Ska det vara tillåtet att skjuta en inbrottstjuv?

Intressant då att tråden handlar om huruvida det skall vara tillåtet att skjuta en inbrottstjuv. Är det sportskytte eller jakt det handlar om? Kanske en kombination?

Du håller alltså med om att din liknelse var osedvanligt fånig.

Du drog upp ett självmord som anledning att förbjuda skjutvapen.
Det var osedvanligt fånigt.
Min liknelse var i det sammanhanget adekvat.

Du drog upp ett självmord som anledning att förbjuda skjutvapen.
Det var osedvanligt fånigt.
Min liknelse var i det sammanhanget adekvat.

När jag drog upp det var det inte ett självmord, det framkom först dagen efter. Det är osedvanligt fånigt att inte läsa inlägg innan man kommenterar dem.

Jag har inte heller något intresse av att förbjuda skjutvapen. Däremot har jag ett extremt intresse av att leva i ett samhälle där normen inte är att kreti och pleti har vapen hemma som de kan, och uppmuntras, att använda.

Om det ändå vore så enkelt. Då vore Bonny och hans kollegor arbetslösa.

Tyvärr så är det inte alla som märker dessa saker. Jag ska inte säga att jag är bäst på det heller men jag är bra på att veta vilken attityd personer har = hur de mår.

Tyvärr så är det inte alla som märker dessa saker. Jag ska inte säga att jag är bäst på det heller men jag är bra på att veta vilken attityd personer har = hur de mår.

De som går runt och visar på olika sätt att de vill ta livet av sig ropar ofta på hjälp. De som verkligen bestämt sig för att ta livet av sig de gör det bara utan att påvisa något avvikande beteende som vanligtvis är en signal att något inte står rätt till. Varken du eller någon annan kan hindra en sådan person. I efterhand kanske ni kan hitta pusselbitar som skulle kunna vara en förklaring, men då är det redan för sent.

Ang. debatten om vapen i hemmet och vådaskjutning så kan jag bidra med lite statestik som gäller barn under 15 år.
(var och en får dra sin egen slutsats)

Child safety is an important issue. Firearms injuries are the second leading cause of non-natural death in childhood and adolescence. (CDC, 2004) Accidental shooting deaths are most commonly associated with one or more children playing with a gun they found in the home. (Choi, et al, 1994) The person pulling the trigger is a friend, family member, or the victim. (Harruff, 1992) In the period from 1979 to 2000, accidental firearms deaths involving children declined in the U.S., aided by child access prevention laws and felony prosecution of offenders. (Hepburn et al, 2006) A study of nonnatural deaths in a large American city revealed that half of such deaths in persons from 10 to 19 years of age were due to homicide, and firearms were involved in 88% of them. (Heninger and Hanzlick, 2008)

The table below indicates mode of death for firearms injuries in the ten countries with the most reported deaths from firearms for children less than 15 years of age. (CDC, 1997)

Firearms Deaths by Mode of Death for Children <15 Years of Age
Top 10 Countries - Rate per 100,000

FOR114.jpg

När jag drog upp det var det inte ett självmord, det framkom först dagen efter. Det är osedvanligt fånigt att inte läsa inlägg innan man kommenterar dem.

Jag har inte heller något intresse av att förbjuda skjutvapen. Däremot har jag ett extremt intresse av att leva i ett samhälle där normen inte är att kreti och pleti har vapen hemma som de kan, och uppmuntras, att använda.

Det är osedvanligt fånigt att exemplifiera med en länk innan man vet vad som hänt.
Jag har inte heller något intresse av att förbjuda motorcyklar. Däremot har jag ett extremt intresse av att leva i ett samhälle där normen inte är att kreti och pleti har motorcykel som de ka, och uppmuntras, att använda.

Det är osedvanligt fånigt att exemplifiera med en länk innan man vet vad som hänt.
Jag har inte heller något intresse av att förbjuda motorcyklar. Däremot har jag ett extremt intresse av att leva i ett samhälle där normen inte är att kreti och pleti har motorcykel som de ka, och uppmuntras, att använda.

Men titta. Nu gjorde du sådär roligt igen, när du tog min text och ändrade ett ord. Liknelsen är fortfarande kass som du själv säger ovan, och den funkar inte bättre för att du upprepar den.

Var är Markus när man behöver honom? Han var iallfall bra på sånt här.

Men titta. Nu gjorde du sådär roligt igen, när du tog min text och ändrade ett ord. Liknelsen är fortfarande kass som du själv säger ovan, och den funkar inte bättre för att du upprepar den.

Var är Markus när man behöver honom? Han var iallfall bra på sånt här.

Varför är liknelsen kass?
Hur många dödsfall om året på motorcykel?
Hur många dödsfall om året med vapen?

Varför är liknelsen kass?

Är det ok om jag använder ditt citat från ovan? Sedan kan du säkert komma på en rad orsaker till, utan min hjälp;

Motorcyklar är leksaker.

Hur många dödsfall om året på motorcykel?
Hur många dödsfall om året med vapen?

Ingen aning, googla det antar jag. Vi har ju redan etablerat att liknelsen är jönserier så det verkar vara en rätt meninsgslös övning.

Last edited:
Är det ok om jag använder ditt citat från ovan? Sedan kan du säkert komma på en rad orsaker till, utan min hjälp;

Ingen aning, googla det antar jag. Vi har ju redan etablerat att liknelsen är jönserier så det verkar vara en rätt meninsgslös övning.

Vilka vi?
Du anser att motorcyklar är nödvändiga.
Du anser att vapen är jetefalija.

"If the guns get in the wrong hands we are doomed!" -Hollywood filmer

Fast idag finns ju pistolerna i "fel händer" i överskott medans Svensson är oskyddad.

Stämmer, men å andra sidan är jag mycket osäker på att "Svensson" är lämplig att hantera skutvapen för olika situationer på ett säkert sätt. Sen blir ju varenda Svensson som ha vapen inlåsta hemma ett potentiellt mål för grov brottslighet. Lättare att råna Svensson hemma än att skaffa vapen från mystiska människor i Balkan till överpriser.

Jag håller med dig, jag tycker inte heller det är en bra lösning egentligen (trots den liberal man är).

Med den tanken borde det redan idag vara lätt att stjäla vapen. Bara att vänta utanför en skytteklubb och följa någon hem. Fast de flesta har kanske gevär idag?

Jag håller med dig, jag tycker inte heller det är en bra lösning egentligen (trots den liberal man är).

Med den tanken borde det redan idag vara lätt att stjäla vapen. Bara att vänta utanför en skytteklubb och följa någon hem. Fast de flesta har kanske gevär idag?

Tävlingspistoler är ganska odugliga till bankrån.
De som håller på med "taktiskt skytte" har lämpligare vapen.
Men de är medvetna om att vapnen är stöldbegärliga, så det är inte lätt att komma över.
Öststatsvapen kommer man över för några hundringar om man vill.

Tävlingspistoler är ganska odugliga till bankrån.
De som håller på med "taktiskt skytte" har lämpligare vapen.
Men de är medvetna om att vapnen är stöldbegärliga, så det är inte lätt att komma över.
Öststatsvapen kommer man över för några hundringar om man vill.

Bankrånare vill inte ha pistoler ändå, småbuset tycker däremot det är häftigt.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien