Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Därför att det är Racing.Och skillnaden i motorvolym mellan en 350 å 600 är ju enbart slaglängd och borrning,samma motorblock vettu.Dee_cati skrev:Aha, trodde det var separat för växellådan... Hur fasen kan de då göra en 600cc-motor med endast 1liter oljevolym som ska vara till låda och koppling också![]()
Dee_cati skrev:Aha, trodde det var separat för växellådan... Hur fasen kan de då göra en 600cc-motor med endast 1liter oljevolym som ska vara till låda och koppling också![]()
Dee_cati skrev:För det första, vem fan orkar köra mer än 30 minuter i sträck på en husaberg? Så nej, oljebyte har jag inte gjort än och jag har inte kört många timmar sen jag fick den.
Jag ångrar inte valet av hoj, roligare än så här för lite pengar får man ju knappast. Iofs hade det varit skönt med en hoj med grejjerna på rätt plats, för det är fan inte racing att ha kicken på fel sida![]()
Ducati var det inga problem med allsSå länge man fyllde på olja (för där hann man inte byta innan den gamla var slut) och höll koll på ramen så inte den hade spruckit för mycket så var allt lugnt....
Dee_cati skrev:Det är inte en vanesak för mig, det är en principsakSaker ska vara gjorda som jag vill men i detta fallet får jag väl lära mig att kicka fel. Och tro mig, det är inte lätt för en annan. När jag sparkar boll så får jag inte ens iväg bollen hälften så långt med vänstern jämfört med högern.....
Dee_cati skrev:Filmerna känns lite overkill. Och nej, jag har inte valt fel hoj bara för att jag måste meka litegrann även om min filosofi brukar vara att köra tills det rasar och sen meka. Så är inte fallet denna gång.
Och jag har noll i tålamod oavsett vad det gäller så det var knappast speciellt bara för denna gång. Det jag blev som mest sned för var att den förbannade tändstiftshylsan inte gick ner i toppen. Mao måste man ha en specialhylsa?
Och när jag ändå har en tråd där det finns en kille som har en exakt likadan motor som jag så tar jag mig friheten att slippa söka när han erbjuder sig min hjälp, vilket jag är mycket tacksam för.
PS: jag har tankat ner manualen sedan tidigare (eller om det var två till och med) men jag åkte ut medans jag jobbade för att meka litegrann och hade inga papper alls med mig. Och som du säger så ska det inte behövas papper heller.
philsson skrev:precis den undre "pluggen" där man tappar ur oljan är ett filter. Ta loss båda filtrerna vid service. Rengör metallfiltret och byt ut papperfiltret. Smörj gärna upp oringarna till de understa filtret med lite olja. Stiftet får du ur med en vanlig tändstiftsnyckel.![]()
Eller så har man en hylsa som följer med hojen vilket passar som handen i handsken.David P. skrev:Alla måste krypa innan man går. Filmerna e jättebra, likaså manualerna. Jag har slipat till en vanlig stifthylsa så den passar.
Mvh
David
Jockwell skrev:Eller så har man en hylsa som följer med hojen vilket passar som handen i handsken.![]()
Ps. Manualerna är som en bibel för mig, de har hjälpt mig en massa gånger... Ds.
Dee_cati skrev:David, jag får följa ditt råd och kolla in filmerna ändå, även om jag är för stolt för att erkänna att det behövs...
FreddaAbborre skrev:Om du oroar dig över skit som far runt i motorn, köp en magnetisk bottenplugg. En liten magnet som fångar upp skit som far runt. Som komplement till filter.
Dee_cati skrev:Det trodde jag alla nyare motorer hade original redanFår väl magnetisera pluggen i garaget då, borde funka med samma prylar man har till verktygen. Å andra sidan så är det nog grönt, bara taskig gjutning och sen lite gods att gänga i. Men att de ens släpper iväg sådana exemplar!
En liten snabb fråga till bara.... Är det något som brukar jävlas när man ska rensa hela ramen? Framgaffel och bakdel verkar inte vara några större problem att lossa efter att jag har hängt upp den i lyften, men något annat man bör tänka på? Jag ska ha ramen helt ren och sen blästra den och lacka den alternativt gulkromatera om den får plats.
Dee_cati skrev:Det trodde jag alla nyare motorer hade original redanFår väl magnetisera pluggen i garaget då, borde funka med samma prylar man har till verktygen. Å andra sidan så är det nog grönt, bara taskig gjutning och sen lite gods att gänga i. Men att de ens släpper iväg sådana exemplar!
En liten snabb fråga till bara.... Är det något som brukar jävlas när man ska rensa hela ramen? Framgaffel och bakdel verkar inte vara några större problem att lossa efter att jag har hängt upp den i lyften, men något annat man bör tänka på? Jag ska ha ramen helt ren och sen blästra den och lacka den alternativt gulkromatera om den får plats.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |