Ska det vara så här mycket spånor?

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
KTM 640 LC4:
Skulle byta olja på hojen efter renovering (Ny kolv och lite lager mm. Gjort av Ragnar)

Magnetpluggen ser ut som pigge piggsvin. Är det normalt för rejsiga österrikare?

Nån som har liknande erfarenhet?

Sista dagarna jag kört så har ett ljud ukkpommit som jag inte kan lokalisera. Lite ringande skrammel som finns vid rull även utan motor igång.

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Bara att skrota skiten eller?

/Johan

Har du bild ? Lite flis är fullt normalt, men det ska vara småflis och inte grova saker.

Lite metallspån på magnetpluggen är normalt enligt KTM mekaniker, men stora metallflisor är illa.. Vad för lager har du bytt ? varför renoverade du motorn , rasade den innan ? isåfall vad som gick åt helvetet ?

Märkte Ragnar inte nåt mer i motorn vid renoveringen ?

så här såg min ut, då tog jag isär motorn............ å hittade mycket mera stuff

Bifogat

• plugg.jpg
    plugg.jpg
    27.3 KB · Visningar: 92
Har du nya lager blir det en hel del spån. När jag hade renoverat Husan så körde jag bara 10min sen böt jag olja och det var mycke spån redan då, sen böt jag igen efter 50min, spån då med men nu efter 3-4tim är det knappt märkbart längre.

kolv
connecting rod repair se
grooved ball bearing TMB
Cyl.roller bearing
Balancer shaft CPL
lining disk turn out FCC

byttes

På bilden ser det inte så mycket ut, men vinkeln är lite dålig. Det är även några längre "avskavda" spån på +10mm men ganska smala.

Bifogat

• P1010031.JPG
    P1010031.JPG
    125.3 KB · Visningar: 89
  • P1010029.JPG
    P1010029.JPG
    127.3 KB · Visningar: 110
Last edited:
Äsch, det där ser bra ut i KTM-mått mätt!!! Gör rent å fyll på ny olja bah, så gasar du......... :tummenupp

johanrehn80 skrev:
kolv
connecting rod repair se
grooved ball bearing TMB
Cyl.roller bearing
Balancer shaft CPL
lining disk turn out FCC

byttes

Så där såg min duke ut i 1300mil å 625an i de 800jag hade den.....

Så länge det är en fin kaktus av spån så verkar de tuffa på, kolla på min magnet så ser du "flisor" istället för ditt "spån" DÅ bör du ligga sömnlös :tungan

Maila bilden till Mr Chef som fixa motorn ska du se att det är normalt :banana

johanrehn80 skrev:
kolla andra bilden

Tom Byron skrev:
Så där såg min duke ut i 1300mil å 625an i de 800jag hade den.....

Så länge det är en fin kaktus av spån så verkar de tuffa på, kolla på min magnet så ser du "flisor" istället för ditt "spån" DÅ bör du ligga sömnlös :tungan

Maila bilden till Mr Chef som fixa motorn ska du se att det är normalt :banana

var kommer spånorna från?

De är ju magnetiska................lagerbanor???

På jobbet så blir det inget flygpass för helikoptrarna om jag skulle hitta EN ENDA sådan spåna.

Som min plugg ser ut så skickas hela motorn iväg på genomgång...........

Men nu är det ju stånkor det gäller

Mer spån än vad jag brukar ha i min maskin, men inget alarmerande ändå om det nu sitter nya delar i motorn. Kommer från växellådsdrev och lager bl.a.

TomK skrev:
Mer spån än vad jag brukar ha i min maskin, men inget alarmerande ändå om det nu sitter nya delar i motorn. Kommer från växellådsdrev och lager bl.a.

men skulle dreven släppa så mycket spånor från renoveringen till nu? Inte såå många mil ändå
:va

oki, jag är övertygad

Jag hade inte lika mycket spån i min fd DukeII, men tror inte att är nåt fara som de andra säger.. bara att köra på :yoparty

Vad är KTM motorerna byggda av om det bildas så mycket spån?
Det där är ju jäkligt mycket, och jag hade själv blivit väldigt orolig. Ingen annan motor jag mekat med har gett så mycket spån. Även om de varit nyrenoverade.

BillSkullman skrev:
Trisst Johan.. Hoppas de inte e nåt allvarligt.. //B

grejen är ju att det där skumma ljudet kom nyligen, som jag inte fattar vad det är. Sen har folk snackat om kopplingslagret som är vanligt på KTM ( vanligt på alla hojar, men rasar på KTM ofta)

Men annars gåt hojen som en klocka. Lite instabil efter kl 12. (bröt tån :) )

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back