Ska det se ut så här? (bild)

Aha, trodde det var separat för växellådan... Hur fasen kan de då göra en 600cc-motor med endast 1liter oljevolym som ska vara till låda och koppling också :va

Dee_cati skrev:
Aha, trodde det var separat för växellådan... Hur fasen kan de då göra en 600cc-motor med endast 1liter oljevolym som ska vara till låda och koppling också :va
Därför att det är Racing.Och skillnaden i motorvolym mellan en 350 å 600 är ju enbart slaglängd och borrning,samma motorblock vettu.

Dee_cati skrev:

har du funderingar över ditt val av hoj??
lite ågren kanske...

det e som sagt racing, det ska ändå renoveras titt som tätt, men som ducce kille borde du väl inte vara chockad.. jag har faktiskt äget en ducce en gång, det var det sämsta skit jag nånsin haft... så med det som min måttstock så är husaberg i mercedes klass.. :D

gamla husamotorn är ganska identisk med VOR maskinerna då dom är dirrekta kopior. 1 liter räcker långt, du byter väl olja efter varje körning...? nähe inte det..

//Ciao

För det första, vem fan orkar köra mer än 30 minuter i sträck på en husaberg? Så nej, oljebyte har jag inte gjort än och jag har inte kört många timmar sen jag fick den.
Jag ångrar inte valet av hoj, roligare än så här för lite pengar får man ju knappast. Iofs hade det varit skönt med en hoj med grejjerna på rätt plats, för det är fan inte racing att ha kicken på fel sida :mad:
Ducati var det inga problem med alls :rolleyes: Så länge man fyllde på olja (för där hann man inte byta innan den gamla var slut) och höll koll på ramen så inte den hade spruckit för mycket så var allt lugnt....

Dee_cati skrev:
För det första, vem fan orkar köra mer än 30 minuter i sträck på en husaberg? Så nej, oljebyte har jag inte gjort än och jag har inte kört många timmar sen jag fick den.
Jag ångrar inte valet av hoj, roligare än så här för lite pengar får man ju knappast. Iofs hade det varit skönt med en hoj med grejjerna på rätt plats, för det är fan inte racing att ha kicken på fel sida :mad:
Ducati var det inga problem med alls :rolleyes: Så länge man fyllde på olja (för där hann man inte byta innan den gamla var slut) och höll koll på ramen så inte den hade spruckit för mycket så var allt lugnt....

hehe.. du verkar ha hjärtat på rätt ställe. på fel sida? mot vadå? prova framåtkick...hehe.

så himla jobbigt e de la inte med kicken på vänster. :rolleyes: Seriöst.. du väjer dig rätt fort.

Det är inte en vanesak för mig, det är en principsak :huvet Saker ska vara gjorda som jag vill men i detta fallet får jag väl lära mig att kicka fel. Och tro mig, det är inte lätt för en annan. När jag sparkar boll så får jag inte ens iväg bollen hälften så långt med vänstern jämfört med högern.

Var ut i garaget idag och skulle skruva lite men stressad som jag var så åkte jag iväg innan jag slog sönder något på hojen. Skulle ta bort stiftet men min långa hylsa som är ca 2mm tjockare upp till än vad den är vid sexkanten passade inte i. Man måste alltså ha en specialhylsa till husaberg? Det gick efter mycket våld till slut (mot hylsa, inte hoj) och stiftet var borta. Glömde dock köpa nytt stift...
Hursomhelst så försökte jag fixa fram ÖD men det gick inte genom att rulla och inte heller genom att röra kicken för hand. Hur lossar jag enklast för att få svänghjulet blottat och snurra det? Motsols/medsols kvittar?
De här hojarna är rena rama raketmotorerna för mig jämfört med att skruva med bilmotorer. Fast man har stor erfarenhet av detta efter många trimmade bilmotorer som alltid trilskas så har jag mött min överman!

Just ja, oljan tömde jag aldrig. Jag fick för mig att det var den övre delen man skulle tappa oljan ur (filtret som ska bytas) och tänkte att någon ville skoja med mig så jag lugnade mig med det. Såg nu att ni menade samma ställe som jag trodde man skulle tömma på. Skulle ha skrivit upp det hela....

Dee_cati skrev:
Det är inte en vanesak för mig, det är en principsak :huvet Saker ska vara gjorda som jag vill men i detta fallet får jag väl lära mig att kicka fel. Och tro mig, det är inte lätt för en annan. När jag sparkar boll så får jag inte ens iväg bollen hälften så långt med vänstern jämfört med högern.....

Jag märker att du inte följde mitt tips på o ladda ner Husaberg-böckerna/filmerna då du där ser precis hur du ska göra o var du ska göra det.
Allvarligt talat så verkar det som du gjort lite fel val av hoj. Jag tycker du ska ta det lugnt nästa gång du mekar då dessa motorer är ett under av enkelhet att meka med. Fixar du det inte; byt hoj annars kommer du att bli olycklig. O snälla, sök lite här på forumet då de mesta svar på dina frågor finns här.

Mvh
David

Filmerna känns lite overkill. Och nej, jag har inte valt fel hoj bara för att jag måste meka litegrann även om min filosofi brukar vara att köra tills det rasar och sen meka. Så är inte fallet denna gång.
Och jag har noll i tålamod oavsett vad det gäller så det var knappast speciellt bara för denna gång. Det jag blev som mest sned för var att den förbannade tändstiftshylsan inte gick ner i toppen. Mao måste man ha en specialhylsa?
Och när jag ändå har en tråd där det finns en kille som har en exakt likadan motor som jag så tar jag mig friheten att slippa söka när han erbjuder sig min hjälp, vilket jag är mycket tacksam för.

