Ska det vara olja vid svänghjul? GSX 750 -98.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Tjena!

Har en GSX 750 -98 (Sån där klassisk körskolehoj, kåplös) som jag för ca 2år sedan parkerade i ett dike via ett par studsar i asfalten. På grund av en taskig ekonomi vid tillfället blev det inte mer än att den fick stå efter det (halvförsäkrad). Och nu är det så att kåpan över svänghjulet/startkrans fick ett hål i sig.:crash

Så härom veckan skulle vi testa starta upp den, tog lös kåpan, såg rent å fint ut under, tänkte att det är väl ingen olja här, så tejpade igen kåpan lite fint, fyllde i lite olja och startade upp. Startade lätt(bortsett från vissa soppa problem) å gick fint, men såg sen när den stått på stödet lutad åt svänghjulshållet (vänster) ett tag att det läkt ut olja vid den spruckna kåpan.
Inge fel på det om det inte vore för jag är osäker om det verkligen ska vara olja vid svänghjulet?
Om det ska vara det så är det ju inge problem då är det ju bara köpa ny kåpa, ska det inte vara det lär nån packning torkat ut eller dylikt vilket innebär lite mer arbete.

Så är det någon som har ett bra svar på hur det ska vara på denna modell? Försökt hitta något på internätet men det verkar ju vara lite olika på olika hojar? Och just kåplösa GSX 750 verkar ju fan omöjligt att hitta nån info om? (Och delar för den delen, så om någon har en bra sida..):fakta

Väldigt tacksam för svar!:kär

Tack på förhand. //Jon

gsx 750 vettefan, men på gsxr 750 ligger svänghjulet i oljebad så troligen samma, kanske....

delar till de flesta japshojar finner man på http://www.cmsnl.com/

Haha ja det är ju just det är med "samma, kanske..." Är ju en lite annan motorkonstruktion, läste om lite crossar och då varierar det ju mellan årsmodeller typ (olika motorer).

Men tackar för svar iaf=)

Och tusan tack för sidan! Verkar kanon! Funkar det bra å beställa därifrån också eller?:)

Last edited:
om man säger såhär då.

Kåpa som ska hålla tätt mot olja går sönder vid dikes-körning, -troligt
Packbox som ska täta vevaxeln mot svänghjul går sönder vid dikeskörning, -inte troligt

Tät kåpa i metall och packning bakom denna ska hålla inne olja, - troligt
Kåpa i plast/annat junk-material ibland med litet dräneringshål i botten ska hålla inne olja, - inte troligt

är det olja där och det fungerat och varit tätt innan du körde i diket, och det är en helt tät kåpa med backning bakom vågar jag sätta en slant på att det ska vara olja där ;)

Haha jo det du säger är ju sant ;-)

Nä tanken med packboxen är ju att den skulle torkat ut av å stå still i två år. Troligt? Inte direkt. Men ville vara säker ;-)

Men som du säger, packningen lär ju sitta där av en anledning :-P

Men sidan där, lugn å beställa ifrån lr? :-)

Skulle också vilja höra lite andra omdömen om cmsnl.com. Jag har beställt, men det tar fan tid... tre veckor har jag väntat och det står bara "pending order" på beställningen. :( Står nåt om estimated shipping date i morgon (det har det gjort sen jag lade ordern), vi får se då.

Ajdå, jag har tidigare beställt där och fått grejerna på ca en vecka, och då udda saker som växellådsdrev och sånt ingen handlare i sverige har på hyllan.

Dock har de uppdaterat och gjort om sidan för ett tag sen, kanske har de fått strul pga det? eller så har jag haft tur när jag beställt och du haft otur, beställt där 2 ggr iaf och fått under en vecka båda gångerna så de är iaf inga scammers.

Du kan ju prova att ringa dem

Har du testa maila? Tkr utrikes firmor brukar va mkt bättre att svara på mail än svenska dito. Nu vet jag iofs inte hur dom är men :-P

Klubba: Tusen tack för svaren samt hemsidan! :-)

Generatorn är oljekyld, så ja det ska vara olja där.

Tackar! =)

Bara beställa lite motorkåpor då. Å blinkers, å hastighetsmätare, å kränga dit nya styret (biltema:crash) samt lite nya reglage. Fan nu taggar vi upp:D:yoparty

Tackar som sagt för dom snabba svaren! Då var denna tråd färdig =)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra