Ska det se ut så här? (bild)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tänkte lägga den i teknik men här hänger det ju mer husabergare antar jag. Hur ser det ut innan för era oljepåfyllnings-lock, inte så här va? Det borde räcka att byta ut kåpan? Vet inte ens om det är likadan motor som de nyare modellerna, skickar med en helbild.
Och sen denna eviga fråga, vad ska spelet vara på ventilerna och vart fan sitter oljefiltret? Detta kunde jag söka om men när jag ändå startar en tråd om detta så kvittar det ju :D
 

Bifogat

  • oljepåfyllning.jpg
    oljepåfyllning.jpg
    69.8 KB · Visningar: 463
  • service.jpg
    service.jpg
    101.2 KB · Visningar: 275
0,10 i ventilspel.Oljefiltret sitter bakom cylindern,locket är på svänghjulssidan.Varför tänker du byta transkåpa?
 
Dee_cati skrev:
Tänkte lägga den i teknik men här hänger det ju mer husabergare antar jag. Hur ser det ut innan för era oljepåfyllnings-lock, inte så här va? Det borde räcka att byta ut kåpan? Vet inte ens om det är likadan motor som de nyare modellerna, skickar med en helbild.
Och sen denna eviga fråga, vad ska spelet vara på ventilerna och vart fan sitter oljefiltret? Detta kunde jag söka om men när jag ändå startar en tråd om detta så kvittar det ju :D

Ett tips är att gå in på Husaberg.se, Downloads och sedan Former files. Klicka där på din årsmodell o ladda hem användarhandbok o verkstadsmanual. Om inte det räcker går du sedan in på husaberg.org o laddar hem Husabergs film
om hur service går till.

Vad gäller motorblocket passar bara en 00a. 01 kom ny motor, 99 fanns inte hydraulisk koppling. Men som sagt, varför ska du göra det? Om det drar i gängorna o inte läcker borde det inte vara några problem.

edit: Nu ser jag att det är oljepåfyllningen, trodde det var avtappningen.. :kocko Ser väldigt dåligt på bilden vad du menar. Ligger det något löst eller vad är problemet?

Mvh
David
 
Last edited:
Som sagt så är det påfyllningshålets gängor som ser ut sådär. Det fanns ett litet hål upptill mitt i gängbanan och det såg ut att vara hemmahörande där men det andra som ni ser verkar inte vara hemmahörande där original. Det saknas alltså gods i gängorna men allt snurrar på fint.
Det finns säkerligen ingen anledning att byta ut kåpan eftersom det inte kommer läcka där uppe men hur fasen har det blivit sådär? Jag oroar mig över att det finns spån som far omkring efter det där men det visar sig när jag river skiten, vilket jag gör först när jag köpt olja och filter.
 
Lite porer i gjutningen förmodligen,inget att börja grina över...
 
Busaberg skrev:
Lite porer i gjutningen förmodligen,inget att börja grina över...

Helt seriöst? Det är gängorna jag pratar om ifall du menade något annat... Jag har sett bättre kvalitet på gängsnitt på en Skoda, och eftersom dessa inte gjuts så har de uppkommit i efterhand, men hur :va
 
Busaberg skrev:
Kåpan är ju gjuten.Eller har du billet på din :va

Gängorna är väl gjorda efter gjutningen skulle ja tro.

Peta bort lösa gängbitar o kör...det är väl en plastplugg så den behöver ju inga fingängor för att fungera.
 
ska de se ut såhär :D :rofl :lol

en tråd som börjar så kan aldrig vara bra :rolleyes:
 
Busaberg skrev:
Kåpan är ju gjuten.Eller har du billet på din :va

Kåpan är gjuten ja, men det gjuts inga gängor.

rejser, det är inga lösa gängbitar, det saknas alltså material i snitten. Hål rakt igenom! Men som du säger så är det ju plast och det är ovanför oljenivå så det lär inte läcka MEN jag oroar mig för vart resterna har tagit vägen....
Det var dock så rent för övrigt i gängorna så detta har säkerligen varit länge.
 
rejser skrev:
Gängorna är väl gjorda efter gjutningen skulle ja tro.
Självklart,men är gjutningen kass blir naturligtvis gängorna det också.Det var så jag menade.
 
Busaberg skrev:
Självklart,men är gjutningen kass blir naturligtvis gängorna det också.Det var så jag menade.