PS: jag har tankat ner manualen sedan tidigare (eller om det var två till och med :va ) men jag åkte ut medans jag jobbade för att meka litegrann och hade inga papper alls med mig. Och som du säger så ska det inte behövas papper heller.

precis den undre "pluggen" där man tappar ur oljan är ett filter. Ta loss båda filtrerna vid service. Rengör metallfiltret och byt ut papperfiltret. Smörj gärna upp oringarna till de understa filtret med lite olja. Stiftet får du ur med en vanlig tändstiftsnyckel. :tummenupp

Dee_cati skrev:
Filmerna känns lite overkill. Och nej, jag har inte valt fel hoj bara för att jag måste meka litegrann även om min filosofi brukar vara att köra tills det rasar och sen meka. Så är inte fallet denna gång.
Och jag har noll i tålamod oavsett vad det gäller så det var knappast speciellt bara för denna gång. Det jag blev som mest sned för var att den förbannade tändstiftshylsan inte gick ner i toppen. Mao måste man ha en specialhylsa?
Och när jag ändå har en tråd där det finns en kille som har en exakt likadan motor som jag så tar jag mig friheten att slippa söka när han erbjuder sig min hjälp, vilket jag är mycket tacksam för.

PS: jag har tankat ner manualen sedan tidigare (eller om det var två till och med :va ) men jag åkte ut medans jag jobbade för att meka litegrann och hade inga papper alls med mig. Och som du säger så ska det inte behövas papper heller.

Alla måste krypa innan man går. Filmerna e jättebra, likaså manualerna. Jag har slipat till en vanlig stifthylsa så den passar.

Mvh
David

philsson skrev:
precis den undre "pluggen" där man tappar ur oljan är ett filter. Ta loss båda filtrerna vid service. Rengör metallfiltret och byt ut papperfiltret. Smörj gärna upp oringarna till de understa filtret med lite olja. Stiftet får du ur med en vanlig tändstiftsnyckel. :tummenupp

Inte på min, det är så satans tajt. Det är tajtare ovanför stiftet i toppen än vad det är i botten. Men det går ner en väldigt tunn hylsa nu efter lite modifikation med hammaren. Möjligt att det går med en vanlig nyckel som är extremt tunn men jag hade ingen sådan hemma utan bara tunna hylsor.

David, jag får följa ditt råd och kolla in filmerna ändå, även om jag är för stolt för att erkänna att det behövs...

David P. skrev:
Alla måste krypa innan man går. Filmerna e jättebra, likaså manualerna. Jag har slipat till en vanlig stifthylsa så den passar.

Mvh
David
Eller så har man en hylsa som följer med hojen vilket passar som handen i handsken. :)

Ps. Manualerna är som en bibel för mig, de har hjälpt mig en massa gånger... Ds.

Jockwell skrev:
Eller så har man en hylsa som följer med hojen vilket passar som handen i handsken. :)

Ps. Manualerna är som en bibel för mig, de har hjälpt mig en massa gånger... Ds.

Det var det jag undrade över om det finns, jag fick inte med någon iaf. Problemet löst nu iaf, ger mig på hojen imorrn igen för nu börjar jag bli ruskigt körkåt!

Dee_cati skrev:
David, jag får följa ditt råd och kolla in filmerna ändå, även om jag är för stolt för att erkänna att det behövs...

Haha, en annan kollade på filmerna så man slapp avslöja sig här som det puckot man är... :D

När du sett hur finfint det går att meka (iaf för mannen som konstruerat hojen) på filmen så går allt som en dans. Dessutom är filmerna kul o glo på!

Good luck!

/David

Om du oroar dig över skit som far runt i motorn, köp en magnetisk bottenplugg. En liten magnet som fångar upp skit som far runt. Som komplement till filter.

FreddaAbborre skrev:
Om du oroar dig över skit som far runt i motorn, köp en magnetisk bottenplugg. En liten magnet som fångar upp skit som far runt. Som komplement till filter.

Det trodde jag alla nyare motorer hade original redan :va Får väl magnetisera pluggen i garaget då, borde funka med samma prylar man har till verktygen. Å andra sidan så är det nog grönt, bara taskig gjutning och sen lite gods att gänga i. Men att de ens släpper iväg sådana exemplar!

En liten snabb fråga till bara.... Är det något som brukar jävlas när man ska rensa hela ramen? Framgaffel och bakdel verkar inte vara några större problem att lossa efter att jag har hängt upp den i lyften, men något annat man bör tänka på? Jag ska ha ramen helt ren och sen blästra den och lacka den alternativt gulkromatera om den får plats.

Dee_cati skrev:
Det trodde jag alla nyare motorer hade original redan :va Får väl magnetisera pluggen i garaget då, borde funka med samma prylar man har till verktygen. Å andra sidan så är det nog grönt, bara taskig gjutning och sen lite gods att gänga i. Men att de ens släpper iväg sådana exemplar!

En liten snabb fråga till bara.... Är det något som brukar jävlas när man ska rensa hela ramen? Framgaffel och bakdel verkar inte vara några större problem att lossa efter att jag har hängt upp den i lyften, men något annat man bör tänka på? Jag ska ha ramen helt ren och sen blästra den och lacka den alternativt gulkromatera om den får plats.

Problemet är oftast svingaxeln. Har nån av packboxarna gett sig är det helt ofantligt svårt att få bort det. Min hade rostat lite inuti o dra åt pepparn vad den satt. Enda var o gänga ut den med längre o längre distanser.

Annars är det superenkelt!

/dave

Dee_cati skrev:

Med lite våld o vaseline så brukar det inte vara nå problem.
Det roliga kommer när du ska sätta ihop skiten igen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT