Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011

• Antal röstningar
    0
Några milstolpar i SMCs historia:

1982 SMC stoppar åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.

Du glömde året då SMC införde A-begränsad.

Dvs i praktiken att man måste vara 21 år för att få köra tung motorcykel.... (okej, 20 om man körde upp för begränsad på sin 18års dag)

Eller är det bara SMC som har gjort saker om dom är bra och någon annan som har gjort dom om dom är sämre för oss motorcyklister?

:D

Konstiga resonemang. Sporthojsförsäkringen togs ju bort för den var en ekonomisk katastrof för Folkskam, skulle SMC skjuta till pengar?
Vi fick en chans till billigare premie om vi kunde låta bli att kasa runt och repa dyr plast, men det sket sig.

Tycker det är ganska själviskt att köra hoj och inte vara med i SMC med försvaret "de gör ju inget för mig", tycker personligen de gör ganska mycket för MC-ister i allmänhet. Bogvisir och reflexvästar till trots.

Sen är ju SMC vad medlemmarna gör den till, gå på ett möte om ni har åsikter.

Sen vad är det det kostar? 350:-? Det är ju fan knappt 2 sporthojstankningar, en enda fin dags åka mao... Mycket att bråka om.

Jag är inte med smc men funderar på att gå med just för att åka på lite kurser mm. Har ingen anning om vad dom har gjort lr inte för mc men antar att det är bra att nån för mc åkarnas talan.

Smc och Folksam har fortfarande ett samarbete.
Som medlem ska du ha 10% rabatt på en basförsäkring.

Sporthojsförsäkringen hos Folksam lades ner av Folksam inte av smc.
Det förhandlades med andra bolag men inget av dem är intresserade.

Bilsport o mc o smc har ett samarbete som kan gynna 90% av alla medlemmar och om vi Sh- förare kan visa att vi efter smc-kurser klotar mindre är de intresserade av Sh med.

Du glömde året då SMC införde A-begränsad.

Dvs i praktiken att man måste vara 21 år för att få köra tung motorcykel.... (okej, 20 om man körde upp för begränsad på sin 18års dag)

Eller är det bara SMC som har gjort saker om dom är bra och någon annan som har gjort dom om dom är sämre för oss motorcyklister?

:D

Smc införde inget. Smc har inte beslutanderätt.
Så du kanske kan vidareutveckla ditt påstående?

Är med, tycker att det är värt det lobbyarbete som SMC gör. Tidigare har jag även använt sporthojsförsäkringen men det antar jag skiter sig nu, förhoppningsvis får man lite rabatt ändå.

Vad är nu medlemsavgiften, 350pix för ett år? Vad är det i paritet med försäkringar, service/underhåll mm för mc-åkandet? SMC jobbar för oss även om det inte alltid gynnar alla i plånboken så har alla nån nytta av det, direkt eller inderekt. Eller?

Själv "sparar" 50% i försäkringspremie på två av hojarna, dvs den ena är "gratis". :)

Gick med i SMC innan jag tog A-kortet för rabatten på försäkringen och för att kunna köra med SMC på rörken och liknande.

Nu har jag betalat i 3år utan att känna att jag fått nåt tillbaks.

Samarbetet med folksam har upphört och tagits upp med Bilsport och MC som inte ens försäkrar en sådan hoj som jag kör.

På rörken, tuvängen samt järfälla gocartbana har jag åkt dit flera ggr och fått vända hem så den biten har jag gett upp.

På storbanor har jag kört med andra arrangörer alla ggr nu i sommarän de SMC arrangerat.

Den nya banan i Arlanda ger samma säkerhet som vanliga landsvägar mer eller mindre utan några avåkningszoner samt med diken så att betala för att åka allmänväg är inte intressant, kör rätt ok på gata så fila på den delen är jag inte intresserad av då jag kör med bra marginal på gata (säg vad ni vill men snabbare kommer jag inte köra på gata pga. omständigheterna)

Resten vad SMC kämpar för har jag ingen aning om, eller ser det inte som det gynnar mig nåt då bankörning blir mer och mer intressant.

Så frågan är mer eller mindre om det är nåt att betala för nästa år eller ska man skita i det?

Det intressantaste var just billigare försäkring, men hann inte ens utnyttja det innan det sket sig.

Tråkigt att du fått vända hem från knix-kurserna.
Men det beror knappast på smc?

Tråkigt med att du sågar Arlanda tt innan du ens kört där.

Kul att du kört bandagar.
Det är bra ställen att skaffa sig mängdträning.
Smc bedriver fortbildning inte bandagar.
Vill du få hjälp att bli en säkrare förare går du en kurs. Är ditt mål endast att lägga snabba varv håll dig till bandagar.

Smc lägger ner mycket jobb som gynnar alla som kör mc.
Du kanske inte märker en personlig vinst i det... Just för att det gynnar den stora massan.

Tja tack vare SMC kan du åka den hoj du gör idag tex.... Bara en sak av allt som SMC gjort genom åren!!