Aha, då är jag med. Du var lite kort i ditt inlägg så jag hängde inte riktigt med.

UT, där har vi en bra förklaring! Det lär inte bytas på garanti, den är ändå 5 år gammal hojen. Men som sagt så läcker det inte heller och har det varit så från början så är det ingen risk för avlagringar heller mao. Tack för svaret :tummenupp
 
Jag kan ta lite bilder när jag kommer hem på var du har de båda oljefiltrerna om du önskar. Det är ett metallfilter och ett pappersfilter.
 
philsson skrev:
Jag kan ta lite bilder när jag kommer hem på var du har de båda oljefiltrerna om du önskar. Det är ett metallfilter och ett pappersfilter.

Det får du gärna göra! Jag ska handla lite prylar till hojen idag och kommer nog inte hinna byta allt tidigast ikväll eller imorgon.
 
Dee_cati skrev:
Det får du gärna göra! Jag ska handla lite prylar till hojen idag och kommer nog inte hinna byta allt tidigast ikväll eller imorgon.
Om inte Philssons hoj oxå är en 00a kommer det se annorlunda ut.

Kolla istället på den här bilden.
Filtret sitter alltså under locket 14 som lossas med skruvarna 15 och 31. Var försiktig med O-ringarna, annars läcker det gärna lite olja där. Smörj dem gärna med lite olja innan återmontering.
Silen sitter innanför pluggen 10.
 

Bifogat

  • 00husa.jpg
    00husa.jpg
    59.7 KB · Visningar: 92
Aha, ok. Men det är högra sidan vi snackar om iaf :rolleyes: Och nummer 10, är det oljepluggen? Har inte kollat nånting på den än förutom att jag såg att den inte satt undertill iaf.
Sen köpte jag "swedex" 4t race oil 30w för 120:-/l, det måste väl funka klockrent? Tänkte köpa en dunk med antingen redline eller Helix sen så man slipper böka med småflaskor som bara blir dyrt i längden.
 
Jag har en 00a :tummenupp
nr 14 på bilden måste du känna igen från utsidan. Där sitter ett pappersfilter du måste byta ut. Sen sitter det ett metallfilter (nr10), när du lossat det så får du ut all olja ur motorn. Häll sen i 1 liter. Det ska precis täcka de första gängorna på påfyllningshålet.

EDIT: tog inga bilder idag men jag kanske kan ta några utanpåliggande bilder imorgon om det hjälper dig något mer än sprängskissen.
 
Last edited:
philsson skrev:
Jag har en 00a :tummenupp
nr 14 på bilden måste du känna igen från utsidan. Där sitter ett pappersfilter du måste byta ut. Sen sitter det ett metallfilter (nr10), när du lossat det så får du ut all olja ur motorn. Häll sen i 1 liter. Det ska precis täcka de första gängorna på påfyllningshålet.

EDIT: tog inga bilder idag men jag kanske kan ta några utanpåliggande bilder imorgon om det hjälper dig något mer än sprängskissen.

Aha, så det är alltså så man tappar ur oljan. Men det är ju så högt upp, därför jag reagerade. Då är det andra pluggen till v-lådan då antar jag?
Det är påfyllningshålet på vänstra sidan som ska täckas till första gängorna? Iofs så blir det väl rätt om man kastar i hela litern i maskinen. För det sitter ju en minimum-nivåskruv längre ned på kåpan, denna struntar man i alltså?
Jag tror jag klarar mig nu, jag återkommer om jag behöver bilder ändå :)
 
Dee_cati skrev:
Aha, så det är alltså så man tappar ur oljan. Men det är ju så högt upp, därför jag reagerade. Då är det andra pluggen till v-lådan då antar jag?
Det är påfyllningshålet på vänstra sidan som ska täckas till första gängorna? Iofs så blir det väl rätt om man kastar i hela litern i maskinen. För det sitter ju en minimum-nivåskruv längre ned på kåpan, denna struntar man i alltså?
Jag tror jag klarar mig nu, jag återkommer om jag behöver bilder ändå :)
Det lilla filtret sitter väldigt lågt. och Ja det är påfyllningshålet på vänster sida där oljan ska nå till första gängorna. Det är dock långt långt över minimum. Ang oljan så är de ju samma olja i växellåda, koppling som vev.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top