Ska bli med katt, vad ska jag tänka på?

Katten vi har nu är inne mestadels, han lärde sej gå ut på egen hand på äldre dagar vilket gjort honom lite lagom småfeg. Han vågar inte lämna gården... :) Han fick lära sej detta eftersom vi inte orkade promenera med honom i koppel efter att vi fick barn. Katten längtade ut.... Ang kattahatande grannar kan det säkert finnas, men dom som vågar säga något är de som hjälper katten in om vi själva missar att han ylar vid porten. Mao, funkar fint att ha utekatt även i flerfamiljshus.

När jag var liten skaffade min mor och far en "bondkatt" som var utekatt från dag ett. Han blev 22 år gammal! Okej, han kom hem ganska ordentligt tilltuffsad ibland efter att ha fajtats revir, men han klarade sej. Var en fantastiskt trevlig och lugn/stabil katt när han var innomhus. Han lärde sej även åka hiss efter att föräldrarna flyttade. Fanns säkert grannar som inte ville befatta sej med katten, men det fanns lika många till som hjälpte katten in när han varit ute.

Personligen tycker jag att en katt måste kunna få springa av sej utomhus. Katter som bara får se fyra väggar livet ut tycker jag blir mossiga...

och köp för fan ingen katt hos nån som säljer för 1 krona tassen dom jävlarna skulle kastreras lika snabbt som katten!

köp en raskatt hos en seriös uppfödare gärna två om du är borta hela dagarna då dom gärna vill ha nån att ha nära sig och leka med.Detta för att uppfödare som är seriösa föder upp katter med stabilt psyke och sociala katter med minimal risk att dom har nån ärftlig sjukdom.

Uppfödarpropaganda. Stabilt psyke har inget med om den är rasren eller inte, eller skulle du säga detsamma om människor? Det är samma genetik. Katt- och hunduppfödarvärlden är hemsk, Hitler reborn.

Ärftliga sjukdomar får de även om det är raskatter, anledningen till att risken är mindre är att dessa brutalt utrotats tidigare i raslinjen mha avlivningar - som vi kunde läsa i tidningen i våras om hundvalpar som avlivades för att de hade fel färg på pälsen.

Min farmor har vid det här laget haft ett större antal katter (som mest upp till 20 utekatter samtidigt) - de flesta blev över tio år gamla, den äldsta strax över tjugo, och ingen av dem kostade mer än en påse bullar.

En katt som aldrig släpps ut har inte heller behov av att vara ute.

Men ändå sitter de i fönstren och längtar ut, klöser på möbler för de tröttnat på den enda klösleksaken och önskar att den fick gå ut och använda sina medfödda instinkter och till slut slutar de som en soffpotatis som bara vaknar för att äta lite grann och gå på lådan. Ja, jag har haft innekatt.

Personligen tycker jag att en katt måste kunna få springa av sej utomhus. Katter som bara får se fyra väggar livet ut tycker jag blir mossiga...

Håller med till 100%, precis som man inte har innehundar så bör man inte ha innekatt, de behöver också ut och smyga i snåren och i värsta fall tycker jag man ska gå ut med katten en gång om dagen om man nu ändå bestämmer sig för att ha en innekatt.

Oj, många bra råd, även om vissa säger mot varandra. Självklart kommer bild upp här sen! Kanske redan ikväll när vi ska träffa den lille.

När ämnet katt väl är uppe så kanske de skulle vara bra för stoffer att veta hur man tvättar en katt? Den går väll inte otvättad hela livet :zpy? Och katter hatar ju vatten (varför?:va ), hur tvättar man nått som hatar vatten? :confused:

När ämnet katt väl är uppe så kanske de skulle vara bra för stoffer att veta hur man tvättar en katt? Den går väll inte otvättad hela livet :zpy? Och katter hatar ju vatten (varför?:va ), hur tvättar man nått som hatar vatten? :confused:

Stoppa in katten i duschen, ta på dig skinnstället och duscha den.

Det beror helt på hur du tycker katten är. Min nuvarande katt tvättade jag endast en gång när hon var unge för hon var något lös i magen (vi snackar pannkakssmet) men de följande sju åren har hon tvättat sig själv.

En klassisk bonnkatt med ordentligt blanade gener är klart bäst om man vill ha ett sällskapsdjur med lite personlighet,oavsett hur mycket man betalat för sin raskatt.

Katter mår bäst när dom får springa ute en sväng om dagen :fakta

Våra grabbar kommer och går på dagarna,ibland stannar dom ute hela natten i bland går dom inte ut alls.

Toppa det med mat och en rejäl gose-stund varje dag så har du en lycklig katt.

Oj, var ska man börja? Kattsand kanske. Har provat en drös olika varianter, och det som funkat i särklass bäst är en mystisk variant som ser ut som havssalt ungefär, dvs det är vita kristaller. Bajset plockar man ur som vanligt, men kisset sugs in i kristallerna. Sedan dunstar fukten, men lukten stannar kvar, fan vet hur det funkar. Helt oslagbart på att ta bort lukt, klumpar inte ihop sig, men blir ändå inte fuktigt så att katten inte gillar det. Till slut blir kristallerna mättade, och då byter man alltihop, men det håller väldigt mycket längre än vanlig kattsand, så stirra er inte blinda på priset som är lite högre. Ser jävligt mysko ut, men funkar kanon.

Sedan är ju katter, tvärtom mot vad man kanske kan tro när man ser dem ligga och jäsa, väldigt aktiva djur. Katter som kan gå ut och in som de vill brukar inte ställa till med några inredningstekniska problem, men rena innekatter blir väldigt lätt understimulerade. Det handlar inte om ifall de är vana att vara ute eller inte, de behöver stimulans oavsett. Utekatter fixar det själva, rena innekatter har lite svårare att lösa det, och därför är det väldigt bra om man kan ha två, annars är risken stor att de bokstavligt talat börjar klättra på väggarna. Man kan med fördel börja med en, och sedan skaffa en till efter något år.

Leksaker är bra, pingisbollar och laserpekare är det roligaste på hela jorden. För att vässa klorna verkar antingen såna där tjocka rör med rep virat runt eller de där plattorna med kartong man lägger på golvet vara populärast. Plattor som sitter på väggen är inte lika intressanta.

Inne i stan skulle jag inte våga ha katten utomhus, det finns mycket faror för en katt bland bilar, grymma ungar och arga grannar, men ni skulle ju ha den som innekatt, så det bör ju inte vara något problem.

Många torrfoder (typiskt de man hittar i vanliga matbutiker) ger katterna njurproblem på sikt. Men där kan som sagt uppfödaren ge bra råd.

Slutligen angående raskatt/bondkatt/sommarkatt. Att ha sommarkatt är ren och skär ondska, det kan vi säkert alla enas om, men det är ett fel hos kattägaren inte hos katten. Att ha en bondkatt är i sig inget fel, så länge man antingen ser till att sterilisera eller ta ansvar för ungarna. Det kan vara minst lika trevliga katter. När det gäller genetiska defekter så kan det argumenteras att vissa raser idag är defekta per definition, medan andra är bra. Bondkatter är lite mer lotteri, men det är i regel inga problem med dem heller.

Lycka till!

Skitkul med katt. Har haft min i 5,5 år nu och tycker bara den blir bättre för varje dag som går.
Tvättningen sköter katten själv, den luktar alltid gott.

Skulle tjejen och katten bli osams så är det tjejen som åker ut!

Just det, brorsan har en otroligt mysig liten röd kattungehane (Siames) som är klar för leverans om ett par veckor eller så. :)

Inte de själva som säljer, de är fodervärdar åt en uppfödare, men den är ute till försäljning nu. Fast de bor i Uppsala, så du har förmodligen någon uppfödare på närmre håll.

köp en raskatt hos en seriös uppfödare gärna två om du är borta hela dagarna då dom gärna vill ha nån att ha nära sig och leka med.Detta för att uppfödare som är seriösa föder upp katter med stabilt psyke och sociala katter med minimal risk att dom har nån ärftlig sjukdom.

:va Det där måste vara en myt, har haft många "bondkatter" och ingen av dem har någonsin varit sjuka eller haft "ostabilt psyke" (vänners raskatter har däremot varit sjuka och en brittiskt korthår jag hade började helt plötsligt tappa päls på specifika ställen, veterinärerna visste inte orsaken) Katter som är födda i ladgården utan kontakt med människor kan däremot vara lite skygga i början men får de umgås med både andra katter och människor så brukar det inte vara några som helst problem.

Matskål, sovplats (väljer oftast den varmaste platsen) kattlåda bör stå så den får vara i fred, låt katten sova i fred.

Ang kattlåda så rekommenderar jag en låda som har en "sil", väldigt enkel att rengöra!

Katter är oerhört renliga djur!, och man ska inte tvätta dem i duschen :huvet

Tamkatten vill hålla pälsen ren från damm, hudavlagringar, parasiter, m.m. Genom intensiva slickningar stimulerar den även sina hudkörtlar, vars sekret håller pälsen vattentät och ger den ett skikt, som isolerar mot kyla. Är det varmt, slickar sig katten för att väta pälsen. Det våta avdunstar och har en kylande effekt. När man haft närkontakt med katten genom lek och kel, går katten ofta undan för att slicka sig dels för att lägga pälsen tillrätta, vilket den är noga med, men också för att vi givit katten vår doft, som döljer kattens egen. Genom pälsslickandet återfår katten den egna lukten.

http://www.zoosajten.se/default.aspx

Last edited:
Mitt tips är att köpa TVÅ katter. Dels har de sällskap av varandra när ingen är hemma och dels skänker de dubbel glädje (ej till dubbla kostnaden).

Det blir lite mer livat :)

Inte lika söta? sötare?=)

Edit: Sry för ot och sent svar!

Hoho sån lite krabat =) Sedan bli de stora monster.
img_4063.jpg

Här är en bild på kattfan också. Heter Östen, 13 år
img_1178.jpg

ge den inte fisk, kött mm
gjorde det misstaget när vår katt var liten, så nu vägrar den äta något annat (nu 15årig kräsen katt)

Vi bor på lande och har en katt. De jäkelen bara driver med oss hela tiden... När han vill ut går han ut, och när han vill in blir han insläppt. Han har tillgång till mat och vatten i princip alltid och gosas med ofta. Han verkar tro han äger stllet så som han beter sig, menmen, han verkar iaf lycklig. :tummenupp

För det första, tänk NEJ!!!!!! Fy fan vilka jävla skit djur. Nu är jag inget typisk hundmänniska, jag/familjen har nog haft 13 katter. Nä jag kan bara inte förstå det, att ha ett liv i sin ägo för att det är sött? Alla djur förtjänar bättre än att sitta i din skit lägenhet/villa och ruttna (inget mot dig). Köp ingen kattjävel så blir det ingen som föder upp skiten heller.

Man blir FÖRBANNAD!

Synd att vissa människor inte tänker på det när de ska skaffar ungar, då hade vi sluppit vissa kommentarer...

En klassisk bonnkatt med ordentligt blanade gener är klart bäst om man vill ha ett sällskapsdjur med lite personlighet,oavsett hur mycket man betalat för sin raskatt.

Katter mår bäst när dom får springa ute en sväng om dagen :fakta

Våra grabbar kommer och går på dagarna,ibland stannar dom ute hela natten i bland går dom inte ut alls.

Toppa det med mat och en rejäl gose-stund varje dag så har du en lycklig katt.

Raskatt eller ej, man ska leta efter en med mycket personlighet helt klart. Jag har haft ett 10-tal bondkatter under min uppväxt men har numera bara 2 raskatter och jag kan inte säga att den ena sorten är bättre än den andra.
Klart är iaf att katter är grymt roliga djur som är självständiga (inte lika tråkiga som en hund, även om de också fyller en funktion) och oftast lättskötta.

Glöm inte kloklipparen! Det gäller att hålla klorna i trim så slipper du köpa nya möbler och dunkvis med Desivon...

Last edited:
Igår var vi och tittade på en underbar helgrå kattkille på 9 veckor.. och jag kom knappt därifrån. Paret som hade katten var dessutom jättetrevliga och hade haft katt i 19år, det kändes att de tog väl hand om katterna (var inne på sin andra nu, den första dog vid 18år).

När jag och damen kommer förbi så ligger ungarna och sover i en liten hög, 4st är dom, två helgrå killar, en gråvit flicka och en svartvit pojke. Paret väckte katterna och vi fick hålla i varsin liten kattpojke. De var inte skygga alls utan mer nyfikna på vad vi var för några. Vi blev iaf kära i katten och tingade en av dem. Sista veckan i januari så kommer monstret att flytta hem till oss, då han är 12 veckor gammal.

Namn har jag inte bestämt ännu, men jag har några att välja på.. kommer nog fundera ett bra tag till..

Rocco
Rocky
Igor
Kazushi
Piso

Det är den högra katten på första bilden..

Bifogat

• 8563103572.jpg
    8563103572.jpg
    23.8 KB · Visningar: 39
  • 8598880683.jpg
    8598880683.jpg
    28.6 KB · Visningar: 43
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...