Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011

• Antal röstningar
    0
Brukar gå en eller ett par SMC kurser per år vilket bara det gör det värt medlemskapet. Kommer att fortsätta betala in premien.

Knappast SMCs fel att försäkringssamarbetet med Folksam och Trygg Hansa föll kan jag tänka mig. Det var helt och hållet sporthojs kollektivet förtjänst. Tror inte heller att försäkringsvillkoren tilltalade alla. Själv hakade jag upp mig på 25% självrisk vid stöld.

Att man nu samarbetar med ett försäkringsbolag som inte tar sporthojar rör mig inte om ryggen. Fortfarande får man SMC rabatt på vissa bolag vilket borde gynna alla trots allt.

Galne Dansken här på forumet tycker jag är rätt aktiv och kommer med många bra inlägg. Även om vi inte ser allt arbete som läggs ner tror jag nog att de inom SMC gör så gott de kan för att ta tillvara på allas intressen så gott det är möjligt.

Men du hade inget problem med det här påståendet?

Catman ger det svar jag skulle gett dig.
Men jag ärligt vilja veta hur SMC införde A-begränsad. Efter som jag inte har en aning om smcs roll i den frågan. Guw verkade ju veta så jag bad honom vidareutveckla.

Last edited:
Jag tycker att det utan tvekam bara nästan finns fördelar med att vara med i smc. För det första så kostar mitt medlemskap bara 225kr/år (en fulltank nästan precis eller 4 öl på krogen eller en platta svensk starköl på bolaget) sen så spar jag in en del slantar på försäkringen vilket gör att jag redan där har tjänat in medlemskapet. Därefter så betalar jag en hundring mindre varje gång jag kör på rörken/järfälla/tuvängen you name it, jag kör hellre runt på en gocartbana och övar än ute på de allmänna vägarna, dels för att det är roligare sen så får jag oftast ut något mer om inte annat så träffar man alltid trevligt folk som delar samma intresse som en annan, vad jag sparar och inte sparar på storbana är en annan sak. Hur många kronor om året jag vill betala smc väljer man beroende på hur mycket man deltar i, men jag kan lova att ju mer man deltar desto roligare får man.

Sist och inte minst så får man hem en tidning varje månad som man kan sitta och läsa på dasset :)

För er som inte anser det värt att vara med i smc så var inte det, finns ingen som tvingar er till att vara med i en klubb om ni inte vill det. Men i mina ögon gör smc ett bra jobb för oss på två hjul.

Nu bor inte jag i stockholmo, men det är ingen bana, är det så svårt att fatta?

Jodå det är en bana. Men ingen roadracingbana.
Den håller inte tävlings eller träningsklass för att träna rr.
Det är däremot en ypperlig bana för smcs fortbildningsverksamhet.
Precis som kurserna på rr-banorna som smc bedriver så är innehållet kopplat till trafiken. Den största skillnaden är att det kommer vara betydligt lättare att se/förstå sambanden på Arlanda TT.

När vi startade sporthojsprojketet 2004 så var det inte alls självklart att man var tvungen att hålla en kurs på en bana. Man skulle mycket väl kunna hålla den på en vanlig gata. Tex slingerbulten.
Det kan man fortfarande! Det kanske skulle vara mer givande då.. och mindre snack om att vi håller på med dold rr-träning.

Jag är inte tillräcklig engagerad för att ta reda på allt som SMC gör, men tillräckligt gammal för att fatta att en intresseorganisation som driver våra intressen gynnar oss. Ja, jag betalar.

SMC Försäkringen är kass !!

Jag har Folksam men valde att inte utnyttja smc rabatten då den ger helt kass självrisk. har för mig att jag skulle spara nån tusing på ett år genom smc, i gengäld så skulle jag få 25% i självrisk vid stöld istället för 3000.

Tycker det är ett konstigt resonemang. Nu drar i och för sig jag nytta av det mesta som SMC gör. Men även annars bör man ju stötta det jobb de gör. SMC får ju svara på remisser från transportstyrelsen (eller vad de nu heter). På så sätt motverkar de ju negativa beslut för oss. Vem hade annars fört vår talan?

En enorm fördel är ju att man får köra bana helförsäkrat!! Rätt otroligt egentligen. :tummenupp

Naturligtvis blir man besviken när man som sporthojsägare tvingas pynta en sju dj-la massa pengar för sin försäkring och samtidigt känna att SMC inte verkar lägga något krut i dessa förhandlingar. Dock finns ju en annan sida av myntet. Vi skulle inte ha dessa försäkringspremier om det inte hade varit för att sporthojar kostar försäkringsbolagen en massa i ersättningsanspråk. Vad det beror på kan var och en fundera på.

Jag har stor förståelse för att krompulkorna inte vill betala högre försäkringspremie för sporthojarna, men SMC ÄR en medlemsorganisation och ska agera för alla sina medlemmar, inte bara en kategori.

Finns en massa saker SMC gör bra och verkar för MC åkandet i stort. Just av den anledningen kommer jag vara med även nästa år och hoppas på att man kan komma fram med en bra sporthojsförsäkring tillsamans med ngt försäkringsbolag.

