Ska det se ut såhär?? FZR 600

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja håller på med min FZR 600 som inte vill gå riktigt bra, å har nu kommit till tändningen, ska den här vara nerfilad på detta vis? vad kan det ha för betydelse??

sen en fundering till, ska det sitta brickor bakom denna när den skruvas fast? den hammnar ju i ett annat läge då.

Bifogat

• PA110087.jpg
    PA110087.jpg
    55.9 KB · Visningar: 485
Fluxir skrev:
ja håller på med min FZR 600 som inte vill gå riktigt bra, å har nu kommit till tändningen, ska den här vara nerfilad på detta vis? vad kan det ha för betydelse??

sen en fundering till, ska det sitta brickor bakom denna när den skruvas fast? den hammnar ju i ett annat läge då.
Vad är det för del det där? Pickup till tändningen?
Isåfall byt ut!

BMW R90s skrev:
Vad är det för del det där? Pickup till tändningen?
Isåfall byt ut!

är det så den heter? ja skulle uttryckt mig som så att "mojängen som känner av när gnistan ska gå."

Fluxir skrev:

Tror att den ska se ut på detta viset, den har blivit svarvad / fräst i samband med tillverkningen. Hela spolen gjuts in i plast och efter att plasten härdat så svarvar man fram metallkärnan.
Placeringen av spolen är viktig, radiellt sett från svänghjulet (den här sitter på utsidan eller??), axiellt sett så spelar det mindre roll, så länge den ligger mitt för magneten. Brickorna under spolen kan vara för att få positionen rätt i axiella läget. Radiellt sett så ska det nog vara ca 0.3-0.4 mm frigång om detta är justerbart.

Hornet_Fredde skrev:
Tror att den ska se ut på detta viset, den har blivit svarvad / fräst i samband med tillverkningen. Hela spolen gjuts in i plast och efter att plasten härdat så svarvar man fram metallkärnan.
Placeringen av spolen är viktig, radiellt sett från svänghjulet (den här sitter på utsidan eller??), axiellt sett så spelar det mindre roll, så länge den ligger mitt för magneten. Brickorna under spolen kan vara för att få positionen rätt i axiella läget. Radiellt sett så ska det nog vara ca 0.3-0.4 mm frigång om detta är justerbart.

Jobbar du på SEM :D

Hornet_Fredde skrev:

okej.
ja, den ligger på utsidan... den ser lite B ut om ja får säga det själv.. ser precis ut som om någon har varit på å filat på den med en vanlig fil...
så det är altså bara å sätta tillbax det här? för det ska inte va nåt fel med denna??

Fluxir skrev:
okej.
ja, den ligger på utsidan... den ser lite B ut om ja får säga det själv.. ser precis ut som om någon har varit på å filat på den med en vanlig fil...
så det är altså bara å sätta tillbax det här? för det ska inte va nåt fel med denna??
Kan du lägga upp en bättre bild på bara spolen?, lite svårt att se om den är skadad.
Prova och mät resistansen och kontrollera mot reparationshandbok, vet inte alls hur mycket resistansen ska vara.

Hornet_Fredde skrev:
Kan du lägga upp en bättre bild på bara spolen?, lite svårt att se om den är skadad.
Prova och mät resistansen och kontrollera mot reparationshandbok, vet inte alls hur mycket resistansen ska vara.

svårt å få bättre bild än denna...

ska kolla det där med mätningen sen, när ja hittat multimetern..

Bifogat

• PA110088121242.jpg
    PA110088121242.jpg
    43 KB · Visningar: 114
Hornet_Fredde skrev:

ja mätte upp den till 98,5ohm ungefär, kan det stämma? hittade inget i verkstads handboken.

Fluxir skrev:
ja mätte upp den till 98,5ohm ungefär, kan det stämma? hittade inget i verkstads handboken.

Spolen ser väl Ok ut tycker jag, 98,5 ohm verkar inte helt osannolikt. SEM systemen har mellan 20 och 115 ohm på triggspolen har jag för mig, så din spole är nog OK tror jag. Spolen kan iofs få spel när den blir varm i samband med att motorn har nått sin arbetstemp, du kan ju prova att mäta resistansen när du har kört motorn en stund.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...