Ska det vara hål i ljuddämparen?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Idag såg jag något konstigt, höll på å fippla lite med hojjen och såg att det puffade ut lite rök undertill dömparen... Det kom ut lite svart oljeliknande skit också som fint la sig på golvet.

Undertill i både fram- och bakkant på ljuddämparen är det ett litet hål, ca 1mm i diameter, det ser borrat ut och är på båda dämparna, misstänker att det alltså ska vara där, men vad i helsike är de till? Ser ju mysko ut när det läcker ut lite avgaser där..

scud skrev:
Idag såg jag något konstigt, höll på å fippla lite med hojjen och såg att det puffade ut lite rök undertill dömparen... Det kom ut lite svart oljeliknande skit också som fint la sig på golvet.

Undertill i både fram- och bakkant på ljuddämparen är det ett litet hål, ca 1mm i diameter, det ser borrat ut och är på båda dämparna, misstänker att det alltså ska vara där, men vad i helsike är de till? Ser ju mysko ut när det läcker ut lite avgaser där..

Dränering?

Gixxer-Anders skrev:
Det slog mig att det borde vara det ja (efter att jag postat) men jag är inte helt säker och vill ju därför höra mer er här som har mer erfarenhet.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det är dränering så att inte dämparna rostar bort första året :)

Inge vidare att det var en massa vätska då i ena avgasröret.. Inte stått mer än nån månad typ.. Aja då vet ja, tack!!

Men lixom... vätska, dvs kondensvatten, blir det VARJE gång du startar motorn. Det funkar så. Helt normalt. Hade du inte haft hålet där hade du förmodligen redan haft ett rosthål precis just där hålet är borrat. När hojen körs varm försvinner kondensvattnet. Dvs, ge fan i å tomgångsköra. Finns ingen anledning alls till att låta hojen stå på tomgång annat än vid ett trafikljus (och när polisen står bredvid).

Jag hade precis samma fundering när jag hade köpt min hoj: "ska det vara ett hål där?". Efter en stunds funderande kom jag fram till att: "Det ska det nog". :)

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...