Ska det vara tillåtet att skjuta en inbrottstjuv?

Det var tider när det gick att råna en bank med en sån här.

AR221094G.jpg

Skulle egna barn ge dig rätt att stå över lagen? Iof. skulle nödvärnsrätten att försvar även barnen ge dig rätt att gå mycket längre än om du var ensam. Men våldsmonopolet har polisen

Skulle egna barn ge dig rätten att stå över lagen? Iof. skulle nödvärnsrätten att försvar även barnen, ge dig utökad rätt att gå mycket längre i att försvara er, än om du var ensam. Men våldsmonopolet har polisen tack och lov.
Följ polisens rekommendationer iaktta, notera, larma & retirera. Du vet inte vad du möter & måste värna din egen säkerhet/hälsa främst, den går före alla materiella ting du har. Blir du trängd slåss för att komma undan, skrik påkalla uppmärksamhet. Med fokus på att komma oskadd ur situationen. Nu är jag inte så naiv så att jag tror att detta funkar i alla situationer men det är en förutsättning för att minimera risken för att bli skadad.
Tänk en förlängning av detta resonemang som förts på tråden dvs. att vi tar lagen i egna händer med beväpnade medborgargarden som ger sig ut & spanar efter skumma individer som de misshandlar godtyckligt i förebyggande syfte eller för att någon tror att skurken kan ha gjort ett brott tidigare. Vigilantes - nej tack.

Jag frågade bara om du har barn. Har du det?

Måste bara fråga om du menar att ett nyväckt spädbarn också skall citat; "iaktta, notera, larma & retirera" slut citat, eller menar du att hon bör lämna det sovande barnet för att inkräktarna kanske inte skadar det? Kåken låg tydligen rätt avsides, hon var klar över att de var "up to no good". Möjligen gjorde hon precis vad som stod i hennes makt för att skydda sig och sitt barn, inte de materiella tingen, eller du räknar barnet till den sista kategorin?

Min fråga till dig rör sig mer om huruvida du är förmögen att förstå vad en förälder kan vara beredd att göra för att skydda sin avkomma i en pressad situation. Jag vet inte om jag har det i mig när det väl gäller men jag hoppas det. Jag har inte agiterat i favör för det skedda men väl med förståelse för hennes agerande.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien