Ska det vara så obekvämt att köra MC?

Grabben föö fan du måste träna dig stenhård, bara riktiga muskelmän kan köra mc ju..!

Kul att så många är tvärsäkra på vad problemet är. Komiskt med så många olika lösningar :rofl
Håller verkligen med. Galet.

Själv tänker jag såhär:

Suzuki GSX 400 E från 1983
Föraren är 192 cm
Det blir ”sjukt obekvämt” efter 30-60 minuter.
Det ”värker i handen” efter 1-2 timmar.

Detta låter helt normalt. Förmodligen är den gamla hojen obekväm för vem som helst att köra under längre pass än 30 min. Efter 2 timmar skulle de flesta som ger råd i den här tråden ha "värk i handen".

jag kör en xjr 1300 som är en sporttouring hoj, jag sitter väldigt upprätt o avslappnat, jag är 186 cm. och jag har aldrig dom här problemen, tror sporthojar ofta är obekväma innan du kommer in i et

Vilken sporthoj tänker du på?
helt ärligt har inte ens provat en själv, men ämnet har varit uppe många gånger förut. och ddet jag lärt mig härifrån är att är man ny o stel o tex kör runt i stan, blir det lätt obekvämt, pga av framåtlutad sittställning hård sadel etc. sporthojar gör sig rätt i aktiv körning i högre hastigheter. vad jag läst

"Ju fler kockar, desto sämre soppa"? :gnissla

Jag skulle nog ge råd som - "Trail-by-error-metoden". Prova dig fram (gärna med de råd du fått) och se vilket som passar DIG bäst. Sedan ska du ju inte ha samma hoj hela tiden. det är då det går upp ett ljus om hur din effektivaste körställning blir. Sedan har absolut vana och trafikerfarenhet stor betydelse.

TS - varför kör du mc?

helt ärligt har inte ens provat en själv, men ämnet har varit uppe många gånger förut. och ddet jag lärt mig härifrån är att är man ny o stel o tex kör runt i stan, blir det lätt obekvämt, pga av framåtlutad sittställning hård sadel etc. sporthojar gör sig rätt i aktiv körning i högre hastigheter. vad jag läst
TS kör ju inte sporthoj, utan en GSX 400 E från 1983.

Hejsan

Kanske du skulle skrinlägga planerna på att köra motorcykel och sätta dig i en bekväm bil i stället?

När jag var ny på motorcyklar så var det sista jag tänkte på om jag blev trött i handen, om det spänner i huvudet, sjukt obekvämt, sjukt tungt osv....

För mig var det en enda stor känsla av lycka när jag äntligen, efter ett år på mopeden fick sätta mig på en motorcykel!! Ont i handen, huvudet, sjukt hit och sjukt dit......nej, nej, det existerade inte utan det var bara en ren och skär lyckokänsla.

Kör bil om det är obekvämt att köra motorcykel och du inte brinner för det, det är mitt råd till dig.

MVH Marbeng

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...