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Årsmöte 2010/Årsmöteslunta 2010.pdf

Läs igenom sidorna 36-37 och nog tror jag att det finns nåt som borde intressera dig som MC-förare...

Och förresten, den lilla peng som det kostar. Hur många här betalar gärna de 375:- kronorna som SMC medlemsskapet kostar på en normal lördagskväll??

Jag kommer fortsätta vara medlem. Brukar köra på Rörken och Järfälla ett antal gånger för 200:-/gång, ej medlem 300:-/gång. Jag ser till att vara i tid på dessa banor och har aldrig blivit utan plats i just den grupp jag velat köra i. Utöver detta så har det blivit minst en storbanekurs per år. Sammantaget så tycker jag att medlemsavgiften på 350:- är försvarlig i förhållande till vad jag får för den. Som sagt, två tankningar motsvarar ca 350:-, och det tankar iaf jag gladeligen för på en dag. Inte mycket att tjafsa om.
@ Bullysmile: Se till att åka lite tidigare till nån Knix-kurs, så får också du en väst.

Att du är för trött att hinna till gocartbanorna får väl du ta å ditt eget ansvar och åker man några gånger så har du tjänat in medlemsavgiften!

Fick för övrig hem deras rabatthäfte i april och utnyttjar du hälften av dom så sparar du tusenlappar!

För de få riksdaler det kostar tycker jag det är mer än värt det!

Bilsport o mc o smc har ett samarbete som kan gynna 90% av alla medlemmar och om vi Sh- förare kan visa att vi efter smc-kurser klotar mindre är de intresserade av Sh med.

Där har alla raketer något att ta åt sig! Förhoppningsvis kanske det går att få en sporthojsförsäkring hos bilsport&mc också inom en snar framtid! :tummenupp

Varför ska vi låta bli att vara med?
Är dte nån som talar för våran sak så är det väl just smc, om inte dom har medlemmar bakom sig så kommer ingen att lyssna på dom.

Var lite solidarisk och betala in 375:- per år. Det överlever nog dom allra flesta.

Jag är med och kommer fortsätta vara med.
Visst, nu får jag själv ut ganska mycket direkt från SMC genom 4 kursdagar på Gelleråsen och ett antal på Tuvängen, så jag har ju en personlig gain också.
Men samtidigt om man tittar igenom det arbete som SMC genomför dels här hemma i Sverige men också ute i Europa så skulle det för mig som hojåkare kännas ganska dumt att inte vara med och stötta detta enorma arbete som många eldsjälar lägger ned enormt mycket tid på.

Nyfiken på vad just nu? Kolla här
Titta gärna under "SMC:s arbete / frågor"

Sen är det väl ganska fantastiskt, stockholmarna har klagat konstant sedan jag gick med på det här forumet över att det inte finns nån bana i stockholm.
När det nu finns en bana på Arlanda som man får och kommer attnyttja, ja då duger inte den....

Är ni så jävla bortskämda där nere?

Smc införde inget. Smc har inte beslutanderätt.
Så du kanske kan vidareutveckla ditt påstående?

Men du hade inget problem med det här påståendet?

Några milstolpar i SMCs historia:

1963 SMC bildas av några hundra entusiaster
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på 70 km/h för mc.
1973 SMC drar igång avrostningar för mc-förare.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1979 Samarbetet med Holmia inleds som gav års-, chopper- och
offroadförsäkringar
1982 SMC stoppar åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1989 Nya rättvisare försäkringsklasser för motorcyklar införs.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.
1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mcorganisation,FEMA.
2000 SMCs protester lönade sig: accisen slopas för mc och
förslag om enhetsskatt för bil och mc skrotas.
2004 SMC kör de första sporthojskurserna. Kontrollbesiktning
för mc glesas ut, en fråga SMC drivit.
2005 SMC inför Folksam försäkringsrabatt efter genomförd
fortbildning. SMC blir partner till California Super bike School, CSS.
2007 SMC och Vägverket undertecknar ett handlingsprogram
för säkrare infrastruktur för motorcyklister.

saxat från internetz

Edit.
Jag går +400sek/år genom att vara medlem tack vare 10% på folksam, så jag stannar sålänge jag har Mad Max.

Sen är det väl ganska fantastiskt, stockholmarna har klagat konstant sedan jag gick med på det här forumet över att det inte finns nån bana i stockholm.
När det nu finns en bana på Arlanda som man får och kommer attnyttja, ja då duger inte den....

Är ni så jävla bortskämda där nere?

Nu bor inte jag i stockholmo, men det är ingen bana, är det så svårt att fatta?

Men du hade inget problem med det här påståendet?

SMC har inte beslutanderätt.
Men genom lobbyverksamhet kan man påverka besluten.
som tex att stoppa ett otroligt korkat lagförslag från att genomföras.

MEn det är fortfarande inte SMC som slutligen beslutar om det....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman