Ska det vara tillåtet att skjuta en inbrottstjuv?

Vad skall du göra med din motorcykel? Kasta den på en inbrottstjuv? Ställa den lite lurigt innanför dörren och hoppas att de snubblar och bryter ett ben?

Du länkade till en artikel där någon dött pga en olyckshändelse.

Du länkade till en artikel där någon dött pga en olyckshändelse.

Det är fel.

Jag länkade till en artikel där det skett en dödsskjutning på en skjutbana, på dagtid, under kontrollerade former. I den här tråden propageras det för att kreti och pleti skall ha tillgång till vapen hemma för att skjuta inbrottstjuvar, under adrenalinpåslag, när de känner sig hotade. Det är en riktigt jävla dålig idé.

Folk tittar för mycket på film.

Jag hade inte känt mig ett dugg säkrare om att jag visste att mina grannar gick omkring beväpnade. Tvärtom, det hade känts osäkert och i allra högsta grad olustigt.

Det är fel.

Jag länkade till en artikel där det skett en dödsskjutning på en skjutbana, på dagtid, under kontrollerade former. I den här tråden propageras det för att kreti och pleti skall ha tillgång till vapen hemma för att skjuta inbrottstjuvar, under adrenalinpåslag, när de känner sig hotade. Det är en riktigt jävla dålig idé.

De var självmord kom de fram till

Jag hade inte känt mig ett dugg säkrare om att jag visste att mina grannar gick omkring beväpnade. Tvärtom, det hade känts osäkert och i allra högsta grad olustigt.

Precis.
Personligen hade jag nog hellre stoppat in ett par öronproppar än bett grannen skruva ner volymen på sin musikanläggning om jag visste att han hade en skarpladdad pistol innanför byxlinningen.

Hur kontrollerar man att medlemmar inte tar livet av sig?

Kontrollen bör naturligtvis ske en ganska god stund innnan de får tillgång till vapen och möjlighet att ta livet av sig. Fallet belyser ytterligare det faktum som, iallfall de flesta, begriper;

- Vapen är farliga
- Vapen i händer på folk som inte klarar av eller för den delen bör handskas med dem är än farligare

Jag utgår från att det finns kontrollsystem för sådant på en skyttekubb. Om inte annat andra klubbmedlemmar som förhoppingsvis har eget omdöme. Inte ens under så kontrollerade former lyckades man avstyra detta. Att mot bakrund av, bland annat detta, propagera för att fler människor på oklara grunder skall/bör ha vapen och få använda dem godtyckligt är jävlarimig imponerande dumt, till och med för SH.

Kontrollen bör naturligtvis ske en ganska god stund innnan de får körkort och möjlighet att köra livet av sig. Fallet belyser ytterligare det faktum som, iallfall de flesta, begriper;

- Motorcyklar är farliga
- Motorcyklar i händer på folk som inte klarar av eller för den delen bör handskas med dem är än farligare

Jag utgår från att det finns kontrollsystem för sådant på en motorcykelkubb. Om inte annat andra klubbmedlemmar som förhoppingsvis har eget omdöme. Inte ens under så kontrollerade former lyckades man avstyra detta. Att mot bakrund av, bland annat detta, propagera för att fler människor på oklara grunder skall/bör ha motorcykel och få använda dem godtyckligt är jävlarimig imponerande dumt, till och med för SH.

Om det roar dig så kan du ju gå till minneslunden här på forumet och konfirmera att det i flera fall brister vad det gäller motorcyklar.

Vill du propagera för förbud av motorcyklar så gör gärna det. Jag tror iofs att du har valt ett tveksamt forum, men det är en annan sak.

Liknelsen är i vart fall osmaklig såväl som osaklig. Vapen tillverkas för att döda. I min värld har motorcyklar ett annat användningsområde.

Jag hoppas de har det i din med.

Om det roar dig så kan du ju gå till minneslunden här på forumet och konfirmera att det i flera fall brister vad det gäller motorcyklar.

Vill du propagera för förbud av motorcyklar så gör gärna det. Jag tror iofs att du har valt ett tveksamt forum, men det är en annan sak.

Liknelsen är i vart fall osmaklig såväl som osaklig. Vapen tillverkas för att döda. I min värld har motorcyklar ett annat användningsområde.

Jag hoppas de har det i din med.

Vapen i Sverige används för sportskytte och jakt.
Motorcyklar är leksaker.

Finns inte en chans att avgöra vilka som är självmordsbenägna på förhand. Det går inte att läsa alla människor som en öppen bok.

Finns inte en chans att avgöra vilka som är självmordsbenägna på förhand. Det går inte att läsa alla människor som en öppen bok.

Jag träffade en av mina bästa kompisar på en fest.
Han var ovanligt glad.
Nytt jobb, ny bostad och flyt i livet.
Dagen efter var han död.

Det är fel.

Du länkade till en artikel som visar på att det kan vara farligt att hantera skjutvapen då det lätt blir tragiskt vid handehavandefel.
Jag misstänker att dödsfall på skjutbana är ungefär lika vanliga som dödsfall på motorcykelbana.

Jag träffade en av mina bästa kompisar på en fest.
Han var ovanligt glad.
Nytt jobb, ny bostad och flyt i livet.
Dagen efter var han död.

Fruktansvärt. Självmord är i mina ögon det lägsta man kan göra som människa. Min pappa tog livet av sig. Jag var bara några år gammal, men bearbetar nog konsekvenserna och orsakerna än idag nästan 30 år senare. Man behöver inga pistoler för att icensätta något sådant. En granne hängde sig för ca 1 år sedan i en lampkrok i taket i vardagsrummet efter att ha dragit ut huvudsäkringen. Jag vet det för det var min mamma som låste upp ytterdörren med huvudnyckel till den mörka lägenheten efter att flickvännen varit orolig. De var nära att vända vid dörren i tron att ingen var hemma, men gick in en vända till. Jag har träffat anhöriga och ingen hade någon förklaring till självmordet. De kommer nu likt mig att få leva med funderingar och tankar utan att någonsin komma nära sanningen.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien