan lite skitig, men flyttfirman (Texab) pröjsade det utan att knorra. Flyttfirmorna är försäkrade upp till öronen, iallafall de som är seriösa.

Josafan skrev:
Tjenare!

En polare ville sticka ner till södra europa för att studera språk över sommaren. Han var modig och plockade på sig 2 månaders packning på sin ducce monster och blåste iväg. Han gjorde så att han åkte ner genom danmark och någonstans i norra tyskland så stannade han. Varför?
Jo, han tog sin mc på tåget. Det fanns något nattåg(stavning?) där det var avsett att ha med sig sin mc, det ingick försäkring och bla bla bla. Det kostade runt 1500 kr om jag inte minns helt fel. Sedan var han nere i södra tüskland eller norra frankrike(kommer inte ihåg exakt) nästa dag. Sen var det bara att köra de goa bitarna. :banana

Mitt tips iaf! :tummenupp

Lät ju så perfekt som det kan bli!!! :tummenupp

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!