Ska däck/kolv se ut såhär?

Nyteknik skrev:
Nej, jag har faktiskt inte startat motorn! Har inte haft blybensin att fylla på den tomma tanken med och nu har jag monterat av cylindar etc. Så om det finns ett fatalt fel på veven kommer jag upptäcka det på licenskursen. :smasha

Mäta hit och dit är inte något för mig. Jag kommer låta någon med bättre koll känna där det går att känna och lyssna efter missljud. Watz menade att man oftast hör om veven är i behov av renovering.

Japp, cykeln vibrerar som fanken om det är lite glapp i veven.. Dock behöver den inte göra det precis innan den skär ändå..

oFFkeFF skrev:
Japp, cykeln vibrerar som fanken om det är lite glapp i veven..

Fast jag har ju inget att jämföra med. Senaste tvåtaktaren jag ägde var en Honda CR500R och den var inte precis fri från vibrationer. Hur ska det vibrera om det är bra/normala vibrationer? :confused:

Nyteknik skrev:
Fast jag har ju inget att jämföra med. Senaste tvåtaktaren jag ägde var en Honda CR500R och den var inte precis fri från vibrationer. Hur ska det vibrera om det är bra/normala vibrationer? :confused:

En 250 racer viberar inte särskilt mycket faktiskt, men det får du känsla för efter ett tag.

Nyteknik skrev:
Så om det finns ett fatalt fel på veven kommer jag upptäcka det på licenskursen. :smasha

Watz menade att man oftast hör om veven är i behov av renovering.

jag vet inte vad du fick för mail från Hårek...men till mig skrev han....

>Veiakseler er blitt overhalt til hver sesong og sylindre har fått nytt
>nicasil belegg flere ganger. Vei som sitter i nå bør overhales.

jag förstod det som att veven måste renoveras...lr????

Förresten kan det vara cylinderloppet som är lite slitet och inte kolvringen som gjort att de släppts förbi lite..

Chris Ash skrev:
Jepp, som sagt, kika lite på cyllarna.

Tyvärr har jag ingen aning vad jag ska kika efter. :confused:

ObruT skrev:
"Veiakseler er blitt overhalt til hver sesong og sylindre har fått nytt nicasil belegg flere ganger. Vei som sitter i nå bør overhales."

En -94 TZ250-vev bör hålla 300 mil mellan renoveringarna. Kan man belägga en cylinder med nicasil hur många gånger som helst?

Har ett svagt minne av att Sandy Berlin berättade för mig typ 1996 att en ny TZ250 vev gick 300 mil, sen efter första renoveringen gick den 200 mil och sen om den gick renovera en tredje gg så kunde man köra 100 mil på den.

Hans TZ var visserligen en '91:a men det kanske kan stämma på din hoj med?

Om-nicasila kan man göra obegränsade gg.

Axxexs skrev:
Har ett svagt minne av att Sandy Berlin berättade för mig typ 1996 att en ny TZ250 vev gick 300 mil, sen efter första renoveringen gick den 200 mil och sen om den gick renovera en tredje gg så kunde man köra 100 mil på den.

Hans TZ var visserligen en '91:a men det kanske kan stämma på din hoj med?

Aj då...

Axxexs skrev:
Om-nicasila kan man göra obegränsade gg.

Bra.

Kan kanske hända att vevaxelrenoverarna förbättrat sin teknik när dom renoverar vevarna nu än vad som dom gjorde för några år sedan? Så att dom håller längre vid en renovering? Att dom skulle få något kortare livslängd vid en renovering än mot en ny tycker iaf inte jag låter för otroligt.

Nyteknik skrev:
Tyvärr har jag ingen aning vad jag ska kika efter. :confused:

En -94 TZ250-vev bör hålla 300 mil mellan renoveringarna. Kan man belägga en cylinder med nicasil hur många gånger som helst?

vev.......vågar man köra 300 mil så är det ju lungt.

cylinder.........japp går nicasila hur många ggr som helst (Blir dock MYCKET dyrt när dom måste laga cylindrana)

obruT skrev:
vev.......vågar man köra 300 mil så är det ju lungt.

cylinder.........japp går nicasila hur många ggr som helst (Blir dock MYCKET dyrt när dom måste laga cylindrana)

Mycket dyrt....tja en merkostnad på 3-400kr tycker inte jag är "mycket dyrt" om man betalar typ 2000kr för nikasilen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8