Ensam är stark:confused:

Jag har Folksam men valde att inte utnyttja smc rabatten då den ger helt kass självrisk. har för mig att jag skulle spara nån tusing på ett år genom smc, i gengäld så skulle jag få 25% i självrisk vid stöld istället för 3000.

Du snackar om 2 helt olika saker.

SMC-försäkringen som alla kallar den, är en rabatt om du är SMC-medlem.

Den andra försäkringen, med 25% självrisk, kallades för Sporthojsförsäkringen.
Den finns ej numera då folk inte tecknade den.

Nu bor inte jag i stockholmo, men det är ingen bana, är det så svårt att fatta?
Svårt o fatta...

Kör du bandagar för att ha roligt?
Har du mindre roligt på en smc kursdag?
SMC för att få lära sig, sen bandagar för att träna på det.

SMC, nej tack. De har gjort mitt körkort dyrare utan att göra mig till en säkrare MC förare.

Jag har stor förståelse för att krompulkorna inte vill betala högre försäkringspremie för sporthojarna, men SMC ÄR en medlemsorganisation och ska agera för alla sina medlemmar, inte bara en kategori.

Ensam är stark:confused:

Precis.
Och eftersom det satsades en massa krut på Sporthojarna under en 5-årsperiod, så togs beslutet att göra något för de resterande 90% av SMC's medlemmar.
Dessa stod bredvid och stöttade SH-projektet i tro om att det skulle bli bättre för alla i slutändan.
Men eftersom SH-åkarna inte tog chansen fullt ut så stöp det på målsnöret.
SH-projektet som sådant var en framgång, då SMC genom utbildning/fortbildning lyckades minska dödsolyckorna på jlass 7+-hojarna.
Men försäkringsbiten fallerade å det grövsta.
Därför lades det krut på resten av SMC's medlemmar igen.
SH-kollektivet har ff tillgång till kurserna och allt annat, men försäkrings-samarbetet lades ner då ingen egentligen var intresserad.....

SMC, nej tack. De har gjort mitt körkort dyrare utan att göra mig till en säkrare MC förare.

Förklara gärna för mig som inte fattar sammanhanget.

Last edited:
Jag är med i SMC av samma skäl som jag är med i Motormännen, de jobbar aktivt för att stävja vissa politikers dåraktiga förslag.

Har själv under alla år sedan 1992 då jag tog kort o gick med uttnyttjat diverse rabbater,
Den jag tjänat mest på var arbetet då de var med och tog fram SMR försäkringen på 90-talet, om man köpte hojen av en handlare, detta gav mig 1/3 i försäkringspremie under ett par år.

Jag kommer fortsätta vara med att stödja SMC.

Jag blir nog kvar som medlem, men jag är fruktansvärt besviken på att SMC inte samarbetar med ett försäkringsbolag som gynnar även oss sporthojsåkare. Känns lite som vi blev bortglömda under vägen.

Vi på sporthojer blev inte glömd bort - Vi har kämpad som galningar för att få till en lösning bättra än dagens! (jag jobbar på SMCs kansli)
Problemet / utmaningen är enkel: Sporthojer måste reducera antal försäkringsärinden / skador!
Max. 10% av MC beståndet är sporthojer. Hälften av anmälda skador är sporthojer, och 80% av kostnadsmassen är sporthojer.
- Därför vill inga gör extra bonusser på sporthojs försäkringar.

Bilsport & MC, Länsförsäkringar införde maskinskade garanti i sina befintliga MC försäkringar - eftersom SMC var på. Bland argumenten var att stimulera efterfrågan på ABS, som enligt studier ger färre skador.

I mitt fall är min S1000RR billigare hos Folksam, än via BMWs märkesförsäkring - sen tillkommer -10% SMC rabatt, och sen -15% (tror jag det är) f. att jag har ABS.

Jag vill utan att blinka lova att vi fortsat kämper på för att få en klok och lösning för sporthojerna.

Vad vi däremott har lyckas med att i princip alla bolag ger är att den vanliga försäkring gäller när man går på SMC kurs.

Om en vecka kommer nordens största MC tidning (SMCs medlems tidning MC Folket) hem till medlemmen - där kommer artikel om SMC SPORT - vart SMC igen gör ett framstöd för sporthojen.

SMC på 2 minutter

SMCs verksamhet är så stor och omfattande att jag efter fyra års anställning nästan själv har jobbigt att fatta allt vi gör.. och hur vi lyckas..

Guw: Jag ska sedan kolla med historikken - tycker också det låter hmmm!!!

Du som inte får dina 10% hos Folksam - om inte du får löst det med Folksam ska du självfallet ringe SMCs kansli, så får du hjälp - fråga efter Bjucken.

Jag är inte tillräcklig engagerad för att ta reda på allt som SMC gör, men tillräckligt gammal för att fatta att en intresseorganisation som driver våra intressen gynnar oss. Ja, jag betalar.

Samma här, och det har jag gjort i många år, även när jag hade uppehåll med åkandet.

Du har ju rabatt på varje smc körning på gocartbanor, samt tidningen mc folket i lådan. bara det är orsak att vara med:tummenupp

Samma här. Och att jag sen får tillbaka ett par hundringar på försäkringen genom medlemsskapet är ju ingen nackdel.